röstförvrängare
röstförvrängare
tjena
jag skulle vilja göra en röstomvandlare så det låter som man är en robot när man pratar i den.
är det någon som har några bra tips?
eller kanske en sida som dom har en byggsats på?
jag skulle vilja göra en röstomvandlare så det låter som man är en robot när man pratar i den.
är det någon som har några bra tips?
eller kanske en sida som dom har en byggsats på?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Välkommen till forumet! 
Ett bra tips: Läs här innan du skapar trådar i Projekt-delen.
Jag flyttade tråden.
En robot kan låta på många olika sätt och folk brukar associera till olika saker när de pratar om robot-röster. Har du något exempel på hur du vill att det ska låta?
Leta upp låten "Trans euro express" med Kraftwerk. Den typen av "robotröst" (just när de säger "Trans euro express") är den mest komplicerade att göra, bara så du vet.
Effekten kallas vocoder och ljudet kan väl närmast beskrivas som om man pratar och spelar munspel samtidigt. Från början (på 30-talet) tillverkades den för att överföra röster över telefonlinjer, men personligen tycker jag den passar bäst i musiksammanhang. 
Det var vocoder det. Det finns många fler varianter, men ingen som låter som en vocoder.
Lite snabbt om AM-modulation och ringmodulation: Båda kan låta ganska lika, men ringmodulation är lite mer mångsidigt och lite svårare att konstruera/bygga. AM-modulation är väldigt enkelt att lyckas med. Tyvärr kommer jag inte på någon låt där de har använt det på röster, men det påminner en aning om ljudet som blir om man spänner smörpapper mot en kam och sedan låter/pratar mot sidan där smörpappret sitter.
Om du är intresserad av sånt här så föreslår jag att du bygger en AM-modulator, bara för att kunna testa hur den fungerar och hur det kan låta.
Ett bra tips: Läs här innan du skapar trådar i Projekt-delen.
Jag flyttade tråden.
En robot kan låta på många olika sätt och folk brukar associera till olika saker när de pratar om robot-röster. Har du något exempel på hur du vill att det ska låta?
Leta upp låten "Trans euro express" med Kraftwerk. Den typen av "robotröst" (just när de säger "Trans euro express") är den mest komplicerade att göra, bara så du vet.
Det var vocoder det. Det finns många fler varianter, men ingen som låter som en vocoder.
Lite snabbt om AM-modulation och ringmodulation: Båda kan låta ganska lika, men ringmodulation är lite mer mångsidigt och lite svårare att konstruera/bygga. AM-modulation är väldigt enkelt att lyckas med. Tyvärr kommer jag inte på någon låt där de har använt det på röster, men det påminner en aning om ljudet som blir om man spänner smörpapper mot en kam och sedan låter/pratar mot sidan där smörpappret sitter.
Om du är intresserad av sånt här så föreslår jag att du bygger en AM-modulator, bara för att kunna testa hur den fungerar och hur det kan låta.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Bygg en ringmodulator. AD har en modulator/förstärkarkrets som heter AD633 och lite projekt hittar på MFOS:
STOOORT BYGGE
litet projekt.
Kretsen säljs av Electrokit men den kostar en liten slant dock (runt 100-130kr).
STOOORT BYGGE
litet projekt.
Kretsen säljs av Electrokit men den kostar en liten slant dock (runt 100-130kr).
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Vill du absolut bygga en, eller vill du bara ha funktionen? Om du nöjer dig med funktionen tror jag du kan hitta en färdig lösning på närmsta leksaksaffär, kolla efter något bland Star Wars prylarna... Ett annat tips är att söka igenom Allt om Elektroniks register, tror dom hade ett bygge för typ 100år sedan...
/PeterH
/PeterH
> Finns det inte något modernt DSP-projekt för en sån här pryl ?
Jo, det finns nog många som gjort dt. Tyvärr så är det inte lika många som postat scheman och programvara. Antagligen för att DSP anses vara lite krångligt. Själv började utveckla moduler till min (digitala) modulära synth som skulle kunna användas för en vocoder, men den blev aldrig klar.
Jo, det finns nog många som gjort dt. Tyvärr så är det inte lika många som postat scheman och programvara. Antagligen för att DSP anses vara lite krångligt. Själv började utveckla moduler till min (digitala) modulära synth som skulle kunna användas för en vocoder, men den blev aldrig klar.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: