Proppskåp - PE / N Skenor?
-
-=Fullmoon=-
Proppskåp - PE / N Skenor?
Tjenare.
Köpte mig en billig proppskåp för att sedan sätta i garget med dvärjströmbrytare och jordfelsbrytare mm.
Dock så fattades Jord och Noll skenan.
Matningen kommer igentligen inne ifrån huset.
2 faser (ska nog dra bort en eller dra en tredje)
1 kabel till en lampa (tända inne ifrån garaget eller från huset)
Nolla
skyddsJord
Hur gör jag för att denna instalationen ska bli laglig om man så säger?
Grejen är den att jag vill avsäkra garaget från övrigahuset.
För man får väl inte köra med Torix eller liknande inne i proppskåpet va?
Köpte på rea för 20kr så att byta leler liknande är bara att strunta i.
Köpte mig en större och där fanns allting i (Bägge hade obruten förpackning.)
Iden är väl igentligen att ränna runt efter en gammal central att ta skenor i och kapa till så de passar.
Köpte mig en billig proppskåp för att sedan sätta i garget med dvärjströmbrytare och jordfelsbrytare mm.
Dock så fattades Jord och Noll skenan.
Matningen kommer igentligen inne ifrån huset.
2 faser (ska nog dra bort en eller dra en tredje)
1 kabel till en lampa (tända inne ifrån garaget eller från huset)
Nolla
skyddsJord
Hur gör jag för att denna instalationen ska bli laglig om man så säger?
Grejen är den att jag vill avsäkra garaget från övrigahuset.
För man får väl inte köra med Torix eller liknande inne i proppskåpet va?
Köpte på rea för 20kr så att byta leler liknande är bara att strunta i.
Köpte mig en större och där fanns allting i (Bägge hade obruten förpackning.)
Iden är väl igentligen att ränna runt efter en gammal central att ta skenor i och kapa till så de passar.
- prototypen
<Hur gör jag för att denna instalationen ska bli laglig om man så säger?>
Enkelt, kalla på en behörig elektriker.
Saknas skenorna så måste du köpa till dessa. Vad är det för fabrikat på skåpet?
Verkar vara en mindre normkapsling och där sitter normalt inga skenor då de används som kompletterande lådor vid utbyggnad.
<För man får väl inte köra med Torix eller liknande inne i proppskåpet va? >
Är tråden för kort så byter man eller skarvar med Torix, U-båt eller presskarv. Tråden måste ju räcka fram och sträckolin är inte tillåtet.
Protte
Obs, sträckolin ingår i samma grupp som synvinkeln.
Enkelt, kalla på en behörig elektriker.
Saknas skenorna så måste du köpa till dessa. Vad är det för fabrikat på skåpet?
Verkar vara en mindre normkapsling och där sitter normalt inga skenor då de används som kompletterande lådor vid utbyggnad.
<För man får väl inte köra med Torix eller liknande inne i proppskåpet va? >
Är tråden för kort så byter man eller skarvar med Torix, U-båt eller presskarv. Tråden måste ju räcka fram och sträckolin är inte tillåtet.
Protte
Obs, sträckolin ingår i samma grupp som synvinkeln.
-
-=Fullmoon=-
- prototypen
- prototypen
-
-=Fullmoon=-
menade inte att han bara behöver godkänna utan att han står vid sidan om och kontrolerar på detta sätt kan jag tilgodoräkna mig en timme i lärlingstid dessutom.
Vem som hälst får dra elkablar i huset från A till B men det är elektrikens skylldighet att kontrolera evt genomgångar i väggar mm och att koppla in det i väggdosor och central mm
Ska dock höra med lite järnhandel i stan om de har de. fick höra att man måste köpa till de vilket jag isf kommer att göra om de passar till min modell.
Annars blir det en snarlik modell med modifierade fästen (vilket bör gå lika bra)
Vem som hälst får dra elkablar i huset från A till B men det är elektrikens skylldighet att kontrolera evt genomgångar i väggar mm och att koppla in det i väggdosor och central mm
Ska dock höra med lite järnhandel i stan om de har de. fick höra att man måste köpa till de vilket jag isf kommer att göra om de passar till min modell.
Annars blir det en snarlik modell med modifierade fästen (vilket bör gå lika bra)
Jag menar att det måste finnas ett anställningsförhållande(bägge kan vara anställda på samma ställe) mellan elektrikern och den som drar kabeln för att han ska kunna godkänna den.
Tekniken som är vanlig idag att man hemmapular ihop elen och sen har en leketriker om springer förbi och skriver på papprena är inte godkänt...
Bauhaus har också PE/N skena...
Tekniken som är vanlig idag att man hemmapular ihop elen och sen har en leketriker om springer förbi och skriver på papprena är inte godkänt...
Bauhaus har också PE/N skena...
Vem som helst får inte ens dra ett vp-rör än mindre spika fast en EKRK på väggen såvida han inte är anställd av ett företag med en behörig elektriker som tar ansvar för hans arbete. Det är omöjