Sänka spänningen på LiPo batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Testman

Sänka spänningen på LiPo batteri?

Inlägg av Testman »

Tjena.

Tänkte använda ett LiPo battri som källa till en mottagare och två servon. Och nack delen är att batteriet är på 7.4 volt och 1500mAh men servona och mottagaren bara klarar av 6 volt. Det finns en lösning med att köpa en "komponent" för 400:- Och eftersom jag skulle ha lust att slänga de pengarna på något annat så undar jag om man bara kan dra dit några resistorer eller liknande??

//Jens
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

3 st standard dioder i serie med positiv anslutning bör fungera, pris ca 1:20kr
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

dealextreme har BEC kretsar för runt 100lappen som klarar 3 amp.
Testman

Inlägg av Testman »

Okejj, så det är inget speciellt med just LiPo då? Utan det är bara räkna ut va man ska ha i resristans för att få ner U till 6v?.
Detta är nämligen till en Rc bil med delar över 15lakan, så har ingen lust att när man dragit igång bilen så ger motagaren upp och den bara drar iväg ^^.

*Edit*

Glömde nämna att jag gärna vill hålla storleken på allt. Så inte allt för stora saker kanske max ~10x10
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä LiPo har en helt annan el i sig. De följer inga normala fysiska regler. Du måste har super duper special dyra prylar för att det inte ska explodera omedelbart. *ironi*

Var skulle kunna skilja? En vanlig diod sänker spänningen ca 0,7V oavsett var spänningen kommer från.
Testman

Inlägg av Testman »

Okejj, Är rätt så "noob" på det här så, Ska jag köpa 3 leds från Chlas Olsson och löda fast och kör med eller ska jag använda något annat????
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

NEJ

Du har uppenbarligen inte koll nej. En lysdiod sänker spänningen 1,5-3,6V beroende på typ. De klarar i allmänhet inte mer än 20mA Så det är direkt olämpligt för dig.
Leta reda på dioder som tål strömmen med god marginal och har lämpligt spännings fall.
Testman

Inlägg av Testman »

Okejj, thx för svaren :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En standard diod sänker spänningen med ca 0,6 – 0,65Volt, 3 st i serie sänker spänningen med ca 1,8 – 1,95Volt. Med en batterispänning på 7,4 Volt blir spänningen efter dioderna ca 5,45 - 5,6 V. Din mottagare och servona fungerar normalt ner till strax under 4,5 V (nominellt 4,8V). Det betyder att batteriet kan teoretiskt sjunka till 6,3 – 6,45V utan att riskera mottagarens eller servonas funktion. Detta är teori, koppla upp och mät innan du ansluter mottagare och servos med ett nyligen fulladdat batteri eftersom spänningen på olika typer av LiPo´s kan variera något i synnerhet direkt efter laddning. På så sätt kontrolleras och säkerställs att 6 V inte överskrids.
En standard diod är t ex 1N4004 som klarar upp till maximalt 1 A strömförbrukning, om högre ström är aktuell kan t ex 1N5404 användas upp till maximalt 3A.
peter555

Inlägg av peter555 »

Vill du ha stabilare spänning kan du använda en LDO för någon tia.
Testman

Inlägg av Testman »

Okejj, Sen så får ju inte LiPo inte underskrida en viss spänning då cellerna "dör" Va kan man göra för lösning där? ska man ta typ som en failsafe som stänger av elektroniken när U går under "gränsen"
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

LiPo ska ALLTID användas med skyddskretsar som stänger av när spänningen börjar bli för låg, att spara in på den biten är som att be om problem och risken är att dom exploderar och bränner upp bilen för dig...

Dessa skydd finns det gott om färdigbyggda varianter att köpa för inte en allt för dyr peng.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15149 Billigare å säkrare kan du nog inte komma undan
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det där ” specially made filter” kan man ju inte undvika att lägga märke till på bilden, jag skulle nog inte lita på en sådan switcher för matning av en mottagare där utsignalerna är kritiska, PCM eller inte! Men det är min personliga uppfattning.

Stänger den av i tid för att inte ladda ur för djupt? Hur vet man det?
Norpan

Inlägg av Norpan »

” specially made filter” :D
Skriv svar