Jordfelsbrytare - fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
larsan
Kontakt:

Jordfelsbrytare - fråga

Inlägg av larsan »

Hej.

Jag undrar om en jordfelsbrytare som sitter i elcentralen, alltid är "kopplad" till alla, vad kallas det, kretsar?

Huset är byggt 1994-1995, alla uttag har skyddsjord.
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

Enkelt svar: JA
jorfelsbrytaren kopplas normalt in direkt efter elmätaren. sedan kopplas alla grupper från jordfelsbrytaren.
Det kan ju givetvis finnas skräckexempel där jordefelsbrytaern är förbikopplad på vissa grupper.
OM det är förbikopplat så borde det vara uppmärkt på centralen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är väl inget måste, men om vissa grupper inte täcks så ska det vara tydligt märkt. Så om det inte står nåt annat så bör du räkna med att den täcker alla grupper.

Jag har i alla fall sett centraler där jordfelsbrytaren inte täckt alla grupper, men då har det stått klart och tydligt vilka som täcks och inte.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

erhm?

Inkommande servic->huvudströmbrytare->elmätare->huvudströmbrytare->jordfelsbrytare-> till alla proppar/automatsäkringar.

Så ska det vara kopplat iaf. sen kan det ju finnas tattare som gjort fel.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Även om det SKA va så som fullmoon skriver så har jag ganska ofta sett att man gärna drar en egen grupp till kyl/frys och låter dom ligga utanför JFB.

Varför? Därför att man vill inte att maten ska tina om JFB löser under semestern tillexempel.
Dock så är väl det mest rätta då att man har en egen JFB till kyl/frys.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Enkelt svar: Nej

Det var inte lag 94, då kan den vara kopplad på vadsomhelst...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Stämmer, åtminstone här är det uppdelat i två fristående undercentraler, dock är allt till bostadshus och annat under en central jordfelsbrytare.

Enligt min mening är detta helt korrekt då det är klart och tydligt, utan risk för förväxling eller liknande uppdelat.
(dessutom är där olika säkringstal, så det var enkelt att köra allt smått hushålls 10A på det systemet)

Alla vägguttag, spis, mm -bör- dock vara kopplade till jordfelsbrytare.
(är faktiskt påfallande ofta just till ex. vis felaktiga vitvaror och annat de gör mest nytta, även om man kanske lätt blir irriterade när det löser ut i tid och otid, men gör det det finns det oftast en bakomliggande orsak, hittade tex en ganska allvarlig kortslutning i en spis en gång pga att jordfelsbrytaren ständigt löste ut när den användes, men var mycket svårt att hitta.)

Jordfelsbrytare skall endast installeras av behörig elektriker.

Det finns ju även små lösa jordfelsbrytare som sitter (färdigmonterade)på en kabel om man behöver komplettera för temporärt bruk.

(Edit: Lefvats Tattär... (Rättat Stavfel...))
Senast redigerad av Mizzarrogh 22 oktober 2008, 11:53:11, redigerad totalt 1 gång.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

finns jordfelsbrytare som man sätter på vägguttaget och därefter kopplar in sin kabel till apparaten. givetvis måste produkten vara skyddjordad och ansluten till jordat uttag. annars hjälper det nada.

den bästa idiotproblemlösningen (dumt ord :D) är ju att jordfelsbrytare automatsärkingar mm inte är kopplade till spaken man återställer de med. så man kan inte hålla emot eller tejpa upp spaken. de kommer lösa iaf. det har säkert räddat många liv och miljontals kronor.

förresten någon som vet hur vanligt jordfelsbrytare mm är i utlandet?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jordfelsbrytare fungerar i alla uttag, även ojordade sådana.

Givetvis bör man ha jordfelsbrytare i centralen som täcker hela anläggningen, men det är tillåtet att koppla uttag för kyl och frys utanför jfb om dom sitter så dom endast kan användas till dessa förbrukare. Dessutom kan man installera värmepannor och liknande fast anslutet utan jfb eller med 300mA JFB

Personligen kopplar jag då hellre dessa viktiga saker på en egen jordfelsbrytare i centralen så riskerar man varken att dom blir frånkopplade i onödan pga fel i utomhusuttag tex, eller personskada/brand om det nu blir ett fel i kylskåpet.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

fan vad dumt jag är.. så klart täcker de ju även ojordade. de mäter ju bara strömen som passerar fas och nolla. skiljer den mer än märkningen så slår den ju ifrån. men som sagt så bryter de inte för en ren kortslutning mellan fas och nolla.
Användarvisningsbild
kimmen

Re: Jordfelsbrytare - fråga

Inlägg av kimmen »

larsan skrev:Hej.

Jag undrar om en jordfelsbrytare som sitter i elcentralen, alltid är "kopplad" till alla, vad kallas det, kretsar?

Huset är byggt 1994-1995, alla uttag har skyddsjord.
Varför inte trycka på test-knappen och se var det blir strömlöst?
larsan
Kontakt:

Inlägg av larsan »

Det är ju en variant. ;)

Varför jag undrade är tvådelat.

1. Jag bytte ett trasigt uttag i min tidigare lägenhet. Då jag gjorde det, naturligtvis var det strömlöst i det uttag jag jobbade med, så nuddade fasen vid jord. Då slog jordfelsbrytaren ifrån all ström. Jag gjorde exakt samma sak i huset, även här kom fas och jord ihop, men den bröt inte.

2. Jag vill få installerat ett utomhusuttag för kupévärmare och annan bra att ha utrustning på parkeringen. Jag ville vara säker på att detta skulle vara skyddsjordat. Men det borde elektrikern som gör jobbet kunna se?

Tack för alla svar!
haklu

Inlägg av haklu »

Om uttaget var strömlöst borde inte jordfelsbrytaren löst ut ifall fasen kom i kontakt med jord, däremot om nollan och jord får kontakt.

EDIT: stavfel
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag tror inte du nuddade vid med fasen, jag tror du nuddade i med nollan.
Då finns chansen/risken att den löser fast att säkringen är bruten.

Har du en annan stor belastning inkopplad på den brutna fasen kan man tänka sig att du nuddar med fasen mot jord.
Strömen går från nollan på den stora belastningen (som är samma nolla som de fortfarande påslagna apparaterna fortfarande använder)igenom belastningen och vidare till den fasledare du nuddat mot jorden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I jordfelsbrytarens barndom, rekomenderades det att Kyl/Frys lades utanför brytaren.
Skriv svar