Diod till PWM DC/DC-omvandlare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Diod till PWM DC/DC-omvandlare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag söker en lagom diod till följande omvandlare:

Bild

Det är D3 (BYV27-200) som jag inte hittar (hos Electrokit). Kan vilken Schottkydiod som helst (med lagom spänning och ström) fungera?

HT är ungefär 150V till en plasmadisplej.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Vad jag kan förstå så bör den kunna ersättas med vilken som helst (200V / 2.0 A) men det kan ju vara intressant om det finns fler synpunkter på det...

Annars finns ju UF4007 ultrafast om det räcker med 1A. Den har dock tre gånger så lång återhämtningstid (75 nS) vad det nu innnebär i praktiken just i den här kopplingen? Hur stor inverkan kan återhämtningstiden ha?

Jag vet inte vad en "vanlig" diod typ 1N4003 har för återhämtningstid, som jämförelse?

förresten... varför står det bdy27 på schemat - det är ju en NPN-transistor!

Jag har visst fler frågor än svar.... hm :roll:
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Schottkey är nog lite svårt att hitta vid den spänningen (även om de finns) och brukar ha hög läckström. Du bör nog använda en ultrasnabb diod, se bara till att den klarar strömmen.

Hmm, medelströmmen i dioden = utströmmen så UF4007 eller liknande bör funka bra. Ju kortare trr desto bättre iofs, kan hända att det blir bättre med en diod för lägre spänning, typ kring 250-400V någonting kanske. (UF4007 är väl 1000V?)

Är återhämtningstiden lång ökar förlusterna i transistorn om kretsen arbetar i continous mode. I discontinous mode så blir knappast någon skillnad
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är dioden som heter BYV, trissan heter IRF840.

Jag misstänkte det var en Schottky-diod eftersom den hade hakar (på katodstrecket).

Omvandlaren går hela tiden och levererar 150V till en plasmaindikator:
http://m.bareille.free.fr/vu-in13/vumeter_in13.htm
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Kul pryl Magnus!

Har tänkt på något liknande att använda till anodspänningen till ett litet rörförsteg eller liknande. Prova du med en vanlig diod från Classe i sjön, eller liknande, tål den bara spänningen så borde det funka med en vanlig. Går den sönder så var det ju inget dyrt som gick sönder.

Har funderat själv då och då på att man skulle ta fram en enkel, billig och bra DC-DC krets för anodspänningen till rörförsteg och liknande.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ja, det blir mindre förluster med en schottky dock.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Vanliga dioder, typ 1n400x och liknande är alldeles för långsamma för nåt sånt där.

Det är inte alltid säkert att schottky ger lägre förluster vid högre spänningar, läckströmmen kan bli betydande.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Precis. Ska man ha ut 200V kan det kvitta om dioden har 0,4 eller 0,7V över sig, det viktiga är att den är snabb.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Alla: Tack för alla tips. Jag letar efter snabb diod som klarar lite spänning (och ström).
manw: Elektor hade ett switchaggregat en gång i tid. Det krävde dock 12VDC in. Tror jag sett några aggregat på andra ställen. Just det, jag har en tråd om ett subminrör-bygge och jag refererar till ett schema där man använt en 100V-trafo från Conrad. Samma maskin drivs av en frisvängande DC/DC-omvandlare bestående av två effekttrissor och en nättrafo (kopplad bakvänt). Det är inte switchat men nära.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag använder BYV26C i en 48->215V omvandlare. Den är på 1A dock. BYV26, 27, 28 finns på farnell. Annars har du ju UF5402 på elektrokit. Den är väl inte lika bra som BYV28 men funkar nog.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Dioden i det här fallet behöver bara klara utströmmen med lite marginal. Kan ju inte vara jättemånga mA.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag har haft (och sålt) ett antal olika schottky dioder, jag kan kolla om
det ligger några kvar. Det var olika lite spänningar, från 2 till 16 A.
TO220 kapsel.

Jag kan inte se bilden i första inlägget...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bilden ligger på Diino och idag verkar det mer än krångligt.

Jag tror dessutom att dioden är en "fast recovery". Hittade något sådant på Electrokit.

Här är en länk till HELA schemat: http://m.bareille.free.fr/vu-in13/vuin13_v21_schem.pdf
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Alla schottky jag har/hade var fast recovery avsedda för t.ex switchade PSU'er.
Jag kan kolla på konteret när jag är där nästa gång, om jag kommer ihåg det...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har lagt på några UF5402 på min order från Electrokit. Jag får väl ha skyddsglasögen på mig när jag sätter igång det hela.
Skriv svar