Förklara jord
- rectumfrier
Förklara jord
Jag skulle vilja att ni förklarade för mig exakt vad jord (i elektriska kretsar) är. Posta gärna en länk eller något liknande... 
-
-=Fullmoon=-
- rectumfrier
-
-=Fullmoon=-
Skyddjord är dvs sannjord. alltså ansluten till tex ett vattenrör i metall som går ut i jorden.
Man skyddjordar aparater som främst innerhåller höljen av metal. skulle en kabel lossna och höljet blir strömförande så går strömen genom skyddjorden istället för att människa / djur eller egendom tar skada. evt löser jordfelbrytare om det finns o säkringen slår ifrån.
Man skyddjordar aparater som främst innerhåller höljen av metal. skulle en kabel lossna och höljet blir strömförande så går strömen genom skyddjorden istället för att människa / djur eller egendom tar skada. evt löser jordfelbrytare om det finns o säkringen slår ifrån.
- rectumfrier
Är det skolarbete nu igen... fan, är det ingen som lär sig något i skolan längre? Går alla ut på nätet och ber någon skriva ett par rader som man kan klistra in och kalla sina egna inför prov och läxor
Har du provat att googla på jord eller skyddsjord? Har du besvärat dig med att kolla wikipedia om det finns något om jord? Finns det inga böcker i ämnet på skolan, jag menar finns det en utbildning som kräver att man skall veta vad jord är bör det ju finnas läromedel för det också!
/PeterH
Har du provat att googla på jord eller skyddsjord? Har du besvärat dig med att kolla wikipedia om det finns något om jord? Finns det inga böcker i ämnet på skolan, jag menar finns det en utbildning som kräver att man skall veta vad jord är bör det ju finnas läromedel för det också!
/PeterH
- rectumfrier
rectumfrier skrev:nej det är inte skolarbete, utan allmän j*vla intresse. Jag har aldrig riktigt fattar hur jorden funkade så därför tog jag mig tid att lära mig det nu. Ja jag har sökt på google och wikipedia
Har du verkligen sökt på Skyddsjord?
Detta fick jag fram vid en sökning.
Hit me
/ Tompa
- rectumfrier
I "gamla dagar" var skyddsjord en skaplig stor kopparplåt som var nergrävd och som hade en ledning till sig (såklart). Idéen var att dåtidens el-apparater kanske inte var sådär himla bra/stabilt isolerat och om t.ex. spisen hade skalet kopplat till denna jordplåt kunde det inte gå allt för mycket fel om det blev fel och man rörde i en gryta och råkade röra vattenkranan samtidig.
Vissa ställen använd denna for för skyddsjord fortfarande men i normala hushåll är skyddsjord den samma som nollan på inkommande ström, den delas då ut direkt i tavlan för att möjliggöra felströmsreläers funktion osv.
EDIT: sedan är det "jord i huvudet", för närmre studie av detta fenomen bör man besöka riksdagen.
Vissa ställen använd denna for för skyddsjord fortfarande men i normala hushåll är skyddsjord den samma som nollan på inkommande ström, den delas då ut direkt i tavlan för att möjliggöra felströmsreläers funktion osv.
EDIT: sedan är det "jord i huvudet", för närmre studie av detta fenomen bör man besöka riksdagen.