Det är en tryckluftscylinder (cylinderrör, gavlar kolv och kolvstång)
Festocylinder
Packningarna blir så styva att det inte tätar och därför måste man värma denna mackapär.
Helt oproffesionellt har jag lindat 35 m kopplingstråd runt en vattenkran (på tankvagnen för isbanespolning) för att hålla den varm på vinter. driver med 12 V (från traktorn). 0,5 mm2 ger ca 10 A.
Protte
Värme med värmetråd!
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Det behövs nog lite mer uppgifter, för att kunna lösa.
Bild/ritning.
Mediatemperatur.
Mediats massflöde.
Omgivningen, ev cirkulerande luft som kyler osv
Maximal uppvärmningstid.
Godstjocklek.
Total vikt.
Starttemperatur, dvs om den skall värmas upp från -40 eller kallare, isåfall lägsta omgivningstemp, eller om den är varm vid starten, så att det bara är ev förluster som skall hållas på stången.
Det är väl några av uppgifterna som behövs (det behövs nog säkert mer)
Bild/ritning.
Mediatemperatur.
Mediats massflöde.
Omgivningen, ev cirkulerande luft som kyler osv
Maximal uppvärmningstid.
Godstjocklek.
Total vikt.
Starttemperatur, dvs om den skall värmas upp från -40 eller kallare, isåfall lägsta omgivningstemp, eller om den är varm vid starten, så att det bara är ev förluster som skall hållas på stången.
Det är väl några av uppgifterna som behövs (det behövs nog säkert mer)
Annars köra det empiriskt som du har gjort genom att linda tråd där det verka frysa/stelna - och sätta en termokontaktbrytare när önskad värme är uppnådd om du vill spara ström eller att det inte skall bli för varmt.
du kanske får göra som limpistolerna - en hållindning som alltid är igång och håller lagopm övertemperatur och en snabbuppvärmningslindning som stängs av efter en viss tid.
---
se bara upp att du inte drar mer ström än vad generatorn orka ladda under för lång tid - om motorn puttrar långa tider på tomgångsvarv skall man vara extra försiktig då generatorn kanske bara kan avger 1/3 - 1/2-del av generatorns maxströmkapaciteten
du kanske får göra som limpistolerna - en hållindning som alltid är igång och håller lagopm övertemperatur och en snabbuppvärmningslindning som stängs av efter en viss tid.
---
se bara upp att du inte drar mer ström än vad generatorn orka ladda under för lång tid - om motorn puttrar långa tider på tomgångsvarv skall man vara extra försiktig då generatorn kanske bara kan avger 1/3 - 1/2-del av generatorns maxströmkapaciteten
