Antenn till jaktradio (27mhz)
Ja antennen funkade över förväntan. Men jag trodde att datorns nätaggregat eller något sånt skulle störa men nejdå. Nätverkskabeln som går ut genom fönstret gör att det skriker i radion utan "rauschsperren" i. Så nu har jag skärmat den delen av sladden utan skärmning med alufolie men de hjälpte inte så värst mycket. Skulle vart en skärmad nätverkskabel kanske?
Jo jag vet men jag hade inget annat med rätt kontakt i änden. Det är en slaktad kabel till en DVD som sitter i ena änden. Men nu är de roliga slut och nästa projekt blir nog en antenn till vanliga radion som ska sitta på hustaket så man kan lyssna på gagnefs närradio
Vart kan man köpa 50Ω antennkabel utan att det blir en hutlös fraktkostnad?
- Electricguy
- Electricguy
och varför mer exakt ska den inte vara en hel våg?? det borde ju bli bäst verkningsgrad då.
annars kan man ju göra en liten moxon antenn:
http://www.moxonantennaproject.com/yu2b ... umoxon.htm

annars kan man ju göra en liten moxon antenn:
http://www.moxonantennaproject.com/yu2b ... umoxon.htm
- Electricguy
Sök på HAM och antenna i google så lär du bli bönhörd
Nec2 om du vill simulera hur antenner strålar.
Antenner är annars ingen enkel vetenskap utan baseras på mycket finurlig 3-D tänkande och praktisk utprovning (av mer eller mindre nördar inom sitt gebit) - oftast är det detta som händer först och därefter kommer den matematiska 'förklaringen' efteråt som tex. för logperiodiska och yagi-antenner - som iofs. är nödvändiga då man med matematiken kan se den sanna potentialen och lösninsrymden på antennerna och vad dom inte kan göra
Nec2 om du vill simulera hur antenner strålar.
Antenner är annars ingen enkel vetenskap utan baseras på mycket finurlig 3-D tänkande och praktisk utprovning (av mer eller mindre nördar inom sitt gebit) - oftast är det detta som händer först och därefter kommer den matematiska 'förklaringen' efteråt som tex. för logperiodiska och yagi-antenner - som iofs. är nödvändiga då man med matematiken kan se den sanna potentialen och lösninsrymden på antennerna och vad dom inte kan göra