Felsöka PIC18F452
Felsöka PIC18F452
Hej, är ny här i forumet bara så att ni vet.
Skulle koppla in min 18F452 men råka av misstag koppla den direkt på 9V batteriet åt fel håll. Den va inkopplad i ca 10 sekunder innan jag såg felet o drog ut den.
Hur kan jag kolla att den fungerar? Finns de nått uppenbart man bör kolla efter? När jag programerar den via min PicKit2 så går allt som de ska och den skriver in programmet utan problem eller felmedelanden.
Har inga kondensatorer som passar till kristallen så kan inte provköra den o testa.
Är ny inom Pic området fast har en del kunskaper inom digitalteknik och EL
mvh Oscar
Skulle koppla in min 18F452 men råka av misstag koppla den direkt på 9V batteriet åt fel håll. Den va inkopplad i ca 10 sekunder innan jag såg felet o drog ut den.
Hur kan jag kolla att den fungerar? Finns de nått uppenbart man bör kolla efter? När jag programerar den via min PicKit2 så går allt som de ska och den skriver in programmet utan problem eller felmedelanden.
Har inga kondensatorer som passar till kristallen så kan inte provköra den o testa.
Är ny inom Pic området fast har en del kunskaper inom digitalteknik och EL
mvh Oscar
Om det är ett sådant där litet fyrkantigt 9V batteri, så har väl de ganska
(för ett batteri) stor internt motstånd, och det begränsar på sitt sätt
strömrusningen.
Men men, det är så att det finns inte längre någon *garanti* för att
allt i just den kretsen fungerar som det ska, oavsett hur mycket du
testar eller att det *ser ut* som om den fungerar. En lyckad provkörning
säger bara att just de delar som just den provkörningen testade såg ut
att fungera just då.
Markera den så att du vet vilken det är och använd den inte i någon respirator...
(för ett batteri) stor internt motstånd, och det begränsar på sitt sätt
strömrusningen.
Men men, det är så att det finns inte längre någon *garanti* för att
allt i just den kretsen fungerar som det ska, oavsett hur mycket du
testar eller att det *ser ut* som om den fungerar. En lyckad provkörning
säger bara att just de delar som just den provkörningen testade såg ut
att fungera just då.
Markera den så att du vet vilken det är och använd den inte i någon respirator...

Nej, ska köpa en nyare modell, köpte 18F452 bara för att de fanns en bra turtorial på den...
Men funderar på o köpa en 18F4320 från Elfa eller nån 40 pin från din sida, men har lite svårt me o betala via nätet fast de ska jag nog kunna lösa på nått sätt. snart lön
Använder Swordfish så de måste vara någon 18F****
Men funderar på o köpa en 18F4320 från Elfa eller nån 40 pin från din sida, men har lite svårt me o betala via nätet fast de ska jag nog kunna lösa på nått sätt. snart lön

Använder Swordfish så de måste vara någon 18F****