Ungefärligt schema, men den verkliga kretsen är lite annorlunda i kraftdelen, styrkretsen stämmer dock.
Det är i princip en pulsbreddsmodulator man kan välja pulsbredd på men är lite speciell för att jag vill noggrannt kunna justera pulsbredden i t.ex. området 0-40µs samtidigt som repetitionsfrekvensen är runt 500Hz, dvs max duty cycle är 1% - en vanlig koppling med ex. 555 eller något switchregulatorchip skulle inte fixa det särskilt bra.
En sak som är annorlunda är att i stället för att göra två av motstånden utbytbara för att ändra mätområden så gjorde jag de två kondensatorerna utbytbara.
MOSFET:en är en SUP70N06 med mycket låg rdson, komparatorn är en LM2901 quad-komparator. Drivsteget till feten är några transistorer jag hittade i skrotlådan

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... 000A0A036A
På andra sidan kortet sitter en 2N3772 som shuntregulator för att se till att flybackspänningen regleras till 23V över inspänningen. (schemat stämmer inte). Det sitter 3 st 1000µF/25V elektrolyter över matningsspänningen och sedan en till likadan mellan plus och fångstdiodens katod.

Så här ser mätningen ut, övre är spänningen på transistorns drain, 10V/div (använder en prob av annat märke så skopet fattar inte att det är en 10x). Den nedre visar spänningen över strömshunten, men dividerad med två då det sitter ett 50 ohms motstånd mellan kontakten på kortet och shunten och oscilloskopet ställs in på 50ohmsterminering. Den visar alltså 10A/div.
Med hjälp av detta kan man då räkna ut induktansen: Med 15V över spolen stiger strömmen 20A på 40µs, alltså är induktansen enligt U = di/dt * L:
L = (15V)*(40µs/20A) = 30µH. Det här är 5V-lindningen på spolen från ett klent PC-nätaggregat. Man kan också se mättningen av spolen om man väljer längre tid eller högre spänning, men det gick inte på den här spolen med det mätområdet och spänningen jag hade valt.

Trots att toppströmmen är 20A så är ändå kretsens strömförbrukning inte större än 200mA! Instrumenten under det hembyggda nätaggregatet är en räknare/frekvensräknare/periodtidsmätare med nixierörsdisplay och en RC-oscillator, båda från HP. Tror jag gav 200:- för räknaren och fick RC-oscillatorn för 150:- eller nåt sånt

Såhär ser alltså bygget ut. Inte världens vackraste kanske

Närbild på styrkretsen, Visst är det detta som kallas SMD?

Här ser man kraftdelen med kondensatorer på undersidan av kortet längs den närmsta sidan. I mitten sitter FETen och längst upp till höger är shuntregulatorn. Sitter en TO-3 med kylfläns på andra sidan.
Avskärningarna på kortet är skapade med hjälp av massor av våld och en skadad skruvmejsel som råkat blivit spetsig tidigare. De olika ytorna är närmast plusmatning, ovanför det är jord som går över resten av kortet. FETens drain är ansluten till ytan den är skruvad mot just via fastskruvningen. Till vänster är den shuntreglerade fångstnoden, kondensatorn sitter typ under anslutningarna där man kopplar in spolen.

Bild ur lite annan vinkel.

Den gröna kabeln ger matningspänning till styrkretsen. Jag har inte klurat ut matningspänningen dit än, funderar på att sätta en regulator för att reglera till 15V men kanske sätter så man får mata in från ett separat nätaggregat så man även kan köra kraftdelen med lägre spänningar än 20V. Fast oftast så kommer jag nog vilja köra kraftdelen på 25V som är max, gränsen satt av kondensatorerna.
Kan ju nämna att de flesta induktorer låter ganska illa när man använder den här kretsen och strömmen börjar vara uppåt 20A+ i topparna... Man kan också prova mäta genom att bara koppla ihop testsladdarna med varandra, då stiger iofs strömmen mycket snabbt men man ser tydligt hur induktansen sjunker när man låter dem följas åt och stiger när man gör dem till en slinga eller ännu mer om man gör en spole med flera varv. Det går utan större problem att få strömmar på över 100A topp när man gör så, och då tjuter det från testkablarna!

Länk med större bilder:
http://s363.photobucket.com/albums/oo80 ... %20tester/