CNC Fräs (bettan)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SmourF
Kontakt:

CNC Fräs (bettan)

Inlägg av SmourF »

hej,

ni ska få höra något helt fantastiskt, idag fick jag skolans hemmabyggda fräs, med kulskruvar och hela kittet,

var precis så vi fick in skiten i bilen, vägde apa med :D,

har precis skruvat ner x-axeln, och jag kommer lägga upp bilder, kommer behöva hjälp med elektroniken, från andras ögon, då det är gjort av bulgariska studenter, ser ut som ormbo hehe ;),

kan passa på och fråga, har ju tagit dän kulmuttern och tagit bort all fett och rengjort allting, visste inte att kulorna var "lösa" dock :(, men allting fixade sig, la dit nytt fett och kulorna,

nu är det så att kulskruven ser rätt "smutsig" ut, och min far föreslog att vi på rundstången som ser likadan ut, kör med våtslip för att ta bort "ytrosten", då tänkte jag, de kan man göra på kulskruven med, men i efterhand funderar jag, har inte gjort något än, har ni förslag på vad man kan göra ?

sen fanns de kulbussningar (eller va de heter nu igen), undrar bara, kan man inte smörja de med något ?, eller ska de köras "torrt" ?

så himla gött, slipper man "planera" och "rita", nu har man allting klart :)

som sagt, hämtade den idag, och bilder kommer att komma, har dock bara min 2MPX mobilkamera :(, kommer ju göra om lite så den blir lite mer "användbarvänlig", det är hela tanken :)

ja är jätteglad iaf 8) :D

MVH SmourF

"jag har gått igenom det jag har skrivit och tagit bort det som vissa kallar "sms språket", hoppas det är mer läsvänligt! ;)"

EDIT 5e November 08

Projektens gång,
Rundstången 192KB
Kulskruven_888KB

Projektens mål, bettan => [BB]BlondinBettan
Snett över 0 212KB
Snett över 1 271KB
Front@prespektiv 225KB

EDIT 9e November 08
Snett över 2 295KB
Snett över 3 223KB

BILD ARKIV

end of updates :)
Senast redigerad av SmourF 9 november 2008, 19:31:08, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

BILDER!!!

Hur lyckas man föressten att få en fräs komplett med kulskruvar och allt?

Kulbussingarna ska nog rengöras och fettas in.

Slipa inte på kulskruven utan försök rengöra den på skonsammare sätt... tex scotchbrite...
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Vet inte om det är en bra eller inte men jag skulle fundera på autosol om inte scotchbrite räcker. Men det finns säkert mer erfarna som har åsikter att slänga in i potten. :wink:

Ser fram emot bilderna.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

är det rost på grejorna då eller bara skit? är det skit så ta lite avfettning kanske?
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Hur lyckas man ^^

Antaligen är den skit enligt skolan eller så visste de inte vad det var o slängde det ;)

Bilder! du vet att det är anmärknings varningar för att inte lägga upp bilder på saker man har räddat!
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

Meduza: ja hur lyckas man, faktiskt han (läraren) som föreslog, en elev frågade medan jag var i datasalen, och då sa han att jag ville ha den, och där körde han vidare frågan och jag fick den :), ingen märkvärdig fräs men att det finns allting komplett för alla axlar, det är det som jag tycker om :)

Uttis: altså rost och rost, det vet jag inte, grejen är den att de har använt lika långa axlar som kulskruven, och på så sätt inte utnyttjat hela kulskruvområdet, sen har den ju stått stilla så himla länge med, den har varit oanvänd så länge jag vet,

ska ner och duscha och fortsätta pilla, och försöka ta lite bilder med min mobilkamera :)

tack för tipsen med rengörningen, har hittils kört WD40 på x-axeln, och kulskruven och tagit med papper, våtsandslipning ska vi köra på x-axeln, men det lutar åt att jag lämnar kulskruven orörd, såvidda det inte finns något smidigt smörgsätt, ska kolla upp autosol som "mark" nämnde med

-=Fullmoon=-: skit är den, men med lite gjorda grejer ska den bli allt annat än det :), grejen är den att den har stått och "skräpat" så länge i skolan ;)

Uttis: är aldrig säker, men jag har avfettning, ska höra med far när han komemr hem,

nu får de va nog, nu ska de pillas och förhoppningsvis fotas :), men ha inte höga förväntningar bara ;)

tack i förhand :)

