Lura datorn att ett tangentbord sitter inkopplat. (PS/2)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Gör som flera föreslagit och stäng av tangentbordskravet i bios. Inställningen finns där för att användas och det är inget magiskt med bios. Har du en "plupp" inkopplad finns ju alltid risken att den trillar ur eller kommer bort eller liknande.

Windows bryr sig inte om huruvida det finns något tangentbord inkopplat, men, på många moderkort så kan man inte använda ett ps2-tangentbord om man kopplar in det efter att datorn bootat, så man bör ha ett usb tillgängligt för sådana tillfällen (enligt standard så SKA man inte heller hotplugga ps2).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Alla andra operativsystem förutom Microsofts fixar att hotplugga PS/2. Bara dålig programmering mao.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har aldrig haft några problem att hotplugga ps/2-tangentbord, och jag har provat det i allt från DOS 5 till XP. Det enda som händer är att tangentrepetionshastigheten går ner på lägsta.
Möss däremot funkar det mindre bra med :D.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Min uppfattning är precis som MadModders.

Har aldrig haft några problem med tgb. Varken under Win eller Linux. Däremot allt som oftast med möss. Och det är inte bara med Win heller. Även Linux har svårt att få saker rätt på musen om man hotpluggar den.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

som sagt. så brukar tgt och möss funka ypperligt om man pluggar ur de efter datorn har statat upp till os miljön. därefter kan man dra ur kablarna och sedan trycka in de igen.

Dock så brukar möss ibland inte hoppa igång spec ps/2. usb funkar däremot nästan alltid till 100%

Bara välja i bios att datorn inte stannar när den inte hittar mus o tgt.

EDIT: hampus är en trevlig prick :)
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

MadModder skrev:Annars har du de här. :D
http://www.dummykeyboard.co.uk/
Exakt en sån var jag ute efter, stort tack!
MadModder skrev:
[edit]
Här var det. :)
http://www.mp3car.com/vbulletin/faq-emp ... ugged.html
En 10k-resistor mellan vcc och gnd helt enkelt.

Men jag är helt säker på att det bara var en bygel i våra pluggar. Kanske jorda kbdata eller kbclock?
Fast den är ju ganska onödig att köpa om det ovan fungerar. Ska testa det tack igen!

Tack också för all annan input! Det blir inga ändringar i BIOS. Systemet måste vara 100% säkert så jag törs inte chansa på det.

Fullmoon: Hehe, du ska vara glad att du inte följde med upp på "rummet" :wink:
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Ta ett vanligt tangentbord och slakta det så du bara har kvar kontroller-kortet. klä det i el-tejp eller något.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Varför skulle den ändringen i bios vara osäker? Personligen skulle jag föredra den istället för att ansluta något extern, som även om det är ganska strulfritt så är en extern moj mer fara än att ändra den lilla saken i bios.
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

Sållar mig tills skaran som säger "BIOS"
Dock inte alla BIOS som det går att ställa in i. ( hade själv en PC med det problemet)

Finns inget säkrare sätt än det anser jag. inget krångel med hårdvara som ska bråka. bara helt enkelt en kontroll mindre som görs vid uppstart.

felmeddelande "keybord error: Keyboard not attached - press F1 to continue" är ju en klassiker

tuta å kör.
Användarvisningsbild
Exs

Inlägg av Exs »

MadModders länk är nog inte helt fel förutsatt att det inte är USB som gäller. Är det USB som gäller så kan du ju köra på den trådlösa varianten men för att undvika risken för störningar m.m. så löder du bort radiosändaren i den.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Eftersom du nu vill ha den 100% säker så skulle jag absolut inte lägga till eller ta bort någon hårdvara ö.h.t. Eller med andra ord, jag tror inte att just den BIOS-ändringen riskerar något mer än vad diverse olika jox med tgb-porten gör.
Hemavan

Inlägg av Hemavan »

Kan det inte bli säkrare en att bara ändra i BIOS? Bara dumt och onödigt att ha en fysisk dongel eller plugg som sitter där,

Datorer har fungerat 200% bättre med tangentbordet av i BIOS istället för att koppla in ett.

Inga fel tryck eller så, bara att köra på som vanligt.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Bara för att BIOS inte bryr sig om avsaknaden av TGB så betyder inte det att Windows inte bråkar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Har du verkligen varit med om att Windows opponerat sig då?

Som jag skrev längre upp, så har jag aldrig varit med om att tgb är några problem så som det kan vara med musen.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Jag har kört 95 - Vista och aldrig haft problem med att det inte sitter ett tgb i datorn.
Så kör Bios du eller är du lite chicken.

http://www.dummykeyboard.co.uk/bootingw ... ution.html
Skriv svar