Väska till Acer Aspire one.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Soma

Väska till Acer Aspire one.

Inlägg av Soma »

Har köpt mig en aspire one. Himlans praktisk och liten dator, men lite väl kort batteri tid och nu när man har en så liten dator så har man ju plats till att bygga ut den lite:)
Har köpt en väska på clas olsson som från början innehöll en hårklippningsapparat, väskan passar helt perfekt till datorn på bredd och längd och ger en hel del utrymme i djup, utrymme som jag har tänkt använda till en fläkt som jag köpt och ett litet batteripaket som jag tänkt finna och köpa:) Om det blir plats över så funderar jag på om jag kanske skulle bygga in en liten skumgummimissilavfyrare, skulle vart jävligt bra att ha.
Jag har även tänkt att bygga in ett annat projekt i lådan ett som jag filar lite på just nu. Bestående av en ljusterapi lampa byggd av 3 st cree x-re dioder som är beställda. Hur jag skall driva de när jag är på resande fot har jag inte löst än:)

Så mitt första problem är det här med batteriet.
Skulle kunna köpa en blysyra akumulator på CO och en billaddare till aspiren. Men det blir ju tungt och trist.
Är det någon som har några förslag på en lösning med li-ion?
Drömmen är ett batteri som jag kan ladda med acer batteri eliminatorn och som i sin tur laddar min dator. Men jag kan inte komma på något enkelt sätt att lösa det på.
Har hittat ett ersättnings batteri från hongkong med 3X bättre batteri tid men det känns ändå lite klent. Vet ju dessutom inte om företaget som tillverkar batteriet är att lite på med spec. Någon som har någon erfarenhet av xell-batterier?

Info om datorn:
Eliminatorn ger ut 19V 1.58A och det befintliga batteriet är på 11.1v 2220Ah.

Nedanför finns lite bilder på vad jag har just nu.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Köpte också en Aspire One för ett tag sedan, överlag mycket nöjd med datorn. Man har plats att ta med den överallt!

Jag köpte en väska av märket Golla på siba som var perfekt, fick precis plats med dator och laddare samt några SD-kort, lurar och sist men inte minst: putsduken vilken är ett måste till denna fingeravtrycksmagnet.
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

Bygg ihop något rc pack?
Funderar på något likande till min asus eee.
Vad var det för art. nummer på väskan?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Soma, hehe tja projektet förtar ju ultra mobile-faktorn lite, men det verkar ju bli kul :) Någon länk till Kina-batteriet förresten?

LHelge, vilken väska var det exakt - Har du någon länk? Jag sitter och projekterar på en egen gadget-bag för min Aspire One och de grejor jag vill släpa med mig runt varje dag. Byter snart boende så projektet får ligga på is en stund, men det har länge varit en dröm att få den perfekta väskan med precis de funktioner och material jag vill ha.

OT: För övrigt beställde jag ett 2-pack med skärmfilm från eBay som jag är väldigt nöjd med. Tyvärr fick skärmen en liten skada innan köpet så det är en liten bubbla runt detta lilla märke, men det är gott att den nu är skyddad. Förrutom att det var lite klurigt att applicera den så är jag mycket nöjd.

Om någon skulle handla skärmfilm så rekommenderar jag att inte följa tillverkarens/försäljarens instruktion om att dra bort hela skyddshinnan och sedan applicera. Dra istället bort lite i ena kanten, applicera gradvis, och släta ut ev luftbubblor under tiden med en plastbit - t ex bankomatkort.

Har ni märkt av buggen i orginalbios som gör att filöverföring på LAN går ned i hastigheter runt 30-40kb/s? Har inte haft problem med att surfa men när jag var hemma hos en bekant och drog lite filer över det lokala nätverket så gick det som sirap. Detta fixade sig med bios version 3304.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Troligtvis så steppar den väl ner spänningen internt till 12V men vill ha högre spänning dels för batteriladdning och dels för att kunna tåla spänningsdippar och så, undra om den går att köra på 14.8V, det är faktiskt inte helt omöjligt.... i så fall så går det ju att bygga ett 4SxP Li-Ion pack av 18650 celler till den :)

ett 5S pack fungerar ju också om den inte går på 4S, men då hamnar man på nära 21V direkt från laddaren och runt 18.5V under drift, kan vara så att man är lite på den övre gränsen då, även om det går att lösa med en LDO som kickar in om man är över 19V...

