Förklara jord
- FormerMazda
PeterH - Har du ett bra och enkelt svar i klartext, så hjälp han med det. Annars tillför du inget mer än otrevlig stämning i tråden. Ett forum är väl till för att man ska kunna hjälpa varandra?
Annars måste jag säga att Icecap har ett bra svar på frågan. Dock måste jag fråga hur vanligt det är med den där kopparplåten? Har själv inte stött på den nånstans, utan bara att jord är gemensam med nolla i centralen. PEN-ledare in alltså.
Men som sagt, jorden finns för att leda ner felströmmar i jorden, så att då exempelvis spisen inte blir för strömförande.
En jordfelsbrytare fungerar dock som så att den bryter inkommande spänning i centralen om en apparat skickar för mycket ström tillbaka i jorden, vanligtvis 30mA i hushåll. Om jag minns rätt.
Annars måste jag säga att Icecap har ett bra svar på frågan. Dock måste jag fråga hur vanligt det är med den där kopparplåten? Har själv inte stött på den nånstans, utan bara att jord är gemensam med nolla i centralen. PEN-ledare in alltså.
Men som sagt, jorden finns för att leda ner felströmmar i jorden, så att då exempelvis spisen inte blir för strömförande.
En jordfelsbrytare fungerar dock som så att den bryter inkommande spänning i centralen om en apparat skickar för mycket ström tillbaka i jorden, vanligtvis 30mA i hushåll. Om jag minns rätt.
- Mizzarrogh
Jo, här ligger det tex ett system av stora kopparplåtar och en helskottas massa kopparvire nedgrävd på vissa punkter, det är ganska nygjort.
Men en sak jag ej hittade i google länk var något som förklarade mer exakt varför och hur själva fenomenet i sig fungerar.
Dessutom är ju jord och nolla inte samma sak.
Men en sak jag ej hittade i google länk var något som förklarade mer exakt varför och hur själva fenomenet i sig fungerar.
Dessutom är ju jord och nolla inte samma sak.
Jag TROR att nätföretagen har sådana punkter på en del olika ställen så att skyddsjord efter en transformator faktisk ÄR jordat.
Och att skyddsjord och nollan oftast utgår ifrån samma inkommande ledning i ett hus med skapligt modernt elsystem betyder verkligen inte att de kan användas hursomhelst!
Noll är noll och skyddsjord är skyddsjord, precis som Mizzarrogh skriver!
Och att skyddsjord och nollan oftast utgår ifrån samma inkommande ledning i ett hus med skapligt modernt elsystem betyder verkligen inte att de kan användas hursomhelst!
Noll är noll och skyddsjord är skyddsjord, precis som Mizzarrogh skriver!
- Mizzarrogh
Jo, när jag följde upp koppartrossen (enligt grävkanalen) så verkar det vara en sådan punktförbättring, plåten ligger många hundra meter bort, men krävs väl litet värre doningar till ledningsnätet än till ett stängsel aggregat (dessa arbetar dock med negativ jord, enligt samma princip som en ficklampa ansluten till ett batteri med ena tampen direkt och den andra tex genom ett element, etc enligt det gamla pedagogiska experiment man fick göra i lågstadieåldern... om någon minns det...
), antar jag...
En klassiker är väl att nollskruven i huvudcentralen inte är i åtdragen korrekt...
(Då kan det antagligen ju bli rätt kul när folk tänder lyse och annat...)
Detta ligger tydligen på abonnentens ansvar om jag förstått saken rätt??
En klassiker är väl att nollskruven i huvudcentralen inte är i åtdragen korrekt...
(Då kan det antagligen ju bli rätt kul när folk tänder lyse och annat...)
Detta ligger tydligen på abonnentens ansvar om jag förstått saken rätt??
Ett forum är en mötesplats på nätet där man kan hjälpa, stjälpa, fråga, svara, tycka, skriva, läsa eller låta bli! Det är alltså inte bara ett ställe där man bara hjälper utan också kan ifrågasätta det som skrivs, precis som du kan tycka till om mina inlägg kan jag tycka till och ifrågasätta "analfritösens" (direktöversättning så skyll inte på mig) inlägg! Precis som i "riktiga" livet alltså, det är inte alltid du för höra bara det du vill höra och det är definitivt inte alltid du får hjälp!FormerMazda skrev:Ett forum är väl till för att man ska kunna hjälpa varandra?
