Meec micro fräs (Jula) = Sieg X1 CNC-konvertering

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Järnet

Meec micro fräs (Jula) = Sieg X1 CNC-konvertering

Inlägg av Järnet »

Hej!
Mitt första inlägg här på forumet,
Obs, mycke stavfel, dyslexivarning....
Jag har köpt en"Meec" micro fräs från Jula, modellen är egentligen en maskin tillverkad av kinesiska SIEG X1.

Denna skall cnc konverteras och jag har köpt på mig axiallager och nållager till rörelseskruvarna samt axelkopplingar av oldham-typ.

Problemet är att jag har svårt att bestämma mig för storlek på stegmotorer och vilken typ/fabrikat av styrkort jag skall köpa, har läst allt jag hittat här på forumet men jag har inte hittat något som gett mig en konkret ledtråd om vad jag skall köpa.

Vad gäller motorer så tror jag att nema 23:or på ca 1.85 Nm bör duga för alla 3 axlar
(sett folk på nätet som använt denna storlek och de verkar inte klaga)

SIEG's egen CNC-variant KX-1 har:
X-Axis Motor 1.35Nm
Y-Axis Motor 1.35Nm
Z-Axis Motor 2.2Nm

Den maskinen har iof kulskruvar på alla axlar (12x4mm) men det jag tänker på är att de har mera "mos" på z-axeln, kanske bara för att det skippat motvikt eller gasfjäder?

Kanske det kan vara vettigt för mig att sätta en 3Nm åtminstone på z-axeln eller kanske på alla axlar (kanske mina oldhamkopplingar blir lite för svaga då de bara är "ratade" för 3.6 Nm)?

Har försökt räkna med excel-arket på Jojjes hemsida men där snöade jag in på matningskraften och skrev ett eget program för att räkna ut detta och alla andra parametrar vad gäller fräsning men såg fort att spindelmotorn inte räcker till mycket (150W och max 2000 RPM) så den får väl uppgraderas med en stöddigare sak, 500-1000W kanske, hursomhelst ...
Snöade där fast på att jag inte egentligen har bestämt hur tuffa berabetningar jag vill köra i denna fräs så tillbaka till ruta 1: se vad alla andra "lallare" har använt... :wink:

Styrkort:

fråga 1
om man köper ett styrkort för 4-axlar, vad händer om man bara kopplar in 3 motorer, "rostar" man det oanvända drivsteget?

fråga 2
Finns ju många olika stykort att köpa, tycker att Gecko verkar ha fina kort men det är för hög peng på dessa (åtminstone initialt)
Finns ju en uppsjö av annat om man tex kollar ebay så hittar man begagnat, man hittar kina-kort som verkar vara grorda av folk som knappt berhärskar engelska (billiga 70-80USD ink frakt för 4-axligt) och sen finns det amerikaner som hobby cnc bygg själv -kort (vill inte är less på lödning efter allt för många bil-EFI boxar i sommar) och färdiga som "mechatronix" från easy-cnc (tycker det kortet verkar mycket seriöst och en sån sak som hur manualerna ör gjorda ger intrycket av kompetent folk)
SEN så har jag ju läst det jag hittat här om "Jojjes" nya kort, det verkar ju bra men jag kan inte hitta någon prislapp eller hur/var man beställer on det skulle bli aktuellt, finns de tillgängliga?
Vad skiljer Jojjes kort mot de övriga nämnda, är det konstruktionsmässigt bättre på något sätt. Behöver väl nåt som klara ca 2+ amp gissningsvis (har ju inte bestämt mig för motor ännu) 4-axligt eftersom rundmatningsbord med stepper kommer tidigt i uppgraderingslistan.

Rekommendationer mottages tacksamt!

Bästa hälsningar,

Niklas "Järnet"
jonte_s

Inlägg av jonte_s »

Hej.
Har du köpt den nyligen? När jag mailade Jula för ca 1 månad sedan påstod de att modellen utgått ur sortimentet och att den var slut i alla butiker.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Hej och välkommen!
Jojjes kort hittar du på bergan.se och priset är 425:- plus 300:-/kanal tror jag.
Geckogrive har ju G540 som skulle passa bra också.
Jag tror du har valt rätt motorer om du tar nema23 på runt 2Nm
om du inte byter till kulskruvar.
Går z trögt/tungt så skulle jag ha försökt fixa det mekaniskt i första hand.

Svaret på fråga 1 är nej när det gäller jojjes kort om du inte kopplar ur motorn när allt är igång.
Har för min att jag har provat det med mina Geckon också och det funkade (251)

En viktig sak att kolla på när du köper drivare är att kolla om dom är för bipolära motorer eller unipolära, här är bipolära att föredra.

Jojjes kort klarar upp till ca 30V och dom billigare gecko-korten klara 50V

På jojjes kan man välja hur stora steg motorn ska ta (4 lägen tror jag) men på dom billigare geckorna är det bara 1/10 som gäller

En fördel med jojjes är att det är komplett och bara att koppla in motorerna på och köra, men till tex G251 behöver du ett breakoutkort att koppla allt mot. G540 är också en komplett lösning.

