Elmotor till bilen
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
16f84a är fortfarande gammal, i en nydesign borde det sitta en µC(titta danei,jag lär mig
) som är aktuell!
Du bör titta lite på hur en µC funkar , att blanda in en 555 är helt onödigt, du kan göra alla sekvenser du kan tänka dig och ett par till intern inne i din µC. Alla hastigheter och dylikt ställbart via en display och lite knappar eller kanske en gaspedal. Kolla med sodjan om han inte har något bra startkit att börja med!!
Jag skulle gissa att sekvensen
Öpnna portb 0
Stäng portb 0
delay
Öpnna portb 1
Stäng portb 1
delay
blir bättre. Utan att veta vad du vill göra...

Du bör titta lite på hur en µC funkar , att blanda in en 555 är helt onödigt, du kan göra alla sekvenser du kan tänka dig och ett par till intern inne i din µC. Alla hastigheter och dylikt ställbart via en display och lite knappar eller kanske en gaspedal. Kolla med sodjan om han inte har något bra startkit att börja med!!
Jag skulle gissa att sekvensen
Öpnna portb 0
Stäng portb 0
delay
Öpnna portb 1
Stäng portb 1
delay
blir bättre. Utan att veta vad du vill göra...
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
Re: Elmotor till bilen
Hejsan! Då var jag tillbaka igen.
Började ifjol i skolan igen på bilbranchen, så tänkte jag att jag skulle göra elmotor till bilen som slutarbete på trean istället.
Idag har jag varit och fyndat stort när skolan hade storstädning, 3x förstärkare, 3x mulitmetrar, några kretskort till en televäxel och 3x frekvensomrikatare (2x Siemens Micro Master 1x ABB).
Jag hade ju 3 el motorer som jag gav till skolans el avdelning så de skulle få testa dem, men, det visade sig att en brann och en kom igång och sedan brann xD
Nuvarande inventarie:
3x Frekvensomriktare
Transformatorer
Stora kondensatorer (har ej kollat värden)
1x 600W inverter (max 1kW)
Problem:
Jag försöker göra en egen frekvensomvandlare men jag har problem att få en styrning från en PIC att ge 0.5-0.7V på en transistor bas i samma stil:
Öpnna portb 0
Stäng portb 0
delay
Öpnna portb 1
Stäng portb 1
delay
Hur göra?
och
Är det lätta att göra en 3-fas motor?
Började ifjol i skolan igen på bilbranchen, så tänkte jag att jag skulle göra elmotor till bilen som slutarbete på trean istället.
Idag har jag varit och fyndat stort när skolan hade storstädning, 3x förstärkare, 3x mulitmetrar, några kretskort till en televäxel och 3x frekvensomrikatare (2x Siemens Micro Master 1x ABB).
Jag hade ju 3 el motorer som jag gav till skolans el avdelning så de skulle få testa dem, men, det visade sig att en brann och en kom igång och sedan brann xD
Nuvarande inventarie:
3x Frekvensomriktare
Transformatorer
Stora kondensatorer (har ej kollat värden)
1x 600W inverter (max 1kW)
Problem:
Jag försöker göra en egen frekvensomvandlare men jag har problem att få en styrning från en PIC att ge 0.5-0.7V på en transistor bas i samma stil:
Öpnna portb 0
Stäng portb 0
delay
Öpnna portb 1
Stäng portb 1
delay
Hur göra?
och
Är det lätta att göra en 3-fas motor?
Re: Elmotor till bilen
Motorstyrning för lägre effekter, säg upp till 100W är ganska rakt på sak - enkelt. Men när du ska driva en bil så handlar det ofta om tusentals watt... Då är det en vetenskap med att bygga motorstyrning. För att introducer de mest grundläggande begreppen och vad man bör tänka på så läs 4QD-TEC: PWM speed control. Mot betalning kan man dessutom få reda på mer avancerade kunskaper från den sidan.
Re: Elmotor till bilen
Varför lämna motorerna till klantiga elever på elprogrmmet om dom inte vet hur man kopplar utan att elda upp dem? Det enda dom verkar ha där är kraftiga säkringar!
Sedan är det bara att starta timern och ange duty-cykel och så startar PWM:en. Sedan kan din processor ägna tiden åt annat, t.ex. läsa av en ingång från en gaspedal , och omvandla till lämplig duty-cycle och uppdatera den. (ta ett datablad och läs på om timers).
Nackdelen med detta är att du har ingen säkerhet - din processor är helt ovetande om vilka strömmar det går genom transistorerna. Den styr helt blint. Därför är det bättre med en färdig specialgjord krets för PWM-styrning med inbyggt överströmsskydd mm... Om den upptäcker en kortslutning så stänger den av direkt, och den reglerar så att strömmen aldrig blir för hög.
En trefasmotor behöver sex MOSFET-transistorer - en för varje fas. Dessa ska sedan regleras så att du får en snygg "sinuskurva" (fast PWM:ad) på varje fas med 120 grades förskjutning.
Så här fungerar en frekvensomriktare: (Princip):

