Proppskåp - PE / N Skenor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rca

Inlägg av rca »

Vart hittar men den informationen ?

Skulle vara bra att veta grännserna exakt som ni säger :-)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Elsäkerhetsverket är källan du letar efter, de säger blandannat:

Vilka elarbeten jag får utföra själv?
Vissa enklare elarbeten får du utföra själv, under förutsättning att du vet hur du ska göra. Du får till exempel byta (men inte nyinstallera) strömbrytare, vägguttag, lamputtag och proppar (säkringar). Du får montera sladdströmbrytare, lamphållare, skarvuttag och stickkontakt på en sladd.

Vänd dig dock alltid till en fackman, om du är det minsta osäker på hur man gör! Nyinstallation av fasta ledningar, uttag och strömbrytare får endast elinstallatörer utföra. Detsamma gäller anslutning och losskoppling av fast anslutna apparater och byte från ojordat till jordat uttag. Under Gör det själv kan du läsa mer om vad som är tillåtet att göra själv.

Elsäkerhetsverket

rca: hårdaste straffet för en elinstallation är vållande till annas död, är det en nära annhörig kan det nog vara rätt tuft att bära. Även efter några år i fängelse...
Användarvisningsbild
rca

Inlägg av rca »

Men det behöver ju inte bara gälla dom som inte har behörighet !

Jag har träffat många "behöriga" elektriker som har tummen mitt i handen.

Som jag, utan behörighet har fått rättat !
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jo, visst är det så, det finns drulliga bilförare också.

Skillnaden mellan dig och en behörig är att han är försäkrad.

Protte
Användarvisningsbild
rca

Inlägg av rca »

Hjälper inte mycket för den som råkat ut för det !

Här hemma hos mig skulle dom byta elmätare, och "elektrikern" glömmer / lämnar tariff styrningens kablar hängande nakna ca 50cm ovan golv med 230V lagom höjd för min dotter / hund att undersöka...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

rca: jag har aldrig sagt att en behörig elektriker är ofelbar, vad jag ville påvisa var att det är egentligen inte lagens straff som är de kännbara, utan resultatet av de risker som man kanske utsätter sin omgivning för. Risker som inte helt försvinner med en behörig elektriker, däremot är de förhoppningsvis mindre.
Användarvisningsbild
rca

Inlägg av rca »

Jo jag vet !

Kom bara att tänka på den incidenten och blir fortfarande förbannad.
Och var tvungen att skriva av mig !

Inget illa om riktiga elektriker :-)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Mätarbytarna har visst lite si och så med kompetensen, har varit lite skriverier om detta.

Protte
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

Vad jag vill minnas så har elektrikern bara ansvar för installationen nåt år efter installationen och därefter går ansvaret över till husägaren för eventuella fel och olyckor.

Om husägaren själv göra jobbet och det håller ett par år så är det ju han som ändå får stå för kostnaderna.

Var finns registret att den installationen som orsakade branden har gjorts av en viss firma. Om jag har flera elfirmor som gör diverse jobb på mitt hus så misstänker jag att det är svårt att bevisa villken firma som gjorde vad.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Något sånt register finns inte...

Problemet är väll att bevisa för försäkringsbolagen att det påståda hempuleriet är gjort av en behörig elektriker. Har kåken brunnit ner har ju troligen fakturan försvunnit med huset...

Husägaren är väl alltid ansvarig för sin elinstallation, elektrikern utför ju installationen som husägaren oftast inte är behörig att utföra. Elektrikern lämnar väll garanti på sina grejor, men ansvaret ligger på husägaren.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad innebär det att "ansvaret ligger på husägaren" ?
De husägare som inte har tillräcklig kunskap har ju svårt att kontrollera så elektrikern utför jobbet rätt...

Jag har upptäckt att någon elektriker har slarvat i vårt hus. Inga direkta fel som kan innebära risker, men väldigt oigenomtänkt dragna kablar och felmonterade uttag. Jag har kunskapen, men inget papper som säger att jag får rätta till det. Så om man följer regelverket så måste jag betala en elektriker för att rätta till någon annan elektrikers fel. :roll:

Pga renorveringsarbete så har jag kollat upp elektriciteten i två hus. I båda fallen så har elarbetet utförts felaktigt av en elektriker, tyvärr vet jag inte vilka elektriker. Så om jag betalar ytterligare elektriker för att rätta till det så är det ju inte helt säkert att det blir rätt den gången heller. Många elektriker har tyvärr väldigt mycket att göra, så jag kan tänka mig att mycket av slarvet kommer pga för stressiga arbetsförhållanden.

Men låt säga att man tittar på när en elektriker jobbar och påpekar när han gör en miss. Ett inte allt för osannorlikt svar skulle nog kunna vara: "Är det du eller jag som är elektriker??" :D Så vad gör man?

Som sagt, kunskapsmässigt har jag inga problem att göra en korrekt installation. Tyvärr avbröt jag utbildningen i slutet pga muskelinflammation i axlar/nacke. Lite synd att ett fint papper väger tyngre än både praktiskt och teoretisk kunskap...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Då får de lösa det, lämpligen genom att anlita en kunnig person, behörighet kan underlätta.

Stämmer att du måste anlita en elektriker ja, och att regelverket tolkas ganska fritt av en del elektriker.
Stressiga arbetsförhållande vet jag inte, en behörig elektriker borde vara på en arbetstagares marknad, vilket borde betyda att de ganska enkelt kan söka sig till en bättre arbetsmiljö. Kanske starta eget och fakturera privatpersoner massor, det är ju helt omöjligt att få tag på en elektriker idag.

Tittar du på och ser ett fel och får den kommentaren borde du avsluta uppdraget omedelbart och anlita en annan elektriker, ett litet påpekande till elsäkerhetsverket kan säkert också vara på plats.

Och jo det händer att jag tänjer lite på reglerna när det gäller att byta trasiga uttag...

edit:
elsäkerhetsverket säger:

Vem ansvarar för elsäkerheten i mitt hem?

I din egen villa eller fritidshus är du själv ansvarig för att den fasta installationen är säker. Detsamma gäller vanligtvis om du hyr ett hus under en längre tid. Här kan dock avtalet mellan dig och husägaren förändra ansvarsfördelningen.
Skriv svar