RC-3 standard för rattkontroll bilstereo? Förklaring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Böbbe

RC-3 standard för rattkontroll bilstereo? Förklaring

Inlägg av Böbbe »

Hejsan alla.
Helt ny här, hittade detta forum när jag googlade efter svar på ett problem jag försöker lösa.
Kan tänka mig att någon här kan hjälpa mig på traven.

Anledningen till frågan är att jag ska byta "speldosa" i bilen till en apparat som går att styra med diverse bilars original knappar på ratten. - Står så här i manualen för en av de tilltänkta apparaterna:
"Om ditt fordons rattfjärrkontroll bygger på en 2-ledad RC-3 kompatibel konfiguration, kan den anslutas direkt till huvudenhetens kabelpar för rattfjärrkontroll".

Förutsättningar: Min bil, (9000 A50 -97) är inte utrustad med rattfjärrkontroll som standard.
Jag har monterat rattfjärrkontroll från Saab 9-5, (men avser inte att använda 9-5'ans SID som ju endast omvandlar rattkontrollens signaler till CAN Bus signal för att styra 9-5'ans original ljudsystem).

Knapparna är uppbyggda enligt ett "motståndsträd", där olika knapptryckningar ger mellan 160 och 1041 Ω och i viloläge 2511 Ω

Så här ser knappsatsen ut schematiskt:
Bild

Så min fråga är alltså om någon kan svara på om detta är vad man kallar RC-3 standard.

Har förgäves sökt information både hos Saab och hos återförsäljare/support för diverse bilstereos generalagenter.
Sökte också på ett bilstereo/styling forum svar angående detta men man verkar där okunniga om allt som går utanför "bolt-on principen".

Mycket tacksam för svar eller tips om var jag kan söka vidare.

/Björn
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Hej Björn, vackert namn :)

Det enda jag vet som kallas RC-3 vid styrning är via IR fjärrkontroller och därmed är det inte samma sak (kan dock hända att RC-3 kan ha flera betydelser).
Användarvisningsbild
Böbbe

Inlägg av Böbbe »

Ja visst är det vackert. :D

Ja nog måste det vara så att det måste finnas vidare betydelser i den standarden.
För detta är ju helt trådstyrt och på ledningsschemat för radion finns det inga adapters mellan knappstyrning och radio.
(Visserligen finns det som ett tillbehör en IR fjärris till denna anläggning, men det är inaktuellt för mig att använda).

Jag får avvakta och se vad det kommer in fler för svar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Hej Björn!

Trevligt att du hittat hit också! Förhoppningsvis så finns det någon här som vet lite mer om RC3 eller kan leda in på rätt väg iallafall!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kanske går bättre att svara här än när jag försökte svara på samma fråga på STCS :)

RC-3 vet jag inte vad det är, undrar om det är IR-protokollet RC-5 björn tänker på?

Annars så vet jag att Pioneers och Sony's apparater använder olika spänningar för sladdfjärren, precis som rattknapparna i 9-5an alltså. Det är dock inte samma spänningar, vilket är anledningen till mitt projekt med att bygga en konverterare som finns beskrivet här på forumet.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... attknappar
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det låter ju definitivt som att RC-3 skulle vara något liknande 9-5:ans rattknappinterface. Det låter ju även likt det som du håller på med, Patrik. Är det kanske RC-3 i Pioneer och Sony-apparaterna?
Användarvisningsbild
Böbbe

Inlägg av Böbbe »

PHermansson skrev:Kanske går bättre att svara här än när jag försökte svara på samma fråga på STCS :)

RC-3 vet jag inte vad det är, undrar om det är IR-protokollet RC-5 björn tänker på?

Annars så vet jag att Pioneers och Sony's apparater använder olika spänningar för sladdfjärren, precis som rattknapparna i 9-5an alltså. Det är dock inte samma spänningar, vilket är anledningen till mitt projekt med att bygga en konverterare som finns beskrivet här på forumet.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... attknappar
:D Ja här var det då "gamla bekanta" vill jag säga.

Jag ska väl också säga att jag inom den mer avancerade elektroniken knappt kan kallas noob. I alla fall då det gäller detaljnivå.
Är också f.d bilelektriker med en MASSA års erfarenhet.
Sådär. Då har jag i alla fall presenterat mig och mina kunskaper (brist på). :lol:

Ja det var en intressant tråd du skapat PHermansson. Ögnade precis igenom den som hastigast.
Ska gå igenom det lite mer noggrant då jag får lite mer tid.

Att jag refererar till RC-3 protokoll, beror helt enkelt på att VDO benämner det precis så. - Det kanske är tryckfelsnisse som varit framme och det skulle stått RC-5

Precis som du kommer inte jag heller använda mig av SID eftersom jag inte har behov av det eller att sådan över huvud taget inte finns i min bil.

Tyvärr måste jag rusa iväg nu. Återkommer lite senare.

Ha de så länge. :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

PHermansson skrev:
Ja, det var det nog ha varit ja...

Nåja, då kryper jag tillbaka till bakgrunden så får vi se om det kommer fler ideér hit :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Google hittade lite om RC-3 iaf:

http://forums.justcommodores.com.au/car ... emote.html
Wires of Steering Wheel Remote Control (SWRC)
Some main functions of this headunit can be
operated from your existing in-vehicle SWRC, if
available and suitable for usage. If your vehicle’s
SWRC is based on 2-wire RC-3 compatible
configuration, it can be directly connected to the
headunit’s pair of SWRC wires.
Vad jag kan se är RC3 nått som används av VDO, och kanske i nyare bilar?
Skriv svar