Harman Kardon sub brummar kraftigt, några idéer? LÖST!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
M.P

Inlägg av M.P »

Löste problemet, det var en av de stora kondingarna i glättningen, totalt lagt ut 110kr då den stora kondingen kostade 80:-. Säkert grejjat i fyra timmar också men man lärde sig väl något, alltid skönt att slippa köpa nytt som inte skulle passat i lådan heller.

Tack för tipsen!

/Micke
david_oeg

Inlägg av david_oeg »

Hej

Jag har liknande problem med min H/K hemmabio förstärkare, AVR65. Detta är andra gången som den först brummar i högtalarna för att sedan går in i "protection mode" när man slår på den. Första gången så bytte reparatören någon kondensator så min fråga är om det är samma fel igen.

M.P, hur kom du fram till lösningen? tacksamt för alla svar.
M.P

Inlägg av M.P »

Hej david,

Tänkte helt enkelt att brum brukar ha med likriktningen att göra men första gången jag mätte så tog jag aldrig loss kondensatorerna vilket man givetvis måste göra för att inte få med andra komponenter i mätningen.

Låter ju som du kan ha samma problem, att likriktningen inte fungerar.

Enklast att mäta en konding utan bra verktyg är att mäta resistans som väl ska öka mer och mer när kondensatorn laddas upp, om du sedan skiftar plus minus så ska samma hända då. Denna mätning säger ju inget om kapacitansen stämmer men om kondingen är helt väck så märks det i alla fall. I mitt fall så hände inget när jag mätte på den dåliga kondingen.

Skadar ju inte att prova laga den om du redan har lödkolv och multimeter. Såvida inte allt är ytmonterat för då åtgår det massor med tålamod med pincetten hehe.

Jag hade ingen fläta att suga upp gammalt tenn med så för att montera tillbaka allt enkelt så juckade jag upp hålen med en vanlig synål medan jag värmde lite.

/Micke
david_oeg

Inlägg av david_oeg »

Hej Micke!

Tack för tipset, måste fråga för att vara på den säkra sidan. Den stora kondingen du menade är den i bild 2 med värdet 4700 mikroF?

När man ändå håller på kan man smacka dit en(eller 2 för jämvikten?) kraftigare :) för att ha marginalen på sin sidan?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Med större kondingar så ökar belastningen på likriktare och transformator så någon förbättrad "marginal" blir det inte.

Protte
Skriv svar