temperaturmätning, 20 till 175 *C
temperaturmätning, 20 till 175 *C
På jobbet gör vi ofta temperaturmätningar. Då dessa användas för optimering är det rätt bra om man mäter rätt anser jag, där några grader är viktiga. Oftast handlar det om relativa mätningar.
Just nu används termo-element av typ K. Några inköpta och några hemmagjorda.
Instrument som används är några pc-loggers, Respektive Fluke 179.
Vid närmare kontroll visade det sig att fluke 179 har låg noggrannhet vad gäller temperaturmätning.
Som förslag är att köpa in (Elfa: 76-664-32), och termogivare av typen J, Då de vad jag förstår har 33% högre känslighet.
Vad tror ni om den mätuppställningen, bra dåligt?
En annan sak är monteringen av givaren, som oftast mäts temperaturen på komponenter genom att borra ett hål i kylflänsen den sitter på och sedan stippa ner givaren och fylla i hålen med termisk pasta.
Sedan mäts omgivningstemperaturen på strategiskt ställe där givaren hänger fritt i luften.
Åsikter om montage av givare, tips?
Just nu används termo-element av typ K. Några inköpta och några hemmagjorda.
Instrument som används är några pc-loggers, Respektive Fluke 179.
Vid närmare kontroll visade det sig att fluke 179 har låg noggrannhet vad gäller temperaturmätning.
Som förslag är att köpa in (Elfa: 76-664-32), och termogivare av typen J, Då de vad jag förstår har 33% högre känslighet.
Vad tror ni om den mätuppställningen, bra dåligt?
En annan sak är monteringen av givaren, som oftast mäts temperaturen på komponenter genom att borra ett hål i kylflänsen den sitter på och sedan stippa ner givaren och fylla i hålen med termisk pasta.
Sedan mäts omgivningstemperaturen på strategiskt ställe där givaren hänger fritt i luften.
Åsikter om montage av givare, tips?
-
- EF Sponsor
-
Ett litet men viktigt tips, PT100 måste man i princip använda 4-trådsmätning, då resistansändringen är så liten, PT1000 går bra att köra 2-tråd, om inte kabellängden är för lång.
Elfa har givare ner till 1/3B-Klass, vilket innebär max 1 grad mätfel mellan -200 och + 500 grader
Mellan -100 och +200 grader är givarfelet max 0,5 grader
Ett termoelement ligger väl runt +/- 1-3 grader + felet i det kalla lödstället, vilket kan vara minst lika stort.
Elfa har givare ner till 1/3B-Klass, vilket innebär max 1 grad mätfel mellan -200 och + 500 grader
Mellan -100 och +200 grader är givarfelet max 0,5 grader
Ett termoelement ligger väl runt +/- 1-3 grader + felet i det kalla lödstället, vilket kan vara minst lika stort.
Pt100 använder vi i vårt system på jobbet, många ggr med en "puck"
vid längre avstånd dvs omvandling till en 4-20ma signal.
lite läsvärt
/ Tompa
vid längre avstånd dvs omvandling till en 4-20ma signal.
lite läsvärt
/ Tompa
Jag ser temp-K element som helt ok i noggrannhet däremot så kan kretsen som hanterar signalen från de vara mindre bra vilket kan dra ned noggrannheten en hel del. Håller tex själv på och bygger en termostat där en AD595C är den del som ändrar om spänningen från termoelementet till en linjär signal och jag kommer att få en noggrannhet på max 1 grad upp till en bit över 200 grader med denna. Har man den i rumstemp hela tiden så kan man gå efter ett temperaturschema i dess datablad så får man en väldigt exakt temp oavsett vilken temp man mäter.
-