Om du känner att du kan behöva hjälp med styrkortet i framtiden så skulle jag rekomendera att du köper Jojjes eller nått gecko för då finns det många på forumet som kan mycket om dom.

Billigt brukar bli dyrt ändå på nått konstigt sätt....
Järnet

Inlägg av Järnet »

@jonte_s
Jo, jag vet, den är på utgående, de har den på kampanjpris nu för 3495;-, finns INTE att beställa från centrallagret så enda chansen är om du ringer runt till olika varuhus och hör om dom har ngt ex kvar (hittade mitt ex i skellefteå för 2 veckor sen, de hade 2st, demomaskinen och en ny, de kanske har demomaskinen kvar och den bör man isåfall få ännu billigare...
Finns kanske kvar på något varuhus inom rimligt avstånd för dig också...

Bild

Länk till jula: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=255012

Annars ser jag att Schuchardt Maskin AB säljer sieg fräsar, de tycks ha alla UTOM x1:an men de kanske kan ta hem på beställning
http://www.smaskin.se/

Vill du går det att köpa från england också till riktigt bra pris, se: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... r-X1L-Mill
Som synes på nedanstående bild har den det långa fräsbordet med 330mm rörelse på x-axeln (X1L) jag tänker köpa det långa bordet och rörelseskruven för x till min maskin då jag behöver den bordytan dels för lite större objekt och för att få plats med 4:e axeln
Bild
Järnet

Inlägg av Järnet »

@POS
Tackar för infon, Lite dyrare än mechatronix-kortet men skönt att köpa svenskt, bra support antar jag.
kan ju börja med 3 axlar och köpa till 4:e kortet senare också med den lösningen

på bergan.se står det lite om nätdelar, max 35V, hittade på JB CNC det här nätagget Bild

36v Switchande Nätaggregat 350w 9.7A 556,00 SEK

36VDC 9.7A 350W
+-10% justerbar utstpänning

Kan det vara nåt? Passande för Jojjekort? Eller hans mindre model på "24v Switchande Nätaggregat 250w 10.5A 524,00 SEK"

Såg att JB också har riktigt billiga stegmotorer

http://butik.brundin.biz/product_info.p ... ducts_id=3

någon som vet nåt om dessa, hade innnan funderat på samköp av stegmotorer med en kompis från motioncontrolproducts men han vet inte ännu hur stora motorer han behöver (lite större maskin typ 50-100% upp från min X1:a, en österikkisk? kopier-gravyr-maskin med 14x3,5 rörelseskruvar) med frakten från england kostar så pris/st blir inte så bra i slutändan ändå...om man inte köper en massa grejor förstås (de verkar ha i stort sett enhetskostnad för frakten)

/Järnet
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja du får ju fråga JB här på forumet om hans grejor :)

Jag kan dock säga att ett 36v supply inte är bra för jojjes kort, då bränner du dom, sikta snarare på 30v, visserligen borde den gå att ratta ner 10% så att du får ett ~32,5v supply vilket fungerar bra med jojjes kort sålänge den inte peakar högre i starten...

EDIT: lite seg där, POS hann svara...
Senast redigerad av Meduza 8 november 2008, 23:51:32, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ska du köra jojjes kort så är nog 36V -10% i mesta laget tyvärr, jag har själ frågat om det tidigare här på EF och med tanke på strömspikar vid uppstart mm så har jag blivit avrådd att ligga så nära kortets absoluta maxgräns.

På geckosarna så är max 50V, med dom klarar 60V på jojjes så är 35 absolut max allt över det = trasigt om jag förstått det rätt.
Så se det som ca 30V är max på jojjes så är du säker.

Jag har själv ett paket till salu som jag tror skulle passa dig bra:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=29768
Finns plats för en till 251:A när det är dax för fjärde axeln.

Letar du lite under köp/sälj så finns det flera andra också såklart.
Järnet

Inlägg av Järnet »

Efter mycket funderingar har jag bestämt mig för "Jojjekort", varför?
Jo, endast marginellt (ett par hundra) dyrare än det mechatronics/easy-cnc kort jag fastnat för innan, + bättre support här på forumet och av Jojje antar jag, mer modulär uppbyggnad, fler funktioner på korten, tex möjlighet att koppla kylfläkt direkt, den där "charge pump" signalen om man kör mach3 under crap-OS mm.
Förresten, funkar dessa kort om jag kör EMC under rt-linux, vet inte om jag kan få till en sån där 12.5kHz? signal från EMC (det går med EMC men att få till det... :roll: ) eller går den funktionen att deaktivera med nån bygel på Jojje-korten eftersom den inte lär behövas?

