söker switchreg. 5-12Vin->5Vout

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

Hmm... Jag har ju inte tänkt uppfinna en evighetsmaskin här..
Det skall användas för att styra en avr med lite kringlogik, samt reläspolar (därav krävs 1A). Både 5V och 12V reläer kommer användas, därför vill man även kunna vara flexibel med matningsspänningen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hur ska 12V reläerna kunna fungera om du har 5V matning ?
Eller är det så att 12V reläerna bara används om du har tillgång
till 12V (eller mer) i varje aktuellt fall ?
Är det så att du kan komma att ha en helt flytande inspänning på 5-12 (24)
Volt ? Eller är det så att du kommer att ha *antingen* 5V *eller* 12 (24) Volt ?
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

När 12V reläer används matar man kortet med 12V.
I regel kommer det antingen matas med 5 eller 12V men helst vill man förberreda för att man skall kunna mata med i princip 5-24V "flytande".
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

En low drop regulator kanske. då får du 4.9v när du matar 5v, avr:en drar ju inte mycket och det blir inte så mycket att elda upp vid 24v.

Edit 0.1V och 24volt kan bli svårt.

XC6216D502FR har 1v spänningsfall, kör AVR:en på 3.3v så klarar du 5-24v utan problem.
Senast redigerad av Micke_s 12 november 2008, 14:19:36, redigerad totalt 1 gång.
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

Det går inte.. 24-5=19V spänningsfall över regulatorn, drar 1A med reläspolar = 19W = mycket värme...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Annars så är det väl speca att kortet ska ha 9-24v in. Låter som du krånglar till det för användaren inte kan ta rätt inspänning.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> När 12V reläer används matar man kortet med 12V.

OK. Verkar rimligt. Eller kanske tvärtom ?
"När 12V matning används så använder man reläer för 12V" ?
Annars så kan du ju alltid använda 12V reläer och alltså alltid
använda 12V, om du kan välja, vilket det kan tolkas som...

> 24-5=19V spänningsfall över regulatorn, drar 1A med reläspolar = 19W...

Men, skulle du inte använda 12V reläer om du hade till gång till 12 V (eller mer) ??

Jag funderade också på en LDO...

Jag vet inte, men jag får ett intryck av att du har krav som är
"bra att ha", men som inte är riktigt praktiska i verkligheten.
En sådan flexibilitet som du vill ha kostar, inte minst i design-tid.
Speciellt som du bara ska slå ut din tid på 10 exemplar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Billigare att skicka med 12v nätadaptrar...
Borre

Inlägg av Borre »

Använde en MAX1627 en gång i tiden och den klarar 100% duty-cycle vilket gör att spänningfallet bli väldigt lågt när inspänningen är lika som utspänningen. Det beror på mosfeten, indutkansen och Rsense.
Nu fungerar inte inte den kretsen för dig då max inspänning är 16.5V, men du bör kunna hitta likvärdiga kretsar om du letar hos dem. Sampla en för att se om den klarar jobbet, gör den det så minskar totalkostnaden lite.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

En tanke bara. Nu är switchregulatorer inte riktigt min grej, men vi försöker iallafall.

På små inverterar (för att generera minusspänning), t.ex 7660 och likn., så används kondensatorer för att överföra själva energin från plussidan till minussidan. En liknande sak borde man egentligen kunna göra på en buckregulator. En MOSFET som matar lasten från en högre spänning. Parallellt med lasten lägger man sedan en utjämningskondensator och slår till och från FET:en med en hög frekvens och en dutycykel som motsvarar strömbehovet. Med en lämplig återkoppling från utspänning till dutycykel på FET:en, så skulle den kunna reglera en ganska stabil utspänning. Som alltid så blir det jämnare spänning med högre frekvens.

Fördelarna med lösningen skulle vara en rätt enkel konstruktion utan induktanser och en utspänning som skulle kunna gå nästan ända upp till matningsspänningen. Enda spänningsfallet i maxläge (FET konstant tillslagen) skulle bli spänningsfallet över FET:en. Och det skulle kunna hållas rätt lågt med bra RDS-on på FET:en.

Edit: Det låter som att Borres tanke i många avseenden liknar min.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kod: Markera allt

....En sådan flexibilitet som du vill ha kostar, inte minst i design-tid. 
Speciellt som du bara ska slå ut din tid på 10 exemplar.
Precis som sodjan skriver, undrar om du inte har kommit på ATT du skulle vilja ha den den till det och det efteråt och försöker nu strula till det/rädda projektet. Som Micke_S skriver, skicka med en adapter. = KISS
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

LM3478's faktablad har en bra designguide för sepic.
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

Ja den hade varit perfekt om inte det vore för att det stod mini före SO8. Någon som vet om det går att fräsa paddar för en sådan i en vanlig kretskortsfräs (inte beställning) för prototyp.
Annars tror jag jag hittat en lösning med inverterande switchregulator.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ojdå !
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

Problemet återstår.
För att på något sett förtydliga är det inte jag själv som helst sätter "kraven", det är ett uppdrag men där jag kör fast just på spänningsregleringen där jag inte har någon större erfarenhet av alla de olika switchregulatorer som finns.

Behöver en regulator som ger ut 5V 1A, som tidigare, spänningen får inte heller vara inverterad jämfört med ingångsspänningen vilken spänner sig från 5V - 24V. Är utspänningen vid 5V in, t.ex. 4.7V ut fungerar allt som det skall ändå. Så den som tipsades om men som bara klarade 16V in hade fungerat om inte det var för att den var begränsad uppåt på inspänningen.

De flesta skriver inte i databladen vilken utspänning man får vid 5V in om ut också är 5V, får man en något lägre utspänning funkar det, stryps regulatorn helt fungerar det ju inte...
Skriv svar