Motorstyrning till skivspelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Motorstyrning till skivspelare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Allmänt eller Idé??? Eftersom frågan landade på mitt bord (min skärm) får den bli allmän:
Jag undrar om Du känner till något fungerande analog motorstyrning till vårt HFRP projekt.
En enkelt DIY variant för att styra en AC motor, typ Thorens TD125, fast modernare.

Jag har letat på webben men utan resultat. Det finns scheman till oscillatorer, men dom måste byggas om ganska mycket (som jag förstår det).

Att koppla motorn i serie med ett motstånd till 220V 50Hz ger bara ett varvtal.

Känner Du till något DIY-schema eller har Du någon idé hur vi enkelt löser uppgiften så vore jag tacksam om Du hörde av Dig.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror ju på vad som ni vill ha ?

variabel frekvens 230v?

finn någon tråd om det om jag inte mins fel
Användarvisningsbild
GiK

Inlägg av GiK »

variabel frekvens 230v?
En enkelt DIY variant för att styra en AC motor, typ Thorens TD125, fast modernare.
Variabel frekvens, 50Hz till 33.3 rpm till ca 113 Hz för 75 rpm.

Bild

Är detta något att bygga på?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har nu ingen aning om exakt vad för typ av motor det handlar om men fasvinkelstyrning kanske vore något i brist på annat?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om jag inte minns fel så var kravet på sinusvåg stor, störningar

och ett förslag på en simpel lösning var en sinusgenerator, vilken modell kvittar, exempelvis xr2206, som går in i ett slutsteg, exempelvis budget bilstereo , till en trafo man kör baklänges, och vips så har man en växelspänning med variabel frekvens och spänning , som är sinus och man kan sätta extra filter innan skivspelaren utan bekymmer
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dock inte så mycket under 50 Hz när det gäller trafo - om man inte får tag på en 16 2/3 Hz trafo från järnvägsindustrin förståss...

För att spara slusteget från ganska mycket reaktiva strömmar och bli varm så bör man faskompensera trafon nästan fullt ut på frekvenserna man kommer att använda.

jag lovar - det spar mycket värme och slutsteget arbetar mot en bättre, mer resistiv impedansmiljö.

Om det är 230V-motor så är det förmodligen en skärmspolemotor och den är synnerligen reaktiv, cos(fi) är kanske bara 0.2 - 0.3 (dvs en 10 Watt motor drar ström för motsvarande 100 VA) och man måste kanske faskompensera även för den för att spara på trafo och framförallt slutsteg.

-

Att köra med fasvinkelstyrning på motor är ingen hit om det inte är en universalmotor med borstar (som borrmaskiner). Det är det vridmomentet man kan påverka den vägen men inte slutvarvtalet - vill man styra momentet så är det bättre att köpa sig en mindre vridtrafo.
Användarvisningsbild
GiK

Inlägg av GiK »

Tack för Ert engagemang, gentlemans

Jag borde ha fattat att Ni behöver mer "kött på benen".

Problemet är att det ska vara DIY-enkelt. Ingen avancerad mätutrustning för att ställa in kretsen, multimeter ska vara tillräcklig. Den måste vara skapligt stabil, med avseende på frekvensen. Det är därför "glödlamps-motståndet" finns med. Distortionen tror jag inte är så intressant, efter som vi inte ska "lyssna" på den. Den ska bara driva motorn.

Drivsteget ska vara en enkel billig liten krets på tre ben, audioförstärkare. Tanken är att den ska kunna vara utbytbar beroende på val av motor.

Motorer, ett typexempel.

Bild

Bild

Utan att vara kunnig i "ekektronik-skrået" ser jag krets typ "xr2206", eller den redovisade kretsen med 11 komponenter. Den viktigaste egenskapen är att den ska hålla frekvensen stabilt. Jag menar att efter tio minuters körning ska inte hastigheten har ökat eller minskats +-1%.

Frågan är också, har någon byggt en styrning till en skivspelar motor?
Jag ska också kolla hur det gick för "Peppar". Läste han tråd i natt intressant Men hur gick det.

Nu är jag medveten om att detta låtter lite "svammligt" och "oprecis". Men jag vill inte "slå igen några dörrar" till ett eknkelt DIY-koncept för en synkronmotorstyrning till skivspelare.

GiK

PS Det finns en variant med att spela in sinusvågen på en Mp3 spelare och sedan köra den genom drivsteget. Men det "känns" lite "B" även för en mekanist som jag. DS
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi lyssnar! :)
Skriv svar