Vad slår ihjäl Litiumaccar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Vad slår ihjäl Litiumaccar?

Inlägg av TomasL »

Fortsätter här, från min fråga om lönsamheten att byta accar i en lap-top.

Vad är det som har ihjäl accarna.
Vad jag förstått så är de hårt laddningsreglerade med div elektronik i själva acc-paketet.
Uppenbarligen verkar det som livslängden, i min ena laptop inte är mer än runt 1,5 år eller så.
Fullt normalt enligt HP.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Hög temperatur och att alltid vara fulladade dödar cellerna. Kan du hålla batteriet svalt och aldrig förvara det ladat till mer än 70% så tredubblar du livslängden i cykler räknat. Självklart skall du inte heller förvara dem hel turladdade. Långstidsförvaraning svalt och 50% laddning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hmm, Så för att förlänga livsländen behöver man kyla ned batterierna antar jag, på nått sätt.

Nån som vet hur laddningsfunktionen i laptopar funkar, dvs när man kör med ansluten nätdel, motionernas batterierna eller hålls de bara fullladdade?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Glöm inte att litiumbatterier har en begränsad livslängd oavsett användning. Efter några år är de helt slut fast de legat ouppackade på butikshyllan.

En gammal Toshiba-laptop jag har laddar nog inte särskilt rätt med konstant inkopplad kabel. Batteripacket blir jättevarmt efter några dygn, och datorn dör direkt om jag då drar ur kabeln. Låter jag batteripacket svalna, så funkar det igen.
Matte

Inlägg av Matte »

i manualen till min laptop står det att batteriet skall tas bort om den skall gå mycket från nät. Med både den här och min förra körde jag batteriet i cykler(jag är lat) alltså jag körde den tills den varnade för lågt batteri och kopplade då in laddaren. den hade väldigt bra batteritid(tappade kanske 10-20%) efter 3år och sen dog grafik kortet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Där ser man, hmm, har iofs aldrig läst manualen till min :oops:.
Får nog leta reda på skivan.
Eftersom jag max har typ 2 timmars batteritid på den, så blir det per automatik att man kör på nätagg.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Hmm.. bra tips faktiskt, har aldrig tänkt på det..

Ska nog köra ner mitt batteri till en ~70% och sedan plocka ur. Har ändå mest datorn inkopplad för det mesta.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

"Vad slår ihjäl Litiumaccar?" tjaa du... hammare/släggor och diverse andra tunga föremål :D :D :D
Skriv svar