Gjuta in "naken" elektronik i betong, bra eller d
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Satsblandning kostar lika mycket men innehåller massa sand så pris/kg cement blir högre. Jag föreslår att du cyklar runt lite och tittar om det byggs några hus och tigger till dig en skopa färdigblandad betong.
PS. Om kretsarna är spänningssatta eller ej när du gjuter spelar ingen roll - betongen sabbar allt som finns att sabba oavsett.
Ska du ha något kul att jobba med ska du leta efter en komposit som kalla(de)s NIMS 127 och som bestod av betong och kolfiber. Kompositen var maskinbearbetningsbar (såga, svarva, fräsa), och hyggligt bra isolerande vid höga strömmar/spänningar.
PS. Om kretsarna är spänningssatta eller ej när du gjuter spelar ingen roll - betongen sabbar allt som finns att sabba oavsett.
Ska du ha något kul att jobba med ska du leta efter en komposit som kalla(de)s NIMS 127 och som bestod av betong och kolfiber. Kompositen var maskinbearbetningsbar (såga, svarva, fräsa), och hyggligt bra isolerande vid höga strömmar/spänningar.
Det här låter ju faktiskt riktigt kul, borde man testa när man gjuter nåt nästa gång. Det gäller ju inte bara cement, det finns ju mer man kan gjuta med.
Gips är ju nämnt, men det finns väl olika plaster också.
Nåt bakverk, kanske? Maräng?
Soundbrigade:
>PS. Om kretsarna är spänningssatta eller ej när du gjuter spelar ingen roll
Klart det spelar roll, man måste ju kunna se när, och om det går åt pipan. Det ska ju gärna vara nån lysdiod eller display eller nåt, typ en klocka så man kan se hur länge den gick
Gips är ju nämnt, men det finns väl olika plaster också.
Nåt bakverk, kanske? Maräng?
Soundbrigade:
>PS. Om kretsarna är spänningssatta eller ej när du gjuter spelar ingen roll
Klart det spelar roll, man måste ju kunna se när, och om det går åt pipan. Det ska ju gärna vara nån lysdiod eller display eller nåt, typ en klocka så man kan se hur länge den gick

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det vill jag också men det är en jobbig vecka. Hoppas på mer tid i slutet av den.
Anågende etsmedel. När man etsar med etsmedel så ... är det en vätska som kan cirkulera runt fin. Allt etsmedel man har kommer att berör hela kortet och även då tar det ett tag för det att verka.
För betong så tror jag inte den effekten finns. Det närmaste lagret kommer att ha sin effekt och så är det slut med det.
Men klar att vi ska testa.
Anågende etsmedel. När man etsar med etsmedel så ... är det en vätska som kan cirkulera runt fin. Allt etsmedel man har kommer att berör hela kortet och även då tar det ett tag för det att verka.
För betong så tror jag inte den effekten finns. Det närmaste lagret kommer att ha sin effekt och så är det slut med det.
Men klar att vi ska testa.
Betongen när den härdar och när det är flytande har inte neutralt PH så jo det kommer att reagera med koppar, komponenter och vet inte vad om inte detta skyddas dessutom är inte betong lufttätt så fukt kommer att komma in och göra att processen fortsätter, speciellt när koppar m.m. kommer i kontakt med syret i luften som sipprar in. Det har givetvis inte i närheten av samma egenskaper som etsvätska men än dock säkerligen korroderande i kontakt med syret men hur lång tid det tar innan det blir något fel kan förstås vara allt ifrån någon månad till flera år.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Gör nåt djävligt enkelt - en 4069 nån konding (större) och motstånd jämte en lysdiod (blinkers) och åk till närmaste bygge och låna en kopp betong och stoppa ner och se vad som händer. Det är kanske lite dumt att först löda ihop ett 50W klassA-slutseg med 20 japanska trissor för 750kr/styck bara för att finna att det inte fungerar.
Du vill ju vara empiriker (
), laborera först lite. Ingen sann och äkta vetenskapsman eller forskare går på med full styrka innan man sett att det finns en chans att experimentet lyckas. 
Du vill ju vara empiriker (

Att ha batterier inkopplat när man häller i betongen ökar inte oddsen för långtidsfunktion direkt - är inte mycket bättre än att tappa nallen i mineralrikt gult vatten som någon vackert skrev istället för urin
Sedan leder nyblandad betong ganska mycket ström (OH joner pga. alkali - samma som leder ström i stor mängd mellan plattorna i NiMh och NiCd-batterier) vilket gör att högimpediva grejor som motstånd ladda konding ala RC-krets för en oscillatorkrets lär sluta fungera så fort det kommer blaffa betong över det hela...
mao. skall du ändå prova så bör inte batteriet vara anslutet förrän betongen är helt knastertorr efter några månader... - risken är ändå att den torra betongen fortfarande leder för mycket ström för att en konding skall kunna laddas upp av en högohmig motstånd... - ja, om du inte kör med 1F konding och 1 Ohms-mostånd förståss..

mao. skall du ändå prova så bör inte batteriet vara anslutet förrän betongen är helt knastertorr efter några månader... - risken är ändå att den torra betongen fortfarande leder för mycket ström för att en konding skall kunna laddas upp av en högohmig motstånd... - ja, om du inte kör med 1F konding och 1 Ohms-mostånd förståss..
Betong finns faktist som vattentät, jag själv har det som golv i mina nya badrum. Anledningen att man ska lägga armering en bit ner i betongen är förrutom torksprickor att den inte ska rosta pga luftens syre. Ligger det för nära ytan kommer syret åt precis som Henry skriver.
Hur vattentät min betong är har jag dock inte testat
Kan iofs skicka en kopp om jag får för portot, snabbtorkande är den också. Dock är den svår som helsike att blanda. har man såpass lite som ett hekto så är doseringen väldigt noga, snudd på att en tesked kan göra skillnaden mellan lagom och för lös.
Hur vattentät min betong är har jag dock inte testat

Kan iofs skicka en kopp om jag får för portot, snabbtorkande är den också. Dock är den svår som helsike att blanda. har man såpass lite som ett hekto så är doseringen väldigt noga, snudd på att en tesked kan göra skillnaden mellan lagom och för lös.
- mr.olle.norell
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag fick en idé!
Om man har ett kretskort som man vill gjuta in i betong så har jag ett förslag
Man köper sig en burk polyester + härdare. Billigt på biltema! Sen geggar man in hela kortet i polyestern, låter det härda, ett nytt lager utanpå, låter det härda, nytt lager...
Det blir en sorts plast tror jag.
Om kortet är ingjutet i plast så är det ju skyddat mot vatten och allt som betong innebär
Annars så tror jag att det blir genomskinligt så att du kan gjuta in allt i plolyester istället för betong
Om man har ett kretskort som man vill gjuta in i betong så har jag ett förslag

Man köper sig en burk polyester + härdare. Billigt på biltema! Sen geggar man in hela kortet i polyestern, låter det härda, ett nytt lager utanpå, låter det härda, nytt lager...
Det blir en sorts plast tror jag.
Om kortet är ingjutet i plast så är det ju skyddat mot vatten och allt som betong innebär

Annars så tror jag att det blir genomskinligt så att du kan gjuta in allt i plolyester istället för betong