Är det möjligt att experimentellt ta reda på vad signalerna till en integrerad LCD display betyder? Jag skulle vilja läsa av en liten display elektroniskt, och har hittat 24 lödytor på kretskortet som LCDn normalt har kontakt med. Displayen har ingen bakgrundsbelysning, och när jag säger "displayen" så ser den ut mest som en liten tunn glasbit på 1 x 2,5 cm, så det är ingen kontroller eller liknande kopplat till den.
Det är ett skjutmått, så jag skulle vilja kunna få ut mätsignalerna från den så att jag tillslut kan använda den för ett återkopplande system i en cnc. Så signalerna jag vill få ut är sträckan skjutmåttet har "glidit".
Ja, det är sant, en serieport skulle ju underlätta. Får kanske titta runt lite efter lite nya billiga skjutmått då. Fördelen med återkopplande är ju att jag inte behöver bry mig alltför mycket i kvalitén på skruvar och sånt, så går bara distansmätningen att få till så blir ju systemet pålitligt även om jag slarvar med resten av materialet. Fräsen jag har nu är t.ex inte ideal för en cnc av någon precision alls..
det skjutmått classe sålde 2006 hade en lucka för serieport, om det är samma fortfarande vet jag inte, inte heller om serieporten faktiskt var aktiverad.
Ser ut som om det kan vara så nu också, dom säljer något skjutmått för 400 med en "extra lucka". Biltemas skjutmått för 250 kr ser också ut att ha något liknande, men det står inget om den i deras manual på nätet. Clas Ohlson har för säkerhets skull ingen manual.
Tack Meduza, det var precis den där sidan jag tänkte på (den första länken). DX hade ganska trevligt pris, hmmmm, dags att försöka låta bli att handla då igen.
Dealextremes skjutmått kan jag rek, de hade dock problem med den batchen jag köpte av då det var ett glapp på 0.11 mm på de käftarna som mäter insida när de som mäter utsidan var helt stängda. Det var några månader sedan jag köpte denna men de sa då att det hade varit en miss i tillverkningen så vissa hade blivit så här men det skulle vara ordnat sa de. Fick dock detta problem kompenserat helt i min smak av deras superba kundtjänst.