Söker drivare till spindelmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Söker drivare till spindelmotor

Inlägg av warpcore »

Hej,

Jag har en fungerande spindelmotor som är specad 0.44kW och 180VDC (en jobbig spänning att jobba med) som sitter på min svarv idag. Jag hade tänkt riva ut den och byta mot en annan lämplig spindelmotor med ungefär samma effekt. Men en sådan setup kostar en del.

Är det någon som vet ifall det finns färdiga kontrollerkort för spindlar som den jag har?!

Måste klara 150VDC minst och behöver inte har några avancerande finesser. Endast P eller PI regulator eller inte ens det. Enklast möjligast för att få igång motorn, hade tänkt köra den till mach3 turn med så något smidigt interface till detta hade inte skadat.

Mvh Micke
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej Micke,
Vad är det för svarv som har en sån spindel? Lite klen och DC matad.

Är det inte enklare att montera en 3-fas motor med frekvensstyrning?
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Hej,

Jo det är en liten fin hobbysvarv, det är en emco compact 5 cnc som jag håller på att mach3 konventera :)

Står och väger mellan att ha orginalmotorn kvar med ny styrning eller köpa allt nytt ifrån Granite Devices, deras VSD-A och matchande 300W bortlösa 3fas motor hade nog passat som en hand i handsken till detta :)

Har du några tips/delar så är det bara att säga till :)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ante mig att det va nåt sånt :)

Gå med i Yahoo gruppen Emco_cnc_users och läs vad som skrivs där, det är många som har råddat om originalgrejerna så det fungerar med Mach

https://login.yahoo.com/config/login_ve ... sage%2F897
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Min PC Turn 50 som jag nyligen sålde hadde vanlig 3-fas motor på ca .8kW som jag kompletterade med en Yaskawa VFD. Du kan säkerligen hitta nåt sånt på Ebay till en billig slant.

3-400W är lite i klenaste laget, bortåt 1kW är att föredra.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Tack för svaren Tecno!

Jag ska kolla runt mer på yahoo gruppen senare idag, jag hade iofs tänkt konventera hela skiten och riva ut i princip allt. Känns som det finns mer att vinna på att göra om allt ifrån grunden, men visst finns det en smidig och bra lösning att använda orginalutrustningen.

Det är verkligen ingen stor maskin, och orginalmotorn är specad på 0.44kw men du tror det behövs mer än så? Kan inte säga att jag har större erfarenhet som maskinskötare, men det är väl aldrig fel med "förmycket" kräm även om det kanske inte behövs, beror självklart på om man hittar något till bra pris. Men är inte 1kW att ta i?

Ska läsa igenom senare och skaffa mig lite mer kött på benen, sen ska vi se vad som händer, tack för tipset om yahoo gruppen tecno :)

//Micke
Tekko

Inlägg av Tekko »

Om det är en borstmotor så är det ju null problem om du har en vridtrafo å en likriktare.

Om det e bldc varianten blir det lite knepigare.
Skriv svar