Orimligt hög elräkning sedan fortum bytt mätare.
Orimligt hög elräkning sedan fortum bytt mätare.
Jag fick min elmätare utbytt i slutet på Augusti. Sedan dess anser mätaren att jag förbrukat över 22.000kWh i en 2a på 65kvm.
Eftersom jag inte bott i lägenheten har jag varken haft värme eller liknande igång.
Förbrukningen är med andra ord helt orimlig, det extra roliga är att jag har totalt 3*20Amp avsäkrat så inte ens i teorin kan jag komma upp till den förbrukning mätaren mätt.
Jag har kontaktat Fortum ang. detta och dom tramsar om att när man renoverar så drar det mycket ström etc.. Massa rent nonsens och trams.
Jag passade också på att titta lite på grannarnas påstådda föbrukning och av 6st elmätare var det endast 1 som hade en rimlig förbrukning. Alla andra låg på mellan en normal halvårsförbrukning och där över.
Vad är det egentligen för skräp till elmätare fortum monterar och hur vanligt är det att mätarna inte fungerar som dom ska?
Det tråkiga är ju att risken att bli blåst är ju väldigt stor då det är omständigt att mäta sin egen förbrukning.
Någon som har någon liknande erfarenhet?
Eftersom jag inte bott i lägenheten har jag varken haft värme eller liknande igång.
Förbrukningen är med andra ord helt orimlig, det extra roliga är att jag har totalt 3*20Amp avsäkrat så inte ens i teorin kan jag komma upp till den förbrukning mätaren mätt.
Jag har kontaktat Fortum ang. detta och dom tramsar om att när man renoverar så drar det mycket ström etc.. Massa rent nonsens och trams.
Jag passade också på att titta lite på grannarnas påstådda föbrukning och av 6st elmätare var det endast 1 som hade en rimlig förbrukning. Alla andra låg på mellan en normal halvårsförbrukning och där över.
Vad är det egentligen för skräp till elmätare fortum monterar och hur vanligt är det att mätarna inte fungerar som dom ska?
Det tråkiga är ju att risken att bli blåst är ju väldigt stor då det är omständigt att mäta sin egen förbrukning.
Någon som har någon liknande erfarenhet?
Låter jättespännande, det här måste du hålla oss uppdaterade på! Dags att ringa Sverker, Uppdrag granskning eller någon annan lämplig media så ska du se att det blir fixat. Som bonus kanske en massa andra människor samtidigt får en översyn av sina elmätare av samma fabrikat
/PeterH

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 27 oktober 2008, 08:37:31, redigerad totalt 1 gång.
"Jag har kontaktat Fortum ang. detta och dom tramsar om att när man renoverar så drar det mycket ström etc.. Massa rent nonsens och trams."
Haha
Upplyste du dem om att även om du bränner på allt som går på 3x20A måste du göra det i 67 dagar - och det är full fräs 24h om dygnet då - för att komma upp i den förbrukningen? 
Haha

-
- Kontakt:
Erik_Lind: Har du något som helst bevis som säger hur mycket du egentligen har förbrukat?
För du kan ju komma upp i den förbrukningen med 3*20amp. Mätaren sattes upp i slutet av agusti, låt oss säga 20:e agusti. (11 dgr fram till sept) Nu har hela september gått (30 dgr) + nästan hela oktober (26dgr)
Det är altså 67 dagar, och troligen något fel i mätaren har mätt upp precis som om du krämat på med max sen mätaren sattes upp.
Enligt ohms lag kan du göra dig av med (220v 60A) = 13700 W i momentanförbrukning. Altså 13,7 Kwh per timme. delar vi 22000 med 13,7 så blir det ca 1605 timmar = ca 66,9 dagar.
Problemet här är att även om fortum kommer fram till att mätaren har mätt helt åt skogen fel, så måste de kunna få fram din riktiga förbrukning innan de kan sänka din faktura... Din riktiga förbrukning är ju förlorad pga att mätaren mätt fel. För rent teoretiskt så kan du förbruka så mycket som mätaren mätt upp...
Eller menar du att du ska få den elen som du verkligen har förbrukat gratis bara för att din elmätare har mätt fel?
För du kan ju komma upp i den förbrukningen med 3*20amp. Mätaren sattes upp i slutet av agusti, låt oss säga 20:e agusti. (11 dgr fram till sept) Nu har hela september gått (30 dgr) + nästan hela oktober (26dgr)
Det är altså 67 dagar, och troligen något fel i mätaren har mätt upp precis som om du krämat på med max sen mätaren sattes upp.
Enligt ohms lag kan du göra dig av med (220v 60A) = 13700 W i momentanförbrukning. Altså 13,7 Kwh per timme. delar vi 22000 med 13,7 så blir det ca 1605 timmar = ca 66,9 dagar.
Problemet här är att även om fortum kommer fram till att mätaren har mätt helt åt skogen fel, så måste de kunna få fram din riktiga förbrukning innan de kan sänka din faktura... Din riktiga förbrukning är ju förlorad pga att mätaren mätt fel. För rent teoretiskt så kan du förbruka så mycket som mätaren mätt upp...
Eller menar du att du ska få den elen som du verkligen har förbrukat gratis bara för att din elmätare har mätt fel?
För att knyta an till jas39's linje...
De "22.000 kWh", är det *din egen* avläsning ?
Eller är det vad *Fortum* påstår att du har förbrukat ?
Har du fått en *faktura* på den förbrukningen ?
EDIT:
Å andra sidan så står det "Orimligt hög elräkning..." i rubriken, så...
De "22.000 kWh", är det *din egen* avläsning ?
Eller är det vad *Fortum* påstår att du har förbrukat ?
Har du fått en *faktura* på den förbrukningen ?
EDIT:
Å andra sidan så står det "Orimligt hög elräkning..." i rubriken, så...

Senast redigerad av sodjan 27 oktober 2008, 00:08:40, redigerad totalt 1 gång.
sebastiannielsen: Min gissning är att antingen ger de helt enkelt honom den elen gratis eller också har de fastställda tabeller för sådana här fall.
Det är Fortums ansvar att bevisa att han har förbrukat ström och därför också deras intresse att se till att energimätarna går rätt.
Således är det inte Eriks problem i det här fallet.
Hur fick du det till att han ville ha gratis ström egentligen?
Fattar inte om du trollar eller om du verkligen tror att alla är kriminella snyltande våldsverkare utan något som helst grepp om etik och moral
Det är Fortums ansvar att bevisa att han har förbrukat ström och därför också deras intresse att se till att energimätarna går rätt.
Således är det inte Eriks problem i det här fallet.
Hur fick du det till att han ville ha gratis ström egentligen?
Fattar inte om du trollar eller om du verkligen tror att alla är kriminella snyltande våldsverkare utan något som helst grepp om etik och moral
Ett foto/scannad kopia av elräkningen. Samt foto av elmätar ställningen kanske kan bringa mer klarhet?
I vilket fall som helst fårdu nog köra hårt med fortum. Eftersom dom bevisat förut att dom inte tar åt sig för än dom får sina fiskar varma.
Kanske kan du ta upp det med KO, Elsäk, Energimyndigheten, Sverker/Plus osv?
Följer detta med intresse. Om fortum klantat sig tänker jag och säkert många andra inte stå för notan.
I vilket fall som helst fårdu nog köra hårt med fortum. Eftersom dom bevisat förut att dom inte tar åt sig för än dom får sina fiskar varma.
Kanske kan du ta upp det med KO, Elsäk, Energimyndigheten, Sverker/Plus osv?
Följer detta med intresse. Om fortum klantat sig tänker jag och säkert många andra inte stå för notan.