"Pularvänlig" programmerbar logik?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
manw

"Pularvänlig" programmerbar logik?

Inlägg av manw »

Tänkte starta en tråd för att samla info om "pularvänliga" kretsar med programmerbar logik.

Laddade ner gratisverktygen från Altera och Xilinx och har suttit och hackat lite VHDL, för att fräscha upp kunskapen från kursen för 3år sedan.

För att det skall vara någon större mening med detta så vill man ju ha ett "målsystem" att öva på, och kanske även kretsar som passar mindre projekt i fråga om pris, komplexitet och en kapsling som med enkla medel låter sig monteras och helst även kan demonteras rimligt enkelt. Ett flashbaserat minne ("blixtminne" som jag försökte uttrycka det :wink: ) bör ju även finnas inne i chipet, och att enkelt kunna programmeras via JTAG eller motsvarande, kanske ännu billigare "DIY-programmerare".

Xilinx har ju en del mindre CPLDer. Det trista med dem är bara att de med den "grövsta" rasterindelningen har ett avstånd på 0,8mm.

Har "på den gamla goda tiden" jobbat med FPLA och PAL, som då var hålmonterade kretsar, men dessa har nog gått ur tiden antar jag. De hade dessutom sina egna programmeringsverktyg dvs. inget enhetligt språk typ VHDL eller Verilog.

Alltså: Tänkte försöka samla kunskap som finns på forumet om tillgängliga kretsar idag, enligt ovanstående önskemål. Färdiga "Utvecklingskit" med en stor FPGA och en hel massa annat på ett helt kort, vill jag helst att vi lämnar utanför denna tråd.
Användarvisningsbild
manw

Atmel hade en CPLD (hålmonterad) i all fall.

Inlägg av manw »

Hittade faktiskt en Atmel CPLD i 24pin PDIP (hålmonterat)

Kretsen: ATF750C, 20 FFs, 10 I/O Pins, standard power, Vcc-5V, Green package, 750 gates PLD
http://www.atmel.com/dyn/products/devic ... ily_id=653

Utvecklingsmiljö (finns fri version som det ser ut): ProChip Designer
http://www.atmel.com/dyn/products/tools ... ol_id=2756

Kan vara en början i alla fall, men har inte hittat var man kan köpa dessa "över disk" ännu. Går man till en distributör kan vara knepigt att få köpa som privatperson, och enstaka exemplar. Sedan skall det till någon HW-programmerare naturligtvis, återkommer när jag hittar det.

EDIT: Även här programmeras det tydligen med JTAG. Någon som kan svara på om en JTAG-programmerare även är generell på "uppsidan" så att säga? Om man då kan bara köpa en generell JTAG-programmerare för exempelvis USB.
peter555

Inlägg av peter555 »

Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Jo, det kan användas för utbildning, de e klart, och/eller lämna bort och få ett kort tillverkat och monterat för sin tillämpning (skitdyrt). Men syftet här var snarare att kunna använda programmerbar logik i ett projekt som man till rimlig kostnad också kan pilla ihop.
Användarvisningsbild
Paladin

Inlägg av Paladin »

Lattice har GAL-kretsar som är hålmonterade. De kan man köpa från Farnell. Utvecklingsmiljö kan laddas ner gratis. Hur man ska programmera kretsen vet jag inte=/ Någon som vet vilken programmerare man kan använda?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Om vi är inne på Lattice finns ispLSI-serien. Dessa finns i PLCC-kapsel som går att montera i hålmonterade socklar.
Användarvisningsbild
Paladin

Inlägg av Paladin »

Det jag sett av Lattice GAL är att GAL finns som DIP-kapslar och ispGAL finns som PLCC.

ispLSI hittade jag inte på Lattice websida. Hur ska jag hitta dem?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Dessa är tydligen "mature" (typ utgångna produkter):

http://www.latticesemi.com/products/mat ... /index.cfm

Men jag har lyckats köpa sådana och de går att hitta, om inte annat på eBay. Listan ovan ger dock förslag på ersättare för nyproduktion.
Användarvisningsbild
Paladin

Inlägg av Paladin »

Måste säga att 'Mature' är lite missvisande om kretsarna gått ur produktion! Snarare övermoget.

Jag startade en tråd kallad ispLEVER i kategorin Mjukvara / Litteratur. Detta verktyg används för att utveckla för GAL och andra Lattice-kretsar:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=30099
Skriv svar