Det där var en redigt imponerade maskin både "hexapoden" samt den andra stora fräsmaskinen. Även om jag sett några liknande när jag varit och grejat på lite firmor här i trakten.
Skall eventuellt få en 5 axlig maskin till jobbet som har någonstans runt 2-3 meter i X-led och 1½-2 meter i Y-led, skall helt klart bli imponerande att se en sådan i drift.
"Hexapod" maskinen var rätt fräck, men känns som att det inte kan vara den bästa lösningen direkt? Måste bli ganska mycket vibrationer och annat i själva spindeln om man försöker sig på allt för stora ingrepp och verktyg?
Frågan är om den där hexapod var en fräs? Jag tyckte rörelserna såg mer ut som slipning/polering? Inte har man så där hög matningsmastighet vid fräsning?
Appropå stora maskiner så håller vi(jobbet) på och knopar ihop en kombinerad svarv och slipmaskin på ca 60ton, den ska bearbeta kullagerringar med en diameter på upp till 4m. En ganska saftig pjäs, sticker ner ca 2.5 meter i marken och 4 meter uppåt. Lite kul att se den växa fram faktiskt.