Kvicksilverrelä mod. äldre

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Vad ska jag göra?

spara
20
80%
kasta eller återvinna om det låter bättre
5
20%

Antal röster: 25
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Precis...

Spara det i en glasburk :)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Rifakungen skrev:vad har qvicksilver för verkan på andra saker? fräter det på något sätt, eller är det bara väldigt giftigt?
Det käkar faktiskt upp aluminium rätt duktigt:

http://www.popsci.com/scitech/article/2 ... g-aluminum
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är väl inte mycket Hg i det lilla reläet. Här finns en mäktig sak till beskådande!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

"Mercury arch rectifier" Intressant att jänkarna faktiskt fortfarande i vissa sammanhang använde sådana tills rättså nyligen... 8)

Skulle vara riktigt mäktigt att se en sådan i bruk.

(Fråga mig inte varför, men har någonstans i skallen delar av bruksanvisningen för en liknande modell. 8) )

Principen är altså en ljusbåge och kvickslver ånga (ljusbågen ligger an mot ett bad av kvicksilver, medelst elektroder nära ytan).
Norpan

Inlägg av Norpan »

Har ett par, vad jag tror är, tyratroner liggande på jobbet, de gör samma sak som en tyristor iallafall, med mycket ström.
De kommer från en gammal sömsvets.
Runt 8-10cm i diameter och kanske 25cm långa, plåtmantlade glasrör med vattenkylning i höljet och en 70-80□ ledare i varje ände och ett par tunna styrledningar i den ena änden.
Innehållande nåt hekto kvicksilver i varje.
Kan inte bestämma mig för om jag ska göra av med dem eller spara dem.

Sen tror jag inte det är bra å titta på en kvicksilverljusbåge, om man nu inte gillar svetsblänk förstås, men jag har sett bilder på en liknande kvicksilverlikriktare in action nånstans på internätet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Ge dem till mig om du skall kasta dem!! :D

Thyratronrör användes väl även för saker som varvtalsreglering (medelst pulser) för motorer och liknande med. (Dina lär nog ge en del röntgenstrålning med antar jag... ) 8)
einar

Inlägg av einar »

Marta skrev:Det är väl inte mycket Hg i det lilla reläet. Här finns en mäktig sak till beskådande!
Nej mitt relä innehåller väl inte direkt litervis med Hg men det finns då kvicksilver för att fylla en pipett med i den. Mer än ett lysrör iallafall. Just nu ligger det och vilar sej längst in på skrivbordet för att jag inte ska råka ha ner det i golvet. Eller, tänk "min katt" när ni läser "jag" som gärna knuffar ner saker från skrivbordet. Just nu lutar det åt att spara det tills ett användningsområde dyker upp.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Hmm.. kan det bli x-strålar i kvicksilverånga? :foliehatt:
De är inte mantlade med annat än rostfri plåt och vatten iallafall, och man ser in igenom glaset från ändarna.
Men det kanske är blyglas. :roll:
Vi har fö några svetsar i drift med liknande rör i, och har nog inte haft fler dödsfall än normalt, och det är väl mest därför de ligger kvar, inte för dödsfallen då.
Å andra sidan tror jag inte jag sätter dit dem om nåt går sönder, det blir nog en ombyggnad till tyristorer isåfall.

Så kanske. :wink:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Strålningen har att göra med spänningen och är den låg så händer ingenting alls men är den väldigt hög 10-tals KV så kan det i vissa fall skapas mjuk strålning som dock knappt går igenom glas till högenergistrålning vid många KV som förstås går igenom det mesta.

OFT

..men jag kommer avgjort att begära just amalgam fyllning om man blir uttvingad till centralen igen

När jag var på en vanlig årskontroll för några få år sedan så frågade jag just min tandläkare om de fortfarande gör amalganfyllningar då de ju innehåller kvicksilver. Har själv inte några lagningar eller så men undrade rent generellt då det då var rätt mycket snack om just kvicksilver hos tandläkare under det året.

Hon sa att kvicksilver var totalt förbjudet där och de hade även bytt ut all utrustning som hade eller ev hade kunnat vara i kontakt med kvicksilver på ett eller annat sätt. Har för mig hon sa att inga nya amalganfyllningar med kvicksilver fick göras längre dock möjligen bara ev lagningar av dessa om inget annat kunde göras och det var absolut nödvändigt.

Personligen hade en amalganfyllning med kvicksilver aldrig någonsin kommit i närheten av min mun oavsett vad de sagt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

einar skrev:Just nu ligger det och vilar sej längst in på skrivbordet för att jag inte ska råka ha ner det i golvet. Eller, tänk "min katt" när ni läser "jag" som gärna knuffar ner saker från skrivbordet. Just nu lutar det åt att spara det tills ett användningsområde dyker upp.
Var väl ungefär det jag tänkte skriva, Hg är ju naturligtvis helt ofarligt så länge det är i behållaren.

Problemet är Mr Murhpy, Klåfingriga barn, div husdjur som tycker att det är en kul leksak, osv.
Ännu roligare :twisted: blir det när röret går i backen och katten/hunden/barnen börjat jaga små roliga rullande kulor på golvet.

Hustrun/sambon kommer springande med damsugaren och suger upp de små vackra kulorna, och vips har kulorna förvandlats till kvicksilverånga.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag har många kvicksilverlikriktare, några med säkert flera ml kvicksilver i, väldigt vackra när de lyser :P

de största kräver dock så mycket glödström så det är svårt att prova dem

Om någon har några så är jag intresserad att köpa :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Koppla dem till svetsen... :D

Off Topic.
---------------------------

Norpan, Tror inte det är någon fara för liv och hälsa, tror inte ens strålning från mina 05:or går igenom täckplåten ens, i allafall inte mätbart utan avancerad utrustning så det är nog inget man behöver oroa sig för i detta sammanhang.
StigH

Inlägg av StigH »

Oblivion skrev:Precis...
Spara det i en glasburk :)
Tycker jag känner igen prylen?
Är det inte en typ av bistabilt relä.
Vi hade ett sånt till ytterbelysningen på en bod och det kunde manövreras från tre olika ställen (långt ifrån varandra) mha en lågspänning. 24V tror jag.
Varje tryck på någon av de tre befintliga knapparna ändrade status på reläet.
einar

Inlägg av einar »

Jepp, så funkar det. Fast mitt klarar bara 4,5V likström eller 8V växel på spolen. Men man får inte vrida på reläet för då kan det bli kontakt när det inte ska och vice versa.
Skriv svar