MVH SmourF
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag fick också en hembyggd skolfräs för ett tag sedan. Det var en med delar från ISEL/Soelctro.se med arbetsyta 1200x700x300 eller så och rörlig portal.
Numera är den nedplockad och vissa delar sålda till forummedlemmar, resterna ska förhoppningsvis återkomma som delar i ett nytt projekt.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

dar303: va trevligt :), ja min har ju lite mindre arbetsyta dock,

har fotat lite, med mobilkameran, så titta på :), ni kan även se kulskruven att den är rätt skitig/rostig på kanterna där den inte använts så värst mycket, den ligger på min server, så klaga inte på speeden :)

länken finns i första inlägget, meningen är att jag ska uppgradera den med bilder sen :)

MVH SmourF
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Den var väl fin! har du drivkorten också?
Gör rent och smörj så funkar det nog fint sen!
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

Trevligt :) ser ut att vara mest gammalt fet/skit på kulskruven, om det inte blir rent med diverse rostupplösare så skulle jag nog dra en sväg med en polertrissa på skruven.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

dar303: tackar :), men jag kommer nog göra om en hel del, det ska bli något bra av det hela, har inte hunnit cadda något idag, datorn startar om sig självt, jag fattar inte varför

verkar dock vara mest gammal fett, fick bort en del med trasan, nu har jag monterat på kulmuttern och kört fett över hela kulskruven, kommer dock eventuellt prova det som loterus7 nämnde, rostupplösare/avfettning på den mindre kulskruven, och om det funkar får jag väl göra detsamma på den stora trots jag ditmonterat den redan :)

kommer nog göra en uppdatering på torsdag, imorn kommer jag besiktiga bilen, göra PCB, och pilla med fräsen,

en fråga till kulskruvsägare, hörs era kulskruvar ?, för jag menar, kullager hörs inte ;)

vad det gäller drivkorten dar303 är jag inte så säker på den sidan, kommer nog göra eget, halvstegsdrivare mha ULN2803A, i första hand, såvida jag inte finner par lämpliga och billiga,

näää, ska upp tidigt imorn, gonatt på er ;), kika in på torsdag vetja :)

MVH SmourF
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Hörrö smurfen kan du fixa till länken så man kan se bilder?
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

Fräsen: jag skulle egentligen uppdaterat lite bilder på torsdagen som jag sa, men min cad data var lite sölig, men jag har jobbat och rengjort allting, och dessutom dokumenterat allt, så fort jag är klar med ritningen hur jag ska göra fräsen ska jag lägga ihop allting lite mer seriöst,

men jag har startat servern, så titta du på, har lagt in massa nya bilder

MVH SmourF

EDIT: va i bäveren, Svedala, vem/hur gammal är du ?, jag har mina rötter i Svedala :)
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hej :),

nu är det dags att styra upp min tråd :),

har jobbat hur hårt som helst och fått ut de bilderna jag ville ha, dvs. hur jag planerar göra min maskin EXAKT,

har lagt upp två PDF filer där jag dokumenterat min fina rengöring, kanske inte så intressant än, men kan va kul för de som vill titta, det är till för såna som mig, mycket bilder, lite text :)

sen skulle jag uppskatta om folk kunde titta på blondinbettan bilderna och ge lite kritik, för det är nämligen så jag tänkt göra min maskin, tänkte låta denna veckan passera och ta till mig kritik, kommentarer och komplimanger :)

sen finns det ju saker jag tänkt på men inte gjort av materiella stjäl, men som sagt, enjoy :)

och vad de gäller servern, kompisen gjorde en plats på sin och sen blev de lite strul, tänkte nu kommer jag att ha något stabilt till er killar, men nejdå, jag ska försöka ha på min data hela veckan ut bortsätt från nätter och mornar :)

btw, länkarna ligger i första tråden, har lagt in de så fint :)

tack i förhand

MVH SmourF ;)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Tyvärr måste jag säga att den ser helt felkonstruerad ut, det finns inget som tar upp kraften i en del riktningar och hela iden med att ha en hängande fräs har sågats rejält förut på EF.

Om du vill ha komplimanger så får jag väll säga att bilderna var fina! men inte konstruktionen :)
Skriv svar