Undrar också över själva storleken på "kortpaketet", kommer ju att vilja bygga in bob+4st drivkort i någon form av låda, har själv använt "alubos" lådor till diverse bil-insprutningskort, dessa är rätt fina lådor där man kan skjuta in kort på ett praktiskt sätt, vad är yttermåtten på själva bob-kortet och får man samma eller mindre-hörn-hörn mått på drivkorten då de sitter monterade och vilket "fritt mått krävs bredd, höjd, längd?
OM det alls låter sig göras att skjuta in "paketet" i spår i en alu-lådda?
Svårt att avgöra av bilder jag hittat tycker jag...
Förslag på andra lämpliga lådor mottages tacksamt.

/Järnet

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tror att det var Elfa-nummer 50-219-36 som jag monterade mitt jojjekort och ett litet nätagg i (dock av förra varianten utan chargepump osv, utan den som följde med lillasyrrorna).

Har för mig att jag har läst en artikel om hur man sätter upp chargepump i EMC2, men annars så borde det väl gå att avaktivera på något sätt, finns säkert någon annan här som vet...

Du kan ju ha fläkten som storleksreferens, det är en 80*80mm fläkt om jojje inte har bytt storlek :)
Järnet

Inlägg av Järnet »

Tittade på deln lådan, jadå ett tänbart alternativ...även om jag kanske hellre vill ha nåt helmetalliskt...
Bild

OT: Vilken grymt seg site ELFA har fått till föresten, har ju alltid varit kass men nu är "all time high" rekordet nått

Jo det ska gå i emc men trots att jag pillat med linux sen '93 så tycker jag att både OS:et och programvarorna är onödigt besvärliga att konfigurera och ibland går det bara inte på en viss dator hur man än försöker...och jag är inte numera lika mycket "datorentusiast" som jag var förr, nu vill jag bara att allt ska funka... ;-)

Mmm, storleksref 80x80 ja tänkte inte på det, är ju ett riktigt litet paket trots allt. Nåväl, får beställa av Jojje och mäta på grejorna när jag får dem.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Järnet. Det finns ingen charge-pump på dom korten jag säljer idag.
Den bilden du hittat är ett prototypkort jag tog fram tillsammans med MadModder.

Själva BOB-kortet är ca 123x84mm.
ove

Re: Meec micro fräs (Jula) = Sieg X1 CNC-konvertering

Inlägg av ove »

Man blir lite sugen på en meec micro nu när dom är lite billigare men går dom att använda till något utan större modifieringar?

Hur stort fräsdjup orkar spindelmotorn i tex aluminium innan den packar ihop... 150W är inte så mycket.

Är konstruktionen stabil eller måste man börja förstärka, byta alla lager och trapetsskruvar?
Järnet

Inlägg av Järnet »

@ove
Ja, man kan ha tur och hitta en på något jula-varuhus, finns annars att beställa från england också för ungerfär liknande pengar.
Tyvärr så varvar spindeln max 2000RPM vilket gör att man egentligen borde ha ca 20-25mm diameter på fräs för att få rätt skärhastighet i aluminium.
Nu orkar ju inte fräsmotorn med mera än 150W minus förluster så jag tror att ca 12mm 2-skäring fräs @2000RPM och ca 1-1,5mm skärdjup och 0.1-0.15 mm matning per tand är max den här fräsen mäktar med i alu...--Vet inte egentligen eftersom jag rev min i bitar direkt för cnc-konvertering men jag har räknat lite på det...
Konstruktionen är stabil, för en MICRO mill, detta är ju ingen bridgeport...vet att folk som CNC konverterat och även bytt fräsmotor till kraftigare brukar tycka att z-axel pelaren sviktar för mycket när man kör hårt, detta går att åtgärda delvis med en epoxy/grus fyllning av pelaren, läste om nån som också petat i 2st stål-rundstänger typ Ø20-Ø25mm i pelaren innan gjutning, blev visst super.
Trapetsskruvarna Ø12x2mm i x- oh y-axel är försedda med justerbara muttrar så dessa behöver inte nödvändigtvis bytas.
Z-axeln har bara en gängstång M10x1,5mm VÄNSTER-gängad men "muttern" i den ledden är väldigt lång och den verkar helt "backlash free" i alla fall på en ny maskin. Föreställer ändå mig att z-skruven är det man vill uppgradera först, till trapets eller kulskruv.
De rombformade stållisterna för glappjustering, vet ej svenska facktermen för detta, på engelska heter det "gib" (sitter på alla axlar) är också något man bör överväga att göra nya, de är inte bra från fabrik. se http://www.embeddedtronics.com/micromill.html han har gjort nya i mässing och även satt kulskruv på z-axeln mm.
ove

Inlägg av ove »

Tack för informationen... Jag ska försöka att bygga klar min nuvarande CNC innan jag köper en ny och om jag fortfarande vill ha en till fräs när jag är klar så beställer jag nog en X1L från england för ca 4500 inkl frakt.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

http://www.tradera.com/Fras_av_mindre_m ... n-77349494 Den här verkar ju vara något liknande (det är inte jag som säljer den).
Skriv svar