(ska du köra med batterier så använder du ju inte likriktarna , men om du har en omformare som omvandlar nätspänning till trefas motorstyrning så brukar den vara kopplad ungefär så här (ofta är dioderna ersatta med MOSFETAR också för att minska förlusterna). Då kan du utnyttja faktum att du har en DC-del mellan AC/DC omvandlaren och DC/AC omvandlaren (där kondensatorn sitter). Där kan du koppla in dina batterier - då kan du både ladda batterierna med nätspänning och köra motorn på batterier utan att behöva bygga någon ny controller.
Nu är jag inte hemma på PIC, jag är bättre på AVR. De flesta processorer innehåller timers med någon form av PWM-funktion inbyggd i hårdvaran. Du behöver alltså inte skriva kod som ändrar läge på utgångarna med exakta tider... Du programmerar bara din timer: frekvens, funktion och vilka utgångar som ska användas. Flera av Atmels AVR.processorer har t.ex inbyggd "dead-time" i hårdvaran, dvs. den tiden båda transistorerna ska vara "off".Öpnna portb 0
Stäng portb 0
delay
Öpnna portb 1
Stäng portb 1
delay
Hur göra?
Sedan är det bara att starta timern och ange duty-cykel och så startar PWM:en. Sedan kan din processor ägna tiden åt annat, t.ex. läsa av en ingång från en gaspedal , och omvandla till lämplig duty-cycle och uppdatera den. (ta ett datablad och läs på om timers).
Nackdelen med detta är att du har ingen säkerhet - din processor är helt ovetande om vilka strömmar det går genom transistorerna. Den styr helt blint. Därför är det bättre med en färdig specialgjord krets för PWM-styrning med inbyggt överströmsskydd mm... Om den upptäcker en kortslutning så stänger den av direkt, och den reglerar så att strömmen aldrig blir för hög.
En trefasmotor behöver sex MOSFET-transistorer - en för varje fas. Dessa ska sedan regleras så att du får en snygg "sinuskurva" (fast PWM:ad) på varje fas med 120 grades förskjutning.
Så här fungerar en frekvensomriktare: (Princip):

(ska du köra med batterier så använder du ju inte likriktarna , men om du har en omformare som omvandlar nätspänning till trefas motorstyrning så brukar den vara kopplad ungefär så här (ofta är dioderna ersatta med MOSFETAR också för att minska förlusterna). Då kan du utnyttja faktum att du har en DC-del mellan AC/DC omvandlaren och DC/AC omvandlaren (där kondensatorn sitter). Där kan du koppla in dina batterier - då kan du både ladda batterierna med nätspänning och köra motorn på batterier utan att behöva bygga någon ny controller.
Re: Elmotor till bilen
Jaha vad ska du hitta på nu då när 2 av dina 3 motorer är förpassade till de sälla jaktmarkerna?
Kul tråd jag har lärt mig en hel del av att läsa den.
Kul tråd jag har lärt mig en hel del av att läsa den.

-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
Re: Elmotor till bilen
Nu har jag ett litet problem.
Hur skulle jag enklast kunna styra spänningen från 0,5-0,7V på basen av en transistor?
Suttit o sneglat lite på en OP Förstärkare som adderare/subtraherare. Det slog slint och nu vet jag inte hur jag ska kopla xD
Hur skulle jag enklast kunna styra spänningen från 0,5-0,7V på basen av en transistor?
Suttit o sneglat lite på en OP Förstärkare som adderare/subtraherare. Det slog slint och nu vet jag inte hur jag ska kopla xD