Kan inte programmera Atmega16 med AVR dragon

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Ordo

Kan inte programmera Atmega16 med AVR dragon

Inlägg av Ordo »

Jag har problem att programmera min atmega16 med avr dragon. När jag försöker läsa signaturen i AVR studio får jag felmeddelandet: Entering programming mode.. FAILED!

Jag har inte med avsikt pillat på några fuses så fabriksinställningarna med intern klocka borde vara satt.

Vidare kör jag GND och VCC från draken som är kopplad till en usbhubb med extern strömförsörjning, har ingen kondensator mellan GND och VCC och ingen resistor på reset.

Kopplingarna är kontrollerade ett antal gånger med multimeter och är tillsynes rätt kopplat och utan några kortslutningar.

Till att börja med kopplade jag in JTAG till atmegan men såg efter lite läsande följande i avr studio hjälpen:
"If the JTAGEN fuse (JTAG Enable) in the target device is un-programmed, the JTAG Interface will be disabled. This fuse cannot be programmed through the JTAG Interface and must therefore be programmed through the ISP Interface or High Voltage Serial or Parallel Interface."

Så då anslöt jag också ISP som nu ger mig prog. mode failed vad jag än försöker göra.

Har provat att sänka ISP frekvensen utan att det gjort någon skillnad, kör nu på 6.478kHz.

Jag har läst två andra trådar i forumet som beskriver liknande problem:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=26771
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=286

I första tråden var det draken som var trasig och andra behövdes det en extern klocka.

Någon som vet hur man med säkerhet kan veta om draken är död?

Har ingen extra processor eller annan programmerare att testa med, inte heller någon extern klocka.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Har du kopplat rätt och testat både JTAG och ISP återstår nog bara att Dragonen är trasig, men en bild på uppkopplingen skulle vara intressant att se.

Är Dragonen helt ny och aldrig använd?
Ordo

Inlägg av Ordo »

Dragonen är helt ny, kom från elfa i tisdags.
Laddar kamera nu, så bilder av råttboet kommer snart.

Edit: här är länk med bilder. Hoppas att det går att tyda något.
http://picasaweb.google.com/thorsell.spel/AVRDragon#

Är det något specifikt ställe jag ska ta fler kort på så säg till.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag har också upplevt oförklarliga programmeringsproblem med min dragon... särskilt i debugWire-läge.

Generellet så tycker jag att AVR Dragon verkar vara en riktig skitkonstruktion... men man får kanske vad man betalar för. En kapsling hade jag dock gärna betalat en hundralapp extra för, särskilt då den verkar vara väldigt ESD-känslig!

Jag är inne på min andra Dragon efter att step-upomvandlaren på den första gick sönder...
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ja, någon vacker inkoppling var det inte. :wink:

Det enda rådet jag har är att sätta dit avkopplingskondensatorer och pullup på reset, det är dumt att chansa.

Bor du i närheten kan du få låna min Dragon och/eller låna ett fungerande AVR-kort.
Ordo

Inlägg av Ordo »

thepirateboy lyckades få igång ISP kommunikation på något magiskt sätt utan att göra något annat än det jag försökt med. Efter det fungerade även ISP hemma hos mig, så det var antagligen något klappt utan att jag upptäckt det.

Stort tack till thepirateboy för snabb och trevlig hjälp!
Skriv svar