Orimligt hög elräkning sedan fortum bytt mätare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja i och med att elmätaren har bytts så finns det ju gamla avläsningar att utgå från.

22000 kWh på två månader drar väl inte ens en normal eluppvärmd villa (vi gör av med ungefär 35000 kWh på ett år).
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Det är inte så enkelt att de fört över ett värde från den gamla mätaren? Dvs att startvärdet inte var noll.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Hur kan en 2:a vara säkrad för 3 x 20 A ?

Med den förbrukningen borde impulsgivardioden(1000 blink/kW) blinka
helt hysteriskt.

Fortum verkar ha problem på mer ställen:

http://www.nwt.se/article60810.ece

Troligtvis gör Fortum en uppskattning av elförbrukningen i samband med
att den nya mätaren kopplas in, och det är troligtvis där feldebiteringen uppstår.

Kjelle
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Bara FYI: Vi hade haft ungefär samma förbrukning på min pappas stuga, där vi håller just över noll på vintern i många år. Ca 2000kWh/år. Sean var det plötsligt 4000kWh, sedan noll och sedan hade mätaren gått baklänges.

Gissa om min elräkning på 9999999999999kWh såg rolig ut ;) Jo, de krediterade genast och fakturerade beräknad förbrukning, sedan bytte de mätare.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

jisses.. de måste ju fan själva inse att det är orimliga kostnader liksom.

har själv fört data över elmätaren och ännu verkar både förbrukning och kostnad stämma.
Lite skoj om man får 999999999999kWh som sagt
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Typiskt, inga människor av kött och blod som kollar fakturor innan dom skickas iväg, det kan bli hur illa som helst.
Finns ju personer som blir mycket oroliga för sådana här feldebiteringar.

Kjelle
Erik_Lind

Inlägg av Erik_Lind »

Mina 22.000kWh är vad mätaren står på om man tar bort dom två decimaler som står i slutet.

Av dom 6st elmätare som sitter vid min har en av dom en förbrukning på 800kWh vilket skulle ev. kunna vara rimligt för två månader. Alla andra ligger på helt orimliga värden. ( dock ligger min högst )

Då min tidigare mätare stod på ca 44.000kWh så kan jag inte relatera värdet till tidigare mätare heller. Samt att enligt Fortum så har mätaren börjat från 0.

Det som stör mig är att jag inte bott i lägenheten ( har inte flyttat in ännu ) vilket gör att jag med all säkerhet förbrukat mindre el än motsvarande månader förra året. Jag har antagligen inte förbrukat mycket mer än 50-60kWh.

Jag postar en uppdatering när jag hört något från Fortum.
peter555

Inlägg av peter555 »

Prova att stänga av alla dina prylar och se om mätaren stannar. Sedan kan du koppla in en känd last och se vad mätaren säger.

Det kanske är någon hembrännande granne som snor din ström. :lol:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du har inte flyttat in än... är det nybygge eller rust? Kan det vara hantverkarna som kopplad sin lunchbod på just din och några av dina grannars uttag? Dom har ju både värme och verktyg av större kaliber på ganska många timmar under en dag, för att inte prata om dom bygglampor som ofta brinner dygnet runt!

/PeterH
Erik_Lind

Inlägg av Erik_Lind »

Nja. Det är en gamma lägenhet som jag delvis renoverat endel.
Bytt tapeter/golv etc. Men inget av det har förbrukat nämnvärt med ström. Ingen lampa / byggtork etc som stått och gått.. Utan en batteriladdare till en skruvdragare och någon sladdlampa.. Alltså egentligen bra mycket mindre än en normal förbrukning med spis, tvättmaskin, tv. etc.

Jo jag ska testa att koppla in en känd last när jag får tid. Är ute och reser ett tag nu.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Skruvdragarens batteriladdare är kanske på 15kW. Har du kollat märkplåten? :mrgreen:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

som sagt känd last, eller last och en effektmäter/ tångampmätare ger lite svar, om dom tyckt att allt är ok och du motbevisar, se till att ta ett ordentligt arvode för utfört arbete :lol:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Köper man äpplen och bananer i butik så ser man att vågen har någon form av klistermärke på sig. Att den typ är kontrollerad och uppfyller vissa krav på nogranhet.

Hur är kraven på en el-mätare?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jo, du har inte en källare under din lägenhet där det går ner en man i bland med stora matkassar? Har du märkt att luktar konstigt? Elle ljud från "källaren"? :o
ADMJ

Inlägg av ADMJ »

Jobbade förra året med att sätta upp Fortums mätare, men att de skulle visa så orimliga värden är inget jag råkade ut för. Vissa kunder fick en något förhöjd förbrukning pga av att den gamla mätaren hade lite mekaniskt slitage som gjorde att den visade förbrukningen drogs ner lite. Men det rörde sig sällan om särskilt mycket.
Ring och klaga, så borde de komma tämligen snabbt och kolla.
Skriv svar