T - Utfräst från metallklump...

Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Håller för vad? Eftersom ingen vet vad lådan ska vara till så kan ingen ha en blekaste aning om trä håller. Polyuretan är ett alternativ.

Den där "ramen" som syns längst fram på den första bilden gör att man måste spänna om detaljen ifall man inte har en fjärde axel i maskinen. Skippar du den så går nog priset ner väsentligt. Måste du ha så tunna väggar som 1.5mm?
PerTheDeal

Inlägg av PerTheDeal »

Krille Krokodil
Vill helst ha som jag skrev innan men om det blir för dyrt så är ditt alternativ bra.

maha
Den kommer ligga stilla innuti ett stycke trä och ha två st. connectors fastsatta genom det rektangulära hålet, ska koppla lite saker till den.
Vill ha det i metall så om den skulle gå i marken (olyckor kan hända) så går inget sönder, därför tror jag att trä är uteslutet.
Väggarna måste vara 1.5mm tjocka ja, annars får den inte plats.

Fräsen
Trä med 1,5mm tjocka väggar är nog uteslutet oavsett, läs ovan för mer info om detta.
Rektangulära hålet måste jag ha dock och 1.5mm är ett måste.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om burken ändå skall byggas in och målas tycker jag du skall överväga dom förslag som givits med lösa väggar som löds ihop... Titta på mri:s låda/front som är gjord i aluminium och ihoplödd. Det går alltså att få till riktigt snygga fogar som garanterat håller för ett fall... Det finns dessutom många fler i forumet som kan hjälpa dig att fräsa ut 1-2mm aluminiumplåt för dom delar du behöver!

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Varför inte kretskortslaminat?

Det är 1,57mm tjockt glasfiberarmerat epoxy. Kan lödas ihop eller limmas. Kan bearbetas av alla som har en fräs, eller tom för hand. (Bara att ritsa å bryta över tex en bordskant.)

Håller nog bättre än aluminium om det skulle drassa i golvet.
Och framför allt. Det kostar mindre än en tiondel mot en låda urfräst från ett stycke.

Du får ursäkta, men det känns nästan som du driver narr med oss, angående din ovilja att ge information. :wink:
Användarvisningsbild
JonasCh

Inlägg av JonasCh »

Skulle tro du kan få den gjord för kanske 2-3000 sek, om du har:

*Aluminium
*den är c:a 300x200*80, ser ut så
*Runda hörn som ovan diskuterat
*Tjocka botten till kanse 8-10mm

/Jonas
PerTheDeal

Inlägg av PerTheDeal »

PeterH
Eftersom bara en har givit mig pris på utfräsning av en solid klump så kan jag lyssna på andra förslag också. Vad skulle det kosta att få en sådan låda ihoplöddad av Alu tro?
Tack för hjälpen också :).

jojje
Jag har ingen bakgrund som arbetare med detta så jag kan inte svara på det, dock vill jag ha det i metall och 1.5mm tjock vägg.
Vilken information är det ni vill ha? Det ska vara en låda där det ska ligga en PCB i och den ska ha kablar ur sig genom det rektangulära hålet i form av kontakter så man kan hooka upp direkt till lådan.
Ursäkten är mottagen men jag driver inte narr av någon, kanske kan uppfattas av någon men mina intentioner är det raka motsatta. Jag besitter inte så mycket kunskap i ämnet så kanske det låter som jag gör narr av er pga det?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag vet inte heller riktigt vad det skulle kunna kosta om någon sätter ihop den till dig... Är det bara en du behöver eller funderar du på att börja tillverka till försäljning? Om du skall göra fler (100+) kan det kanske löna sig att ta fram ett verktyg och låta en firma tillverka lådan i plast. Det är inte metall som du vill ha, men en väl beprövad metod för att skydda elektronik och håller för en hel del... Du kan dessutom få den i olika färger! Det absolut bästa för dig rent ekonomiskt är att välja en färdig låda från hylla och istället anpassa ditt kretskort, det blir mycket billigare!

Det finns flera olika hos Elfa, t.ex:

Bild

Bild

Enligt infot i mri:s tråd kostar 6 meter fog ca: 500:- vilket ska räcka mer än väl i ditt fall. Aluminiumplåt 1-2mm kostar inte oändligt mycket (mri kanske kan säga?) Om du har tur och hjälper till med att rita upp alla delar för sig (tänk på hur man gör pepparkakshus i juletid, det är samma princip) så kanske mri eller någon annan med fräs kan hjälpa dig. Tid är pengar och ju mer du kan göra själv detso billigare blir det... :)

Jag gissar att "hemmapulare" som inte betalar sociala avgifter och annat som normalt firmor får betala kan jobba för 100-200:- per timme. Att fräsa ut din låda i delar (om CAD finns) bör ta ca: 1-2 timmar (beror naturligtvis på maskinen). Att sedan löda ihop det hela tar väl ytterligare 1-2 timmar så då landar du på i *väldigt* runda slängar 1500-2500:- för en låda med material, verktygsslitage och arbete.

/PeterH
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Det bästa hade varit om du kunde specificera fullständigt vilka inre och yttre mått som du måste hålla dig inom och vilka omständigheter lådan skall befinna sig i. Då kan du få hjälp med att utforma den på tillverkningsmässigt bästa sätt. Att få den tex lätt fräsbar handlar bara om att ändra en liten sak, lägga rätt radier i hörnen och förtjocka några sidor. Det finns alltid många sätt att nå samma mål.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde jag varit tvungen att ha en lådda i den formen (hadde på alla sätt försökt undvika åtminstånde inbuktningen) och man bara behövft enstaka så hadde jag ordnat så man fick den laserskuren i rostfritt och sedan ihoptigad

vissa saker får då bli lite annurlunda men funktionen vore samma

skulle gissa att om man kom med färdig dxf fil för skärningen så skulle man kunna få lådan för en tusenlapp, om man är så smidig att man kan hia sig till skärfirma kan vänta tills dom får annat arbete i rätt plåttjocklek så man slipper ställkostnader
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Kanske dumt att väcka denna tråd, men...

* Invändiga små radier är svårt eller omöjligt att fräsa. Vid radier under 1/4 av fräsdjupet börjar det bli problem (i alu), men kan man betala för extra maskintid och verktygsslitage så går det som sagt med mindre radier.

* Maskintid kostar. Det är alltså *mycket* dyrare att fräsa ur en låda som denna ur en helt stycke än att fräsa den i delar. Maskintiden är antagligen en mycket större kostnad än den extra materialkostnaden. Åtminstone för en hemmapulare som inte kan köra så snabbt. Det kan också bli problem att få undan spånorna i en sån här konstruktion.

* Tunna väggar betyder dels svårigheter att spänna upp stycket, dels att man måste ta försiktigare skär för att inte deformera väggarna. Det tar alltså längre tid. Dessutom blir det mindre exakt eftersom delen flexar.

Sammantaget är detta alltså inte någon bra design ur tillverkningssynvinkel. Typ värsta tänkbara... :roll:
Skriv svar