röstförvrängare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rohman
Kontakt:

Inlägg av rohman »

wow tackar alla för viljan att hjälpa till. hehe ja vissa undrar om vad jag ska ha den till. jag tänkte göra en transformers kostym, okej kanske lite löjligt men man ska ju börja någon stanns. jag vet att det går att köpa en sådan hjälm men jag vill göra min egna saker.

Så röstförvrängaren var bara en liten start på det hela. sen blir det ljusdiodrar som blinkar efter jag talar.

och sen på ryggen blir det både sirener och diodrar som blinkar som ex en polisbil eller något sådan.

Så jag säger det igen TACK ALLA. :P
xxargs

Inlägg av xxargs »

Leta på 4-kvandrant multiplikator-krets hos tex national semiconductor - undras om inte någon OTA-koppling ( ehum. LM13700 - sidan 11 i PDF:n, kretsen finns hos elfa för 14:- + moms ) kunde agera som en sådan - med olika bärfrekvenser, när du modulerar och demodulerar så kan du pitcha om ljudet - med hög och lågpassfiltrering och rätt valda frekvenser - även frekvensinventera så att hög frekvens blir låg och låg frekvens blir högt - det går inte att höra vad man säger men ljudet är fortfarande 'mänskligt' - sedan kan kan köra med frekvensmodulerade bärvågor och med lite trix göra något liknande som en del ljud i Aphex twin:s låtar.

går att göra mycket kul med ett par multiplikatorer, några ställbara låg och högpassfilter, en eller flera oscillatorer som kan påverka varandra AM och FM-mässigt och sedan ha som bärvåg till multiplikatorerna (mixern)

---

I Radio-RF-världen så kallas den här typen av multiplikation av signaler med varandra för just 'mixning' - medans inom ljudvärlden så kallas summering av flera ljudkällor för 'mixning' - det är alltså distinkt skillnad på mixer och mixer beroende på frekvennsområde...

---

Skall du göra en vocoder så handlar det om att bygga en filterbank i delar av oktaver (inte för tätt) över flera oktavers omfång, signalen likriktas i varsina likriktarbryggor och spänningen styr sedan varsin OTA som fungerar som volymkontroll till varsina tongeneratorer pitchade för mitten varje filterbanks mittfrekvens. diskanterna brukar man högpassfiltrera och bypassa så att konsonanterna går förbi oskadat, alternativ diskantdelen får styra en brusgenerator på samma rätt som tongeneratorerna, medans röstens grundtoner och övertoner ersätts med de olika generatorernas toner med rätt inbörde styrka så att rösten nästan låter naturligt men stegar på karaktäristiska sätten när man glider med tonhöjden - det är ett ganska rejält stort analogbygge och en liten PC med ljudkort kan förmodligen emulera detta i nära realtid med lämplig programvara.

har för mig att här i EF har en tråd om just vocoder med schema - kanske för ett par år sedan, om nu länken till schemat är kvar...
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Kolla på denna:
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =73-632-37

Har provat den och haft mycket kul.
Riktigt kul blir det om man åter kopplar en del av utsignalen.
Skriv svar