Spänningshalvering utan förlust

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

bara att dela på trådarna på adaptern med en kniv.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om det är som den jag senast kapade, skärmad kabel, minus på skärm och plus på mittledaren så är det liiite svårare.

Mäta ström med tång kräver delad kabel och att strömtången är gjord för likström, bara lite dyrare.

Att som Jön mäta strömmen med instrument i serie är nog det enklaste, man kan göra en liten extern koppling med lite kopplingstråd så behöver man inte klippa kabeln.

Protte
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

En sak som konstigt nog inte har nämnts är risken att förstöra apparaten. Han verkar fortfarande vara inne lite på tanken med ett motstånd. Han kan tacka högre makter för att "resistansmätningen" visade på ett så högt värde som den gjorde, annars kunde handdatorn varit historia nu...

Den ström Du mäter upp är vad den drar i just den aktuella driftssituationen. Stänger Du t.e. av apparaten så kommer strömmen att sjunka kraftigt, men det finns med all sannolikhet ändå elektronik i den ansuten till inkommande ström. Med ett motstånd så stiger inspänningen till något i närheten av 12V. Tjoff! Ingen handdator längre...

Du bör nog köpa en färdig regulator. En konstruktion som när den inte fungerar leder till att en dyrbar sak går sönder är ett klart olämpligt förstagångsbygge. Bygg en step-down och experimentera med, men koppla in ett effektmotstånd eller glödlampa som belastning under experimenterandet. Blir väldigt mycket billigare på det sättet.
Jön

Inlägg av Jön »

Att få in mätaren i serie är ingen konst när nätadaptern har lösa kontaktdon, bara att leka med lite krokodiler.

Förbrukningen fick jag till ca 20-170mA och jo, jag har varit rädd om apparaten så jag har alltid mätt spänningen före jag har kopplat in den. Dess resistans som "död" är som sagt drygt 1,3Mohm så ja antar att det inte är nån fara.

Fullmoon: jag återkommer om jag inte får det fixat på annat sätt :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den "resistans" du mäter är alldeles uppåt skogen fel! Det är som att mäta resistans i en LED, värdet du får har INGET med resistans att göra så spola direkt att den har 1,3MΩ!

6V & 20mA ger 300Ω och 6V & 170mA ger 35,3Ω, detta punkterar väl ganska ordentligt din mätning eller hur?
Jön

Inlägg av Jön »

tack för upplysningen

där finns säkert lite aktiva komponenter eller nåt sånt
Skriv svar