Väckarklocka deluxe [Slutförd] [Mycket bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

StaXico skrev: Här är den tänkta fjärrkontrollen, vilken går med fasta koder och mottagaren med 4st momentana TTL utgångar (433MHz).
Vart köper man dessa?
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Nja, det blir inte riktigt så enkelt eftersom jag kommer att använda displaydrivare som jag kommunicerar med vi TWI (I2C).

Får växelvis skicka den nya och den gamla tiden och vänta lite där emellan.
Jag låter väntetiden bli succesivt längre för den nya tiden, vilket borde ge en mjuk övergång.

@pejlaren: Du kan köpa dem här.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

På tal om det med svårväckta. Såg en som hade ett bilhorn inbyggt, 115db på morgonkvisten. Det kan man kalla att vakna det. Gick med ett relä på den vanliga piezo-elementet.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Optimalt är ju också att vakna efter en drömperiod REM-sömn. Då vaknar du pigg utan ansträngning :D

Kolla här för detaljer

http://www.idg.se/2.1085/1.108200

Bygg in en sådan funktion också när du ändå håller på

Håkan
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Tack för många bra tips och idéer.
Har själv inte riktigt bestämt mig för hur mycket kul som ska implementeras.

Har nu äntligen smiskat fast komponenterna på ett kretskort:

Bild

Som ni säkert förstår finns det en hyfsad kabelhärva på undersidan.
Jag tänkte aldrig på vilken tid det tar att sitta och löda kabel,
men en sak är säker: nästa gång jag får för mig att dra igång ett projekt så blir det etsning och så lite kablar som möjligt :)

Här har ni min display-drivare SAA1064, som jag ska kommunicera med via TWI eller I2C som det egentligen heter.
Bild

SAA1064 kommer jag att driva med någonstans runt 9-12V för att klara av att tända 7-segmentarna.
Resten av kretsen får nöja sig med 5V. 8)

ATmega168 med inkoppling av ISP, radiomodulen samt en seriell utgång/ingång för debuging.
Bild

EDIT: Fixade trasiga bildlänkar
Senast redigerad av StaXico 8 april 2015, 21:36:31, redigerad totalt 1 gång.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Du måste ju ha med lite bilder på baksidan så vi kan se hur många svordomar det är inbyggda där. :D

Ser förövrigt väldigt trevligt ut.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

snyggt! mer bilder för17 :D
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Ja, men okej då :D

Här får ni se härvan som går från display-drivaren
Bild

Kan glädja bl.a. GeekJoan över att det färglada trasslet härstammar ifrån flipperspelet Star Trek: The Next Generation
http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Trek: ... pinball%29

Det blev över när vi reparerade exemplaret som vi har till kafferasterna på jobbet.

Fixade URLen //MadModder

EDIT: Fixade trasiga bildlänkar
Senast redigerad av StaXico 8 april 2015, 21:37:12, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Glädjer mig också har också ett STTNG ;) Inte trasigt men det ska ramplyftas.

Tycker du gjort ett bra jobb, det ser rent ut. Väntar på funktionerna nu :D
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

citizendildo skrev:På tal om det med svårväckta. Såg en som hade ett bilhorn inbyggt, 115db på morgonkvisten. Det kan man kalla att vakna det. Gick med ett relä på den vanliga piezo-elementet.
Min förra väckarklocka var en pc med en högspännings anordning och ett relä från lpt som styrde den.
Finger började bli varmt efter ca 2sek.

Men det är en väldigt fin klocka du gör. Det ända jag tycker att du skulle ändra är att montera 7-seg siffrorna emot en plexi skiva(mörk) och ha all emektronik på ett kort bakom och bygga in resten i mörk plexi eller mörkt trä
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Tror inte "rå" väckning är någon idé.
Bästa hade varit att bygga en kombination av:
Bild
och en:
Bild

Detta skulle då kunna utgöra en lampa som sakta börjar att dimmas upp 1 timme och 10 minuter före inställd väckningsdags, för att vara fullt lyse 10 min innan väckningsdags.
Detta i kombination av en sensor på armen som läser av rörelser. Man har en vibrator under kudden som vibrerar när den detekterar lättsömn, samt att väckningstriden passerat 1 timme före inställt väckningsdags. När lampan är fullt uppdimmad och 10 minuter har gått, dvs om armbandet inte detekterat någon lättsömn förrens vid väckningsdags, då kör vibratorn igång ändå.

Sedan kan man vidareutveckla med pulssensor m.m. för att ytterligare förbättra precisionen i väckningen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ang IDG artikeln. Finns det något smart sätt att detektera rörelser utan att ha dessa "svettband" ?

Och kan man dimma lysrör utan en massa flimmer ..?

Hur ska du ställa in tiden?, lätt att glömma och tråkigt att göra.
sebastiannielsen
Kontakt:

ang tiden så kör man veckour. Dvs att väckningen är inställd för en hel vecka framåt och kör om och om och om igen varje vecka.
Man kan också köra efter annat, tex månadsur eller årsur. Årsuret/månadsuret konfar man i datorn helt enkelt och laddar över till klockan eller så kan klockan vara kopplad till datorn hela tiden.

Då kan man skriva in alla tider för hela året i datorn, dvs man lägger in veckotider hela året, och sedan tar man bort tider för sommarlov, ledighet, röda dagar m.m. och eventuellt ändrar inför vissa planerade saker.

Dessutom om man kör med LCD kan den skriva på displayen vad det är för dag... typ "Bilbesiktning", "Möte (jobbet)", "Bilen till verkstad" osv..
osv...

Frågan är om ultraljuds-deckare (som används till larm) vore något, men det kanske är *speciella* rörelsemönster som ska detekteras, och inte bara *att* rörelse pågår. Sedan enligt mythbusters så stoppas ultraljudet av lakan.
IR-deckare tror jag inte går alls iochmed att den känner av om det över huvud taget finns en människa där och inte om den rör sig.
Dock funderar jag om man inte skulle kunna lägga något i madrassen typ böjsensor eller liknande som då detekterar rörelserna i sängen.

När det gäller att dimma lysrör så finns det dimbara energisparlampor. Kolla tex på classe.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Avsåg förstås hur man ställer själva tiden. Väckningstidpunkten är en annan sak.
sebastiannielsen
Kontakt:

Om man har den kopplad till dator eller stundvis kopplar den till dator så kan man köra NTP-synkning. Att den synkar klockan via NTP-server.
Skriv svar