Mitt inlägg var inte menat att du (eller någon annan) skulle känna sig illa till mods utan för att ifrågasätta om analfritösen gjort några egna försök till att hitta svaren på sina frågor. Och eftersom tråden nu har utvecklats med fler svar (som trådar ofta gör) har han nu fått sina 5000 ord av "pladder" vilket han inte ville ha (det får väl inte plats i skolarbetet
- Mizzarrogh
Korrekt, men jag vidmakthåller att det är helt och hållet "up to each" om man vill svara eller inte. Väljer man att svara så är det ett aktivt val av den som skriver. Punkt.
I övrigt håller jag med, anser också att en av forumets främsta uppgifter är att sporra till lärande och att kunna gå vidare på egen hand (även om det innebär att man får plöja igenom 5000 rader... So goes the game, det är sällan det finns genvägar, vill man vinna seriös kunskap i längden får man utstå det.).
Åter till topic.
I övrigt håller jag med, anser också att en av forumets främsta uppgifter är att sporra till lärande och att kunna gå vidare på egen hand (även om det innebär att man får plöja igenom 5000 rader... So goes the game, det är sällan det finns genvägar, vill man vinna seriös kunskap i längden får man utstå det.).
Åter till topic.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
I ljudkretsar (förstärkare, CD-spelare uzw) kan man grovt definiera "jord" som en en mycket stabil referenspunkt. Alla ström (alla ljudsignaler i form av AC-strömmar) som passerar genom kretsarna måste när de passerat färdigt förpassas till en punkt där de stannar och denna punkt får bli jord.
Genom att välja EN och bara en punkt till att vara jord slipper man ha "jordströmmar", vilka alltås kommer att vandra runt mellan olika jordar och ge upphov till störningar.
Alltså: JORD är en mycket väl definierad punkt som refererar till kretsens olika noder och som fungerar som "avfallshink" för alla förbrukade signaler.
Genom att välja EN och bara en punkt till att vara jord slipper man ha "jordströmmar", vilka alltås kommer att vandra runt mellan olika jordar och ge upphov till störningar.
Alltså: JORD är en mycket väl definierad punkt som refererar till kretsens olika noder och som fungerar som "avfallshink" för alla förbrukade signaler.
Icke att förglömma att det inom elektronik ofta finns FLERA jord.
Dels finns det en skyddsjord. Sen kanske den switchade nätdelens primärsida också har en "jord" för matningen till styrkretsarna. Sen har sekundärsidan en jord (eller ibland flera, det är t.ex. inte helt ovanligt med en "analog" jord och en "digital" jord om det är både digital och analog elektronik). Ibland är dessa olika jordar ihopkopplade i nån enstaka punkt (för att undvika jordslingor), ibland är de ihopkopplade med t.ex. en kondensator eller en drossel (jag har sett prylar där det suttit en drossel på skyddsjorden vilket gjorde att impedansen till skyddsjord blev för hög vid 50 Hz, de hade själva bara mätt med DC).
Det finns också chassijord och funktionsjord, för att inte tala om potentialutjämning.
Dels finns det en skyddsjord. Sen kanske den switchade nätdelens primärsida också har en "jord" för matningen till styrkretsarna. Sen har sekundärsidan en jord (eller ibland flera, det är t.ex. inte helt ovanligt med en "analog" jord och en "digital" jord om det är både digital och analog elektronik). Ibland är dessa olika jordar ihopkopplade i nån enstaka punkt (för att undvika jordslingor), ibland är de ihopkopplade med t.ex. en kondensator eller en drossel (jag har sett prylar där det suttit en drossel på skyddsjorden vilket gjorde att impedansen till skyddsjord blev för hög vid 50 Hz, de hade själva bara mätt med DC).
Det finns också chassijord och funktionsjord, för att inte tala om potentialutjämning.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Man kan ju säga att alla säga att alla jordar: signaljord, skyddsjord, skärmjord, analog signaljord, digital signaljord osv alla fungerar som en sorts mycket stabil grundnivå och som dessutom tar hand om "förbrukad ström". Skyddsjorden fungerar som avledare för höga spänningar som kommit på avvägar, skärmjorden avleder störströmmar som inducerats i en kabel eller skärmkapsel och ser till att de inte kommer fel.
- Mizzarrogh
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: