Jag har ett antagligen väldigt enkelt problem, men totala oförmåga att förstå elektronik har fört mig hit och jag hoppas någon kan ta sig tiden att hjälpa mig!
Jag har ett två meter långt rör som kommer vistas i -40 grader och jag behöver något som håller det varm (max -30 grader). Jag har surfat runt lite och hittade en "värmetråd" på elfas hemsida (60-830-00). Jag tänkte att man kunde använda sig av denna och vira runt den runt röret. Är detta en rimlig lösning? Har ni något annat förslag?
Dessutom, om jag ska använda en sådan värmetråd, vad behöver jag för att koppla ihop och få igång den?
Bara värme räcker troligen inte, du måste med största sannolikhet isolera också.
Frågan är ju som sagt var vad som finns inuti röret, finns det nåt där som är varmare än -30 så kommer ju det att sköta uppvärmingen och då räcker det med att isolera.
Och frågan har väl egentligen inte så mycket med elektronik att göra?
Röret är en luftcylinder, så det finns ingen som helst värmekälla i röret. Så uppvärmign behövs. Men det behövs nog som du säger isolering också. Men det är inget problem, frågan är om värmetråd är rätt val som värmekälla?
Frågan kanske inte bara handlar om elektronik, men jag vill gärna ha lite tips på hur man kopplar en sådan värmetråd och hur varm blir den med ett 24V aggregat?
Som ni ser är jag väldigt grön i detta så all möjlig hjälp uppskattas.
Det låter som att du inte får täppa igen röret och att kall luft därför kan strömma igenom röret. Isåfall hjälper det nog inte så mycket att isolera röret. Jag tänker mig istället en uppvärmning på samma sätt som varmluftspistoler och liknande. Ett galler/slinga med värmetråd alltså. Om du inte kan använda en fläkt så kanske luftcirkulationen räcker för att flytta den uppvärmda luften till det (gissar på elektronikprylar) som inte får bli för kallt.
Möjligen att du kan garnera med att isolera röret utvändigt också.
Jag misstänker att TomasL (på forumet) har mer koll på detta.
Jag har luskat runt en del nu men allt jag hittar har 230V anslutning. Jag kan bara använda mig av 24V, synd för T2Blå-10 hade nog varit riktigt bra!
Jimmy, jag vet inte om jag förstår riktigt vad du menar, men jag kanske inte har förklarat mig riktigt. Röret är en luftcylinder, så den är helt täppt förutom inblås och utblås. Denna produkt fungerar enligt anvisningarna bara till -30 grader, och då måste jag värma den då kylan kan komma upp till -40. Så jag tror inte jag kan använda mig av varmluftspistol-principen. Eller? Tack hur som helst!
Allt jag vet är att cylindern inte är ämnad för miljöer under -30. Därför vill jag göra något som värmer upp den så att den klarar av kallare miljöer.
Aluminimen i sig klarar det utan problem, men det finns vissa rörliga delar i cylindern som kanske kan få problem. Även en vajer som löper i cylindern kan jag tänka mig inte klarar av sådan kyla.
Accepterar militärens specar uppvärming då? Vill de inte att prylarna ska kunna förvaras i -40 och kunna användas direkt? Du kan ju inte ha värmeslingan igång medans prylarna ligger i förråd....
Jag tror som sagt var på att byta ut grejerna mot nåt som är specat att klara -40. Göra rätt från början så att säga, istället för att försöka plåstra bort bristerna.
Mmm... om det inte går, så verkar ju som sagt en lösning med robust värmekabel, lindad runt (och en enkel och robust skyddstermostat som säkerhets skydd mot överhettning), sedan isolering av god kvalitet och en yttre skyddsmantel av robust, stryktåligt material (typ metall, kolfiber, etc). Vidare kanske det förväntas att värmetråden går att komma åt för ev. byte eller service i fält, mha möjligt att plocka isär arrangemanget, osv.
Edit: Bäst är nog, som sagt om det går att ordan prylar som är specade för lägre temperatur, är också osäker på om en sådanhär lösning skulle bli godkännd.