Vad jag kan förstå så bör den kunna ersättas med vilken som helst (200V / 2.0 A) men det kan ju vara intressant om det finns fler synpunkter på det...
Annars finns ju UF4007 ultrafast om det räcker med 1A. Den har dock tre gånger så lång återhämtningstid (75 nS) vad det nu innnebär i praktiken just i den här kopplingen? Hur stor inverkan kan återhämtningstiden ha?
Jag vet inte vad en "vanlig" diod typ 1N4003 har för återhämtningstid, som jämförelse?
förresten... varför står det bdy27 på schemat - det är ju en NPN-transistor!
Schottkey är nog lite svårt att hitta vid den spänningen (även om de finns) och brukar ha hög läckström. Du bör nog använda en ultrasnabb diod, se bara till att den klarar strömmen.
Hmm, medelströmmen i dioden = utströmmen så UF4007 eller liknande bör funka bra. Ju kortare trr desto bättre iofs, kan hända att det blir bättre med en diod för lägre spänning, typ kring 250-400V någonting kanske. (UF4007 är väl 1000V?)
Är återhämtningstiden lång ökar förlusterna i transistorn om kretsen arbetar i continous mode. I discontinous mode så blir knappast någon skillnad
Har tänkt på något liknande att använda till anodspänningen till ett litet rörförsteg eller liknande. Prova du med en vanlig diod från Classe i sjön, eller liknande, tål den bara spänningen så borde det funka med en vanlig. Går den sönder så var det ju inget dyrt som gick sönder.
Har funderat själv då och då på att man skulle ta fram en enkel, billig och bra DC-DC krets för anodspänningen till rörförsteg och liknande.
Alla: Tack för alla tips. Jag letar efter snabb diod som klarar lite spänning (och ström). manw: Elektor hade ett switchaggregat en gång i tid. Det krävde dock 12VDC in. Tror jag sett några aggregat på andra ställen. Just det, jag har en tråd om ett subminrör-bygge och jag refererar till ett schema där man använt en 100V-trafo från Conrad. Samma maskin drivs av en frisvängande DC/DC-omvandlare bestående av två effekttrissor och en nättrafo (kopplad bakvänt). Det är inte switchat men nära.
Jag använder BYV26C i en 48->215V omvandlare. Den är på 1A dock. BYV26, 27, 28 finns på farnell. Annars har du ju UF5402 på elektrokit. Den är väl inte lika bra som BYV28 men funkar nog.
Jag har haft (och sålt) ett antal olika schottky dioder, jag kan kolla om
det ligger några kvar. Det var olika lite spänningar, från 2 till 16 A.
TO220 kapsel.
Alla schottky jag har/hade var fast recovery avsedda för t.ex switchade PSU'er.
Jag kan kolla på konteret när jag är där nästa gång, om jag kommer ihåg det...