Sänka spänningen på LiPo batteri?
Sänka spänningen på LiPo batteri?
Tjena.
Tänkte använda ett LiPo battri som källa till en mottagare och två servon. Och nack delen är att batteriet är på 7.4 volt och 1500mAh men servona och mottagaren bara klarar av 6 volt. Det finns en lösning med att köpa en "komponent" för 400:- Och eftersom jag skulle ha lust att slänga de pengarna på något annat så undar jag om man bara kan dra dit några resistorer eller liknande??
//Jens
Tänkte använda ett LiPo battri som källa till en mottagare och två servon. Och nack delen är att batteriet är på 7.4 volt och 1500mAh men servona och mottagaren bara klarar av 6 volt. Det finns en lösning med att köpa en "komponent" för 400:- Och eftersom jag skulle ha lust att slänga de pengarna på något annat så undar jag om man bara kan dra dit några resistorer eller liknande??
//Jens
Okejj, så det är inget speciellt med just LiPo då? Utan det är bara räkna ut va man ska ha i resristans för att få ner U till 6v?.
Detta är nämligen till en Rc bil med delar över 15lakan, så har ingen lust att när man dragit igång bilen så ger motagaren upp och den bara drar iväg ^^.
*Edit*
Glömde nämna att jag gärna vill hålla storleken på allt. Så inte allt för stora saker kanske max ~10x10
Detta är nämligen till en Rc bil med delar över 15lakan, så har ingen lust att när man dragit igång bilen så ger motagaren upp och den bara drar iväg ^^.
*Edit*
Glömde nämna att jag gärna vill hålla storleken på allt. Så inte allt för stora saker kanske max ~10x10
En standard diod sänker spänningen med ca 0,6 0,65Volt, 3 st i serie sänker spänningen med ca 1,8 1,95Volt. Med en batterispänning på 7,4 Volt blir spänningen efter dioderna ca 5,45 - 5,6 V. Din mottagare och servona fungerar normalt ner till strax under 4,5 V (nominellt 4,8V). Det betyder att batteriet kan teoretiskt sjunka till 6,3 6,45V utan att riskera mottagarens eller servonas funktion. Detta är teori, koppla upp och mät innan du ansluter mottagare och servos med ett nyligen fulladdat batteri eftersom spänningen på olika typer av LiPo´s kan variera något i synnerhet direkt efter laddning. På så sätt kontrolleras och säkerställs att 6 V inte överskrids.
En standard diod är t ex 1N4004 som klarar upp till maximalt 1 A strömförbrukning, om högre ström är aktuell kan t ex 1N5404 användas upp till maximalt 3A.
En standard diod är t ex 1N4004 som klarar upp till maximalt 1 A strömförbrukning, om högre ström är aktuell kan t ex 1N5404 användas upp till maximalt 3A.
LiPo ska ALLTID användas med skyddskretsar som stänger av när spänningen börjar bli för låg, att spara in på den biten är som att be om problem och risken är att dom exploderar och bränner upp bilen för dig...
Dessa skydd finns det gott om färdigbyggda varianter att köpa för inte en allt för dyr peng.
Dessa skydd finns det gott om färdigbyggda varianter att köpa för inte en allt för dyr peng.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15149 Billigare å säkrare kan du nog inte komma undan
Det där specially made filter kan man ju inte undvika att lägga märke till på bilden, jag skulle nog inte lita på en sådan switcher för matning av en mottagare där utsignalerna är kritiska, PCM eller inte! Men det är min personliga uppfattning.
Stänger den av i tid för att inte ladda ur för djupt? Hur vet man det?
Stänger den av i tid för att inte ladda ur för djupt? Hur vet man det?