Kan någon hjälpa mig med den här uppkopplingen. Altså när jag trycker på knappen så ska jag få signal på UT men efter ca 1 sek så ska UT gå ner på noll. När jag släpper knappen ska allt återställas.
Antar att det är ganska enkelt med en kondensator och ett motstånd. Det är själva principen jag är ute efter så värden på mottånd och kondensator kan jag ordna sen.
Det kanske inte är lika enkelt som man först föreställer sig (om man använder kondensator och motstånd). Återställning när du släpper knappen måste ske direkt. Där har du redan ett problem - urladdning måste ske omedelbart - alltså inte genom ett motstånd. Sedan måste den snabba funktionen finnas där att om du trycker ner kanppen 5 gånger under 2 sekunders tid så ska alla pulser komma med utan att ändra form eller längd. Jag kan tänka mig att en 555:a löser problemet bäst faktiskt, den har ju "reset"-ingång.
GiK skrev:Föst blev jag arg för att Ni skriver; "555" viklet är "fikonspråk för en annan.
Men jag testade en sökning på gooooooogle.
För dem som sysslar/sysslat med elektronik och drack kondensatorelektrolyt istf bröstmjölk är siffror som '741', '4011' och '555' lika elementärt som 'icing' och 'hög klubba' för ishockeyspelaren. Därför svarar man rent reflexmässigt '555' (du har säkert googlat fram en ultra-super-duper-universell timerkrets) när fråga om att generera korta pulser kommer upp.
Samtidigt kanske man som Anfänger (nybörjare på tyska) får räkna med att det finns en viss tröskelnivå (=1/3 Vcc) på forumet, men att vi alla gladeligt hjälper envar att komma över den tröskeln. Dock som någon skrivit, berätta gärna vad du ska ha grejjen till och beskriv mer utförligt HUR den ska arbeta och HUR den INTE ska fungera.
Är det någon kommentar du inte förstår så är det bara att fråga, det är helt naturligt i ett tekniskt forum.
Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor.
Om jag trycker (länge) på knappen ska jag få en signal som vara en sekund - OK?!
Om jag däremot trycker på knappen och genast släpper upp den ska jag ha en signal ut så länge jag trycker ner (<1 sekund) men så fort jag släpper ska signalen bort - OK?!