Hade ingen känd jord... men, jag hittade en lysdiod till sist och byggde en resistor av aluminiumfolie och en våt papperstuss.
Så nu finns det hopp om att få igång digitalboxen ikväll. (Adaptern till min dreambox har drabbats av kraftiga spasmer så jag transplanterar över kontakten till en annan adapter )
Bara så du vet: Känd jord kan vara vad som helst, vattenrör, element, jordblecken i vägguttaget, minuspol på en strömkälla där du känner till polariteten m.m.
(Ang de kritiker som inte tycker man ska fuskjorda via elementet/vattenrör: Iochmed att detta bara är en kort mätning som varar någon sekund, så är det ingen fara med att använda elementet som jord denna korta lilla stund)
vad jag har fattat det som i fysiken, är att plus på en spänningskälla är en potential och jord en annan potential.
Vi mätte mellan plus på ett labbagg som var inställt på 5v och mellan jord, och fick spänningen 5v.
Flyter nätdelen kan du inte få någon ström att flyta till jord. Du kan återupprepa experimenten från fysiken med batterier (som får symbolisera närdelar som flyter från jord) Lycka till
Kollade nu med 2 adaptrar och det fungerade inte att mäta mellan dem. Men aggregatet i skolan kanske inte var galvaniskt skiljt just för att man ska kunna göra sådana mätningar?
Eller så var det något annat vi mätte på som hade en spänningspotential. Kommer inte ihåg experimentet då det var ca 2.5 år sen.
Ska det kunna flyta en ström måste det ju finnas en ledning. Men visst kan aggregatet ha nollan och skyddsjorden samman kopplade. Den det går lika bra att koppla plus till skyddsjorden. Du verkar ha missar det mest grundläggande inom elen.
du kunde koppla kondingen åt ena hållet, vänta några sekunder och om din kondig fanns kvar var det fel polaritet.
Det funkar ju bara om kondingen ligger runt spännings-källan.
En 100v el-lyt klarar ju kanske 50v åt fel håll(jag är väldigt osäker på värderna men du fattar nog.).