Laddade ner gratisverktygen från Altera och Xilinx och har suttit och hackat lite VHDL, för att fräscha upp kunskapen från kursen för 3år sedan.
För att det skall vara någon större mening med detta så vill man ju ha ett "målsystem" att öva på, och kanske även kretsar som passar mindre projekt i fråga om pris, komplexitet och en kapsling som med enkla medel låter sig monteras och helst även kan demonteras rimligt enkelt. Ett flashbaserat minne ("blixtminne" som jag försökte uttrycka det

Xilinx har ju en del mindre CPLDer. Det trista med dem är bara att de med den "grövsta" rasterindelningen har ett avstånd på 0,8mm.
Har "på den gamla goda tiden" jobbat med FPLA och PAL, som då var hålmonterade kretsar, men dessa har nog gått ur tiden antar jag. De hade dessutom sina egna programmeringsverktyg dvs. inget enhetligt språk typ VHDL eller Verilog.
Alltså: Tänkte försöka samla kunskap som finns på forumet om tillgängliga kretsar idag, enligt ovanstående önskemål. Färdiga "Utvecklingskit" med en stor FPGA och en hel massa annat på ett helt kort, vill jag helst att vi lämnar utanför denna tråd.