Söker något mellan PIC och Scart / s-video

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Söker något mellan PIC och Scart / s-video

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag håller på med ett projekt där information ska visas på en TV och en videoskärm. TV'n har SCART-anslutning. Videoskärmen har S-video och composit-anslutning. Informationen sammanställs i två PIC-kretsar. En vid TV'n och en vid videoskärmen.

Det går ju att göra compositsignalen direkt i en PIC, men jag har även sett att det finns kretsar som fixar det. Den enda krets som jag lyckats hitta namnet på är STV5730 som även kan överlagra grafiken på en TV-bild, dvs "onscreen". Tyvärr har varken Elfa eller Mouser den kretsen.

Här är ett projekt där de använder den kretsen. (Där finns även databladet). I mitt fall måste inte informationen visas överlagrad, men det vore kul.

Någon som har tips på lösningar/kretsar?
Det måste vara något som en privatperson kan få tag på. :)

edit: Jag vet inte riktigt vad såna här kretsar heter. Vad ska man söka efter? "Video" och "on screen" ger lite för breda sökresultat..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du kan ju alltid göra en egen grafikkrets av just en lämplig PIC, med två dedikerade bildbanker i. PICen skickar ut CVBS (kompositvideo) från ena bildbanken, medan man skickar över data till den andra från PICen som utgör själva huvudprocessorn. När det är klart växlar man bildminne till andra banken, och skriver på en ny bild i första, osv. På så vis kan man ju uppnå en högre upplösning än om man fixar bildbehandlingen i samma krets som huvudprogrammet. Och sen är det ju enkelt att ha en färdig grafikkrets som man vet funkar till fler projekt. ;)
H.O

Inlägg av H.O »

Decade engineering har sina BOB moduler för video-overlay mm. För snabb fart mot målet kanske det kan vara värt att titta på istället för att bygga något eget.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

BOB4 såg trevlig ut, men kostar dessvärre 900kr och jag behöver två.
Mitt tak är nog runt 500kr för just den här delen av projektet.

MadModder:
Det vore iofs väldigt kul. :)
Jag vet hur spänningen för sync, video och blanking (struntar i färgen) ser ut, men jag har inte riktigt förstått själva timingen för "video-datan". Man måste ju skicka rätt spänning vid rätt tid för att tända rätt pixlar på raden.. Här skulle jag behöva lite input. :)

Hittade den här pdf'en, men där står inte så mycket om tiderna för video-datan.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Om du kan klara dig utan overlay-biten kan du använda AD724. Denna matar du med 15kHz RGB och som tack för besväret får du både komposit och S-video ut samtidigt.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Med ett spartan evalkort kan du ju generera pal-signalen med en FPGA:VHDL baserad PAL encoder är ett koolt projekt på Open Cores
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag skulle föreslå en propeller från parallax, klarar tydligen att generera ganska avancerad grafik.
http://www.youtube.com/watch?v=kA8sq_7n ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Pc_Ujd6y71c
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Finns det några helt färdiga propeller-kit där man kan ladda ner lika färdig mjukvara? Det vore lite jobbigt att lära sig både att programmera en propeller *och* det som krävs för att få ut någon form av videosignaler.

Andax:
Jag testade att ladda hem eaglefilerna, men Eagle säger "Invalid data" när jag försöker öppna filerna. Annars ser det intressant ut. Finns det mjukvara att ladda hem? Såg inget sådant på sidan, men "open cores" antyder att det skulle kunna finnas. :)

Illuwatar:
Trevlig krets. :) Iofs så måste jag då ändå generera videosignalerna i någon krets. Jag har egentligen inget emot det, men jag saknar lite info som jag inte lyckats hitta. Det här med tajmingen som jag skrev om tidigare.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Fixar inte ett 6569-R5 (VIC II) chip det, eller tänker jag fel? :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Länk till datablad? :)
Hittar bara massa sajter som påstår sig ha datablad, men när man går in på sidan så står det "not found".
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Sorry, jag har oxå letat men inte hittat något. :?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Om jag inte minns fel så fanns det datablad till C64 kretsarna i någon bok jag hade (kan den hetat "Inside Commodore 64" måntro?) Hittar jag den så skickar jag en skannad kopia. Det var dock 15+ år sedan jag tittade i de böckerna!!
BJ

Inlägg av BJ »

Kan det här vara nåt att läsa under tiden?
http://ist.uwaterloo.ca/~schepers/MJK/vic2.html
Senast redigerad av BJ 17 november 2008, 21:28:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Kan detta hjälpa?
http://www.pic-osd.com/
bearing

Inlägg av bearing »

Vilken upplösning och färgdjup behövs?

Vad jag vet klarar inte en liten PIC mer än typ 100x100 4-bitars gråskala. EDIT: när det gäller text verkar de ju klara högre upplösning enligt länken ovan.
Skriv svar