Orimligt hög elräkning sedan fortum bytt mätare.
Hur kan en 2:a vara säkrad för 3 x 20 A ?
Med den förbrukningen borde impulsgivardioden(1000 blink/kW) blinka
helt hysteriskt.
Fortum verkar ha problem på mer ställen:
http://www.nwt.se/article60810.ece
Troligtvis gör Fortum en uppskattning av elförbrukningen i samband med
att den nya mätaren kopplas in, och det är troligtvis där feldebiteringen uppstår.
Kjelle
Med den förbrukningen borde impulsgivardioden(1000 blink/kW) blinka
helt hysteriskt.
Fortum verkar ha problem på mer ställen:
http://www.nwt.se/article60810.ece
Troligtvis gör Fortum en uppskattning av elförbrukningen i samband med
att den nya mätaren kopplas in, och det är troligtvis där feldebiteringen uppstår.
Kjelle
Bara FYI: Vi hade haft ungefär samma förbrukning på min pappas stuga, där vi håller just över noll på vintern i många år. Ca 2000kWh/år. Sean var det plötsligt 4000kWh, sedan noll och sedan hade mätaren gått baklänges.
Gissa om min elräkning på 9999999999999kWh såg rolig ut
Jo, de krediterade genast och fakturerade beräknad förbrukning, sedan bytte de mätare.
Gissa om min elräkning på 9999999999999kWh såg rolig ut

-
Mina 22.000kWh är vad mätaren står på om man tar bort dom två decimaler som står i slutet.
Av dom 6st elmätare som sitter vid min har en av dom en förbrukning på 800kWh vilket skulle ev. kunna vara rimligt för två månader. Alla andra ligger på helt orimliga värden. ( dock ligger min högst )
Då min tidigare mätare stod på ca 44.000kWh så kan jag inte relatera värdet till tidigare mätare heller. Samt att enligt Fortum så har mätaren börjat från 0.
Det som stör mig är att jag inte bott i lägenheten ( har inte flyttat in ännu ) vilket gör att jag med all säkerhet förbrukat mindre el än motsvarande månader förra året. Jag har antagligen inte förbrukat mycket mer än 50-60kWh.
Jag postar en uppdatering när jag hört något från Fortum.
Av dom 6st elmätare som sitter vid min har en av dom en förbrukning på 800kWh vilket skulle ev. kunna vara rimligt för två månader. Alla andra ligger på helt orimliga värden. ( dock ligger min högst )
Då min tidigare mätare stod på ca 44.000kWh så kan jag inte relatera värdet till tidigare mätare heller. Samt att enligt Fortum så har mätaren börjat från 0.
Det som stör mig är att jag inte bott i lägenheten ( har inte flyttat in ännu ) vilket gör att jag med all säkerhet förbrukat mindre el än motsvarande månader förra året. Jag har antagligen inte förbrukat mycket mer än 50-60kWh.
Jag postar en uppdatering när jag hört något från Fortum.
Du har inte flyttat in än... är det nybygge eller rust? Kan det vara hantverkarna som kopplad sin lunchbod på just din och några av dina grannars uttag? Dom har ju både värme och verktyg av större kaliber på ganska många timmar under en dag, för att inte prata om dom bygglampor som ofta brinner dygnet runt!
/PeterH
/PeterH
Nja. Det är en gamma lägenhet som jag delvis renoverat endel.
Bytt tapeter/golv etc. Men inget av det har förbrukat nämnvärt med ström. Ingen lampa / byggtork etc som stått och gått.. Utan en batteriladdare till en skruvdragare och någon sladdlampa.. Alltså egentligen bra mycket mindre än en normal förbrukning med spis, tvättmaskin, tv. etc.
Jo jag ska testa att koppla in en känd last när jag får tid. Är ute och reser ett tag nu.
Bytt tapeter/golv etc. Men inget av det har förbrukat nämnvärt med ström. Ingen lampa / byggtork etc som stått och gått.. Utan en batteriladdare till en skruvdragare och någon sladdlampa.. Alltså egentligen bra mycket mindre än en normal förbrukning med spis, tvättmaskin, tv. etc.
Jo jag ska testa att koppla in en känd last när jag får tid. Är ute och reser ett tag nu.
Jobbade förra året med att sätta upp Fortums mätare, men att de skulle visa så orimliga värden är inget jag råkade ut för. Vissa kunder fick en något förhöjd förbrukning pga av att den gamla mätaren hade lite mekaniskt slitage som gjorde att den visade förbrukningen drogs ner lite. Men det rörde sig sällan om särskilt mycket.
Ring och klaga, så borde de komma tämligen snabbt och kolla.
Ring och klaga, så borde de komma tämligen snabbt och kolla.