Antenn till jaktradio (27mhz)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
einar

Inlägg av einar »

Ja antennen funkade över förväntan. Men jag trodde att datorns nätaggregat eller något sånt skulle störa men nejdå. Nätverkskabeln som går ut genom fönstret gör att det skriker i radion utan "rauschsperren" i. Så nu har jag skärmat den delen av sladden utan skärmning med alufolie men de hjälpte inte så värst mycket. Skulle vart en skärmad nätverkskabel kanske?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kanske skulle vara en antennkabel...
einar

Inlägg av einar »

Jo jag vet men jag hade inget annat med rätt kontakt i änden. Det är en slaktad kabel till en DVD som sitter i ena änden. Men nu är de roliga slut och nästa projekt blir nog en antenn till vanliga radion som ska sitta på hustaket så man kan lyssna på gagnefs närradio 8) Vart kan man köpa 50Ω antennkabel utan att det blir en hutlös fraktkostnad?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Nu har jag inte läst hela tråden, men en helvågsantenn ska vara 11-12 meter lång. ta en kabel och kasta upp i ett träd som har den längden och lägg ut kablar på marken under som är lika långa. Det har funkat bra för mej iallafall.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Antenner ska inte vara helvåg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

och varför mer exakt ska den inte vara en hel våg?? det borde ju bli bäst verkningsgrad då.
annars kan man ju göra en liten moxon antenn:
http://www.moxonantennaproject.com/yu2b ... umoxon.htm
:D :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Efter som det är du som utger dig för att håla på med radio så borde du nog kunna det.

Om du har en antenn som är en hel våglängd så får du en vågtopp i båda antenn ändar, då tar den ut sig själv. Väldigt enkelt förklarat.

En halvvåg blir bättre, och hälften så stort.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

okej
jo ja är bra på att bygga sändare och mottagare, men antenner är lite kärvigare. det skulkle vara bra att kunna mer om.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Sök på HAM och antenna i google så lär du bli bönhörd

Nec2 om du vill simulera hur antenner strålar.

Antenner är annars ingen enkel vetenskap utan baseras på mycket finurlig 3-D tänkande och praktisk utprovning (av mer eller mindre nördar inom sitt gebit) - oftast är det detta som händer först och därefter kommer den matematiska 'förklaringen' efteråt som tex. för logperiodiska och yagi-antenner - som iofs. är nödvändiga då man med matematiken kan se den sanna potentialen och lösninsrymden på antennerna och vad dom inte kan göra
Skriv svar