Hur som helst så är det då bara att köpa på 18650 li-ion celler, tex dessa:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3287

så många som du behöver för att få den batteritid du vill ha, i din dator sitter det 3st såna celler, i extrabatteriet du hittade från hongkong sitter det npg 9st, om datorn startar på 4 celler kan du bygga ett pack med tex 4S(erie) * 6P(arallell), dvs 24 celler och därmed få en sex-sju gånger originaltiden på batteri...
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

Datorn är ju sjukt liten och är väldigt behändig att slänga runt med.
Jag hade en ibook förrut, den större g4an,. Jag tappade g4an hela tiden, efter som att jag generellt inte är så varsam om mina saker:) och till sist fick den nog och ville inte fungera. Men acern är så lätt och liten att man kan lägga den i handflatan och bära runt den, medans g4an krävde en smärre insats för att flyttas på:)
I övrigt lever den absolut upp till mina krav. Hade lite problem med wlanet men nu har jag fått det bytt och nu surfar den som på räls. En sak jag dock inte gillar är att fläktarna och högtalarna sitter under datorn framåt den enda sidan som jag alltid har emot något:) fläktarna låter ganska illa dessutom.
Skulle gärna haft en linux burk men efter som att jag ville ha den bättre versionen så måste jag själv stå för linuxen:)

Det här med väsk bygget är mest för längre resor och för att skydda datorn om jag tar med den någornstans. Sen passade väskan som jag fann på CO så himlans bra till datorn och var dessutom super häftig så jag var tvungen att köpa den, samtidigt som jag kollade på väskan hade CO utförsäljning och jag hittade en fläkt. Väskan är väldigt djup så jag tänkte att det vore schyst med batterier.

Hur som helst så har väskan, som egentligen är en hårklippnings apparat (i COs ögon men en dator väskai mina), artikelnummer 34-7500.

Batteriet som jag hittade som var gjort för aspire one hittade jag på: http://www.xell.hk/e/default_home.asp

Specen ser ju bra ut men det är ju lite farligt det där med hong kong. Man vet ju aldrig vad de egentligen menar när de skrivet 6600mAh. 6600 mellanArmhävningar? 6600 minimalaAmperetimmar?
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

Meduza:
Har tänkt en del på DX och deras Li.ion men problemet blir ju då att jag måste bygga någon typ av laddkrets eller köpa en laddare.
Hur tänkte du att jag skulle koppla li-ion packet till datorn? via batteriet eller i batterieliminator ingången, spänningen på 14,4V blir ju för låg i det ena fallet och för hög i det andra.

Är det någon som vet något om hur är det egentligen med laddkretsar och spänningsregulatorer i laptops? Vad brukar de klara? Jag har hört att de flesta laptops skall klara att drivas på 12V. Om man nu kan öka och minska in spänningen innom vilket spektra borde man hålla sig om man inte vill paja batteriet och lapptoppen?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

I batterieliminatoringången då, då det oftast krävs en del elektronik för att prata med datorn från batteriet och inte är så enkelt att fixa själv...

förhoppningen är ju då att step-down-kretsen i datorn klarar att köras på 14.8v i stället för 19...

Är ju bara att köpa en scysst laddare till det hela...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag köpte en eee900 när jag i HK. På första butiken jag tittade så hittade jag en tygväska som passade perfekt.

eee900 är ju bara lite större än en pocket bok och mycket smidig att ha i axelväska. Alla med 15" bärbara tittade surt på mig när jag tog from den och började data. :D
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

meduza:
men kan batteriet ta skada av fel spänning?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Batteriet i datorn? högst otroligt, det brukar sitta rätt avancerade laddningskretsar som sköter om det...
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

tänkte på en till sak. kan man seriekoppla och paralellkoppla li-ion batterierna hur som helst? Har hört att det skall vara lite problematiskt.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Det här batteriet kanske kunde passa, här finns även neoprenkondomer till Aspire One.
http://store.acer-euro.com/acer/acer-se ... eid=312369

Väskan jag köpte har artikelnummer A1461 i sibas webshop.
Skriv svar