Förklara jord

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Förklara jord

Inlägg av rectumfrier »

Jag skulle vilja att ni förklarade för mig exakt vad jord (i elektriska kretsar) är. Posta gärna en länk eller något liknande... :)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

jord (minus)

eller sann jord?

skyddsjord?

Jord brukar ju ju förknippas med 0v även om det inte behöver vara just noll utan bara en referens punkt att det har vi som utgångsläge när vi ansluter våra komponenter att jord'ningen' är på detta volttal.

Vet de fan hur jag ska förklara det hela.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

skyddsjord... skulle vara skitbra ifall någon kunde slänga ihop några bra menningar om skyddsjord :)

Hur det fungerar, varför man jordar prylar...
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Skyddjord är dvs sannjord. alltså ansluten till tex ett vattenrör i metall som går ut i jorden.

Man skyddjordar aparater som främst innerhåller höljen av metal. skulle en kabel lossna och höljet blir strömförande så går strömen genom skyddjorden istället för att människa / djur eller egendom tar skada. evt löser jordfelbrytare om det finns o säkringen slår ifrån.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Great.. finns det någonting mer att säga om jord :P
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Är det skolarbete nu igen... fan, är det ingen som lär sig något i skolan längre? Går alla ut på nätet och ber någon skriva ett par rader som man kan klistra in och kalla sina egna inför prov och läxor :roll:

Har du provat att googla på jord eller skyddsjord? Har du besvärat dig med att kolla wikipedia om det finns något om jord? Finns det inga böcker i ämnet på skolan, jag menar finns det en utbildning som kräver att man skall veta vad jord är bör det ju finnas läromedel för det också!

/PeterH
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

nej det är inte skolarbete, utan allmän j*vla intresse. Jag har aldrig riktigt fattar hur jorden funkade så därför tog jag mig tid att lära mig det nu. Ja jag har sökt på google och wikipedia
Norpan

Inlägg av Norpan »

Man kan ha blommor i jord åxå. :mrgreen:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Så varför vill du ha några bra meningar om det? Föstår du bättre då?
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

rectumfrier skrev:nej det är inte skolarbete, utan allmän j*vla intresse. Jag har aldrig riktigt fattar hur jorden funkade så därför tog jag mig tid att lära mig det nu. Ja jag har sökt på google och wikipedia

Har du verkligen sökt på Skyddsjord?

Detta fick jag fram vid en sökning.

Hit me

/ Tompa
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

I rest my case... :twisted:

/PeterH
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

För att jag har enklare att lära mig få innehållsrika meningar istället för 5000 ord pladder.

Japp jag har sökt och jag var inte nöjd med resultatet.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Man behöver inte ha någon bra uppfattning om begreppet jord för att ha god förståelse av elektroniska- eller elektriskakretsar. Däremot ska du mäta så är jord referensen, dvs noll volt. Ett tips är att förståelse kommer med tiden, igen ide att haka upp sig på begrepp.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I "gamla dagar" var skyddsjord en skaplig stor kopparplåt som var nergrävd och som hade en ledning till sig (såklart). Idéen var att dåtidens el-apparater kanske inte var sådär himla bra/stabilt isolerat och om t.ex. spisen hade skalet kopplat till denna jordplåt kunde det inte gå allt för mycket fel om det blev fel och man rörde i en gryta och råkade röra vattenkranan samtidig.

Vissa ställen använd denna for för skyddsjord fortfarande men i normala hushåll är skyddsjord den samma som nollan på inkommande ström, den delas då ut direkt i tavlan för att möjliggöra felströmsreläers funktion osv.

EDIT: sedan är det "jord i huvudet", för närmre studie av detta fenomen bör man besöka riksdagen.
BJ

Inlägg av BJ »

I "gamla dagar"...

Men så är det väl fortfarande, även fast nollan och jorden sitter ihop?
Så har jag lärt mig att det är i alla fall...
Skriv svar