Antenn till jaktradio (27mhz)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
einar

Antenn till jaktradio (27mhz)

Inlägg av einar »

Nu är det snart älgjakt och då är det alltid fest runt om i jaktstugorna och då måste man ju lyssna på spektaklet i jaktradion :D I år tänkte jag snickra ihop en antenn till radion så man kanske kan lyssna med lite bättre mottagning. Nu är det ju inga stora effekter det handlar om (1.6W) En sån här radio är det, En vanlig AM 27mHz.
Bild
Men hur ska en antenn konstrueras? Går det att bygga någon form av riktantenn? Jag kommer ju inte att sända utan mest lyssna. Hittade inte så värst mycket när jag sökte runt.
Senast redigerad av einar 7 oktober 2008, 19:28:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ha, har ju en nästan likadan radio, fast äldre modell... Personlig favorit. 8)

Har inte den exakta längden i skallen nu... :wall:

Men skulle varmt rekommendera en kastantenn, om man vill göra det enkelt för sig, som spänns upp på tex en lång stolpe så den blir rak och kommer upp en bit ur "grönsakslandet", finns färdiga men de består i princip av en koax kabel på några meter och en vanlig koppartamp som jag hoppas någon annan här kan hjälpa till med det exakta längdförhållandet på...

Lätt att ta med sig och packa ihop sedan. :)

Det är för övrigt samma som till de små moderna FM sändarna.

Edit: Söm en säg, mellan < fem och > femtio meter linan så bör det funka... :mrgreen:

Edit2: Skall mäta den så fort jag får tillfälle, men tror som sagt inte det är så kritiskt.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du lär nog inte höra något på den , om det inte finns några jägare som vatt i skogen sen medeltiden o inte bytt grejer.

27Mhz har nästan helt slutat användas - om om detr används är det med större sannolikhet FM dom kör.

Till förmån för 31 och 155 - finns även 69mhz.

Men det är klart några jaktlag kanske använder 27 , skälet till att många jaktlag bytt långt innan radiona blivit kassa är att man vid solfläcksmaxium var 11 år blir totalt utstörd av utländska stationer.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nej, stämmer, är nog inte så våldsamt många, (förutom några av oss här på forumet ) som använder sådana apparater längre, de funkar ej mot de nya jakt radios, kommer inte ihåg om din modell är omställbar, men inget jaktlag jag känner till har använt AM på över 15 år sedan frekvens bytet. :)
einar

Inlägg av einar »

Här ikring är det några som inte bytt upp sig än. Men det är fullt ös på fredan iallafall på 27 mhz. Det är därför jag tänkte bygga en antenn. Och på grund av att min radio glappar i antennen nånstans. Har inte orkat kolla upp det ordentligt än. Är det den här formeln man ska gå efter när det gäller antennlängd? 300/f=våglängden
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En dipol kanske. Jag har en liggandes här för 27MHz (inte mhz)

300/f får man våglängden på ja. multiplicera med 0,97 eller nått för att få hastigheten i ledning. Dela det på 4 så har du länden på spröten på dipolen. Det borde ge bra mottagning. Har du antenn anslutning på apparaten?
einar

Inlägg av einar »

Antennuttag på den ja. Det syns annars på bilden, en vanlig RCA plugg. Om du kunde ta en bild på dipol-antennen så vore jag överlycklig. och vad det är för material. Och jag lär mig aldrig att skriva MHz. Vad var det jag skrev, millihertz?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den ser ut som en sladdhärva på golvet. så en bild hjälper dig inte.....

Jag har inte testat den under svåra förhållanden så jag vet inte om den är optimal. Men det är en 75Ω koaxial av hyfsad kvalite. på den har jag lött en två enledare på en kvartsvåglängd. En ledare på skärmen och en på mittledaren. Sedan hängde jag upp det i en tall med mittledaren uppåt och skärmen nedåt.

Radion vill antagligen ha 50Ω antenn. Men en dipol blir på 76Ω tror jag. Så ledaren jag hadde stämmer ju i den änden i alla fall.
einar

Inlägg av einar »

Jaaaa.... Nu minns jag hur en sån antenn ser ut :) En kvarts våglängd, är det ca 2.8m? Jag har en telefonstolpe 6-7m utanför fönstret på andra våningen, skulle de vara något att hänga att antennen i? Och ja jag är medveten om att televerket säkert inte är få förtjusta i den iden men jag har lite antennsladdar där sen förut och de har inte gnällt över de än.
einar

Inlägg av einar »

Nu är antennen byggd! Det verkar som att det blev lite skillnad. Återstår att se på fredag. Måste bara riva isär radion då den glappar på antennuttaget med.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul, hittade en till bland bråten nu, intressant att Zodiaken har socklar för tre kristaller (och tre frekvenslägen) medan japanaren (Lafayette (byggd i japan)) har sex (också den tre frekvenslägen), den känns dock mer racklig i konstruktionen och den modellen är nog senare har jag för mig, har faktiskt övelevt ett och annat rejält vattendopp i tidigare liv, undras hur många moderna som skulle vara lika lätta att få liv i sedan... :)

De mjuka antennerna var gjorda med en avstämd spole i botten och sedan en kort, böjlig antenn som träddes över med en metallhylsa på den vanliga vill jag minnas

Kul det fortfarande finns folk som aktivt använder dessa, trodde merparten gått på tippen för över tjugo år sedan här, sparade ett par av nostalgi skäl, kunde inte med att slänga dem. Men det är ju, som sagt från början fina kvalitets sändare, man har nog inte ohjälpligt död på dem i första taget... :)

En sak man dock bör undvika på de där är att försöka sända med antennen i helt infällt läge.
einar

Inlägg av einar »

Min zodiac har sex kristaller och 3 kanaler. Sen har jag en till radio. En handic som är ännu större på 3 watt. Fick de av nån skum typ för ett par år sen och de var säkert stulna men de har luggit hos polisen så jag har papper på att de är mina nu. Tror det är 5 år sen vi slutade använda komradio på älgjakten. Vi kör med mobiltelefoner istället när vi bara är 3 stycken. Tror pappa har dom sparade i nån kartong. Men som sagt, flera jaktlag använder de än. Hörde nån idag på radion som prata med sig själv.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Min far jagar i dina trakter. Men de kör på 155Mhz
einar

Inlägg av einar »

Gör han? Vart då om man får fråga lite försiktigt? Själv jagar man i Eldforsen. Satt och pysslade med radion igår kväll och fick den att fungera med webbradion. Kanske blir en liten sändning. Vem vet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Norets jaktvårds område.
Skriv svar