Mitt första inlägg här på forumet,
Obs, mycke stavfel, dyslexivarning....
Jag har köpt en"Meec" micro fräs från Jula, modellen är egentligen en maskin tillverkad av kinesiska SIEG X1.
Denna skall cnc konverteras och jag har köpt på mig axiallager och nållager till rörelseskruvarna samt axelkopplingar av oldham-typ.
Problemet är att jag har svårt att bestämma mig för storlek på stegmotorer och vilken typ/fabrikat av styrkort jag skall köpa, har läst allt jag hittat här på forumet men jag har inte hittat något som gett mig en konkret ledtråd om vad jag skall köpa.
Vad gäller motorer så tror jag att nema 23:or på ca 1.85 Nm bör duga för alla 3 axlar
(sett folk på nätet som använt denna storlek och de verkar inte klaga)
SIEG's egen CNC-variant KX-1 har:
X-Axis Motor 1.35Nm
Y-Axis Motor 1.35Nm
Z-Axis Motor 2.2Nm
Den maskinen har iof kulskruvar på alla axlar (12x4mm) men det jag tänker på är att de har mera "mos" på z-axeln, kanske bara för att det skippat motvikt eller gasfjäder?
Kanske det kan vara vettigt för mig att sätta en 3Nm åtminstone på z-axeln eller kanske på alla axlar (kanske mina oldhamkopplingar blir lite för svaga då de bara är "ratade" för 3.6 Nm)?
Har försökt räkna med excel-arket på Jojjes hemsida men där snöade jag in på matningskraften och skrev ett eget program för att räkna ut detta och alla andra parametrar vad gäller fräsning men såg fort att spindelmotorn inte räcker till mycket (150W och max 2000 RPM) så den får väl uppgraderas med en stöddigare sak, 500-1000W kanske, hursomhelst ...
Snöade där fast på att jag inte egentligen har bestämt hur tuffa berabetningar jag vill köra i denna fräs så tillbaka till ruta 1: se vad alla andra "lallare" har använt...

Styrkort:
fråga 1
om man köper ett styrkort för 4-axlar, vad händer om man bara kopplar in 3 motorer, "rostar" man det oanvända drivsteget?
fråga 2
Finns ju många olika stykort att köpa, tycker att Gecko verkar ha fina kort men det är för hög peng på dessa (åtminstone initialt)
Finns ju en uppsjö av annat om man tex kollar ebay så hittar man begagnat, man hittar kina-kort som verkar vara grorda av folk som knappt berhärskar engelska (billiga 70-80USD ink frakt för 4-axligt) och sen finns det amerikaner som hobby cnc bygg själv -kort (vill inte är less på lödning efter allt för många bil-EFI boxar i sommar) och färdiga som "mechatronix" från easy-cnc (tycker det kortet verkar mycket seriöst och en sån sak som hur manualerna ör gjorda ger intrycket av kompetent folk)
SEN så har jag ju läst det jag hittat här om "Jojjes" nya kort, det verkar ju bra men jag kan inte hitta någon prislapp eller hur/var man beställer on det skulle bli aktuellt, finns de tillgängliga?
Vad skiljer Jojjes kort mot de övriga nämnda, är det konstruktionsmässigt bättre på något sätt. Behöver väl nåt som klara ca 2+ amp gissningsvis (har ju inte bestämt mig för motor ännu) 4-axligt eftersom rundmatningsbord med stepper kommer tidigt i uppgraderingslistan.
Rekommendationer mottages tacksamt!
Bästa hälsningar,
Niklas "Järnet"