Jordfelsbrytare - fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

500-800:-/timma + material+moms
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Hur mycket material som går åt beror helt på vad du har för central innan, har den separat noll och jordskena behövs inte mer material än vad som redan monterats för golvvärmen (fast jordfelsbrytaren får bytas från enfas till trefas).

Det som däremot kan tillkomma är felsökning. Om du har jordfel i anläggningen så kommer jordfelsbrytaren lösa ut direkt - i värsta fall är det gamla kablar som har dålig isolering som tar några timmar att hitta och byta ut. Men det är ju i vilket fall som helst värt att få åtgärdat.

laban12: jag insinuerade ingenting ;) Antingen hade din elektriker bråttom eller så var han dålig säljare, annars hade han ju erbjudit dig att koppla jfb på hela centralen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

larsan skrev:
danei skrev:2. Vad har det med jordfelsbrytaren att göra?
Typo. Jag ville vara säker på att det har jordfelsbrytare.
Det var inte det frågan handlade om.
larsan
Kontakt:

Inlägg av larsan »

Då får du förklara vad du menade.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

2. Jag vill få installerat ett utomhusuttag för kupévärmare och annan bra att ha utrustning på parkeringen. Jag ville vara säker på att detta skulle vara skyddsjordat. Men det borde elektrikern som gör jobbet kunna se?
Det lär inte finnas någon elektriker som skruvar. Som skruvar upp något annat än ett jordat uttag ute. Och om du skulle hitta en sådan så lär man absolut inte ett jordat utan att dra en jordsladd. Men det har som sagt inget med jordfelsbrytaren att göra. Den kan man ha oavsett om det är jordat eller inte. Men behövs inte i något av fallen. Förstår du va jag menar nu?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror att han helt enkelt bara skrivit fel, han har skrivit att han ville vara säker på att det var skyddsjordat men menar att han ville vara säker på att det låg efter jordfelsbrytaren ("skyddat av jordfelsbrytare" kan lätt bli "skyddsjordat" om man skriver snabbare än man tänker:-).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

danei skrev:
2. Jag vill få installerat ett utomhusuttag för kupévärmare och annan bra att ha utrustning på parkeringen. Jag ville vara säker på att detta skulle vara skyddsjordat. Men det borde elektrikern som gör jobbet kunna se?
Det lär inte finnas någon elektriker som skruvar. Som skruvar upp något annat än ett jordat uttag ute. Och om du skulle hitta en sådan så lär man absolut inte ett jordat utan att dra en jordsladd. Men det har som sagt inget med jordfelsbrytaren att göra. Den kan man ha oavsett om det är jordat eller inte. Men behövs inte i något av fallen. Förstår du va jag menar nu?
Men danel, lägg av nu. Hur tröttsam får man vara? Alla fattar vad han menar utan du. Jag förstår att du tillhör de nio personer av tio som inte förstår sig på binära tal :P

EDIT: Vad jag menar är att istället för att ställa störande frågor kan man faktiskt reda ut ev. felskrivningar på ett hjälpsamt sätt. Annars blir det lätt en dålig stämning på forumet.
Senast redigerad av jesse 27 oktober 2008, 12:16:54, redigerad totalt 1 gång.
larsan
Kontakt:

Inlägg av larsan »

Nerre skrev:Jag tror att han helt enkelt bara skrivit fel, han har skrivit att han ville vara säker på att det var skyddsjordat men menar att han ville vara säker på att det låg efter jordfelsbrytaren ("skyddat av jordfelsbrytare" kan lätt bli "skyddsjordat" om man skriver snabbare än man tänker:-).
Det var precis så jag tänkte (för snabbt).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

jesse: Det är inte så lätt att veta om folk inte förstår eller skriver fel.
När han ber om en förklaring så bör jag väl förklara vad jag menar. Men jag håller med om att det inte behövdes, så här i efterhand.
larsan
Kontakt:

Inlägg av larsan »

Tack gossar (och ev. damer) för att ni orkar med MIG, som villigt erkänner att jag är lekman på området...
Skriv svar