Letar efter en enkel, billig lösning som klarar att ge ut 5V 1A från en ingångsspänning som varierar mellan 5V-12V, eventuellt upp till 24V. Någon som har något tips?
Det är jag fullt medveten om. Har även kollat lite på SEPIC men inte hittat något lämpligt hålmonterat.
Mer eller mindre krav är även att kretsens ingående komponenter skall finns på ELFA, vara så billiga som möjligt, och helst allt hålmonterat.
Dels är de för dyra, dels hittar jag ingen som funkar för mina krav heller.
Måste kosta mindre än 100kr inklusive regulatorkrets och externa kretsar till regulatorn (spolar kondensatorer etc.).
I värsta fall får man väl köra med en step-up- följt av en step-down-regulator. Buck-boost bör även fungera, jag kan inte se något hinder i att spänningen inverteras.
Det du behöver är en SEPIC-converter. Vissa modeller i SimpleSwitcher-serien går att köra i SEPIC-läge (du får läsa lite datablad). Att komma ner i den prisnivå du vill är dock lite svårt såvida du inte går upp i volym.
Har nämnt i tidigare inlägg att det bör kosta mindre än 100:- inklusive regulator och kringkomponenter.
Antal som det handlar om är styckvis d.v.s <10.
Illuwatar: Har själv varit inne på SEPIC. Får väl helt enkelt gå genom fler datablad i simple switcher och se vilka som kan vara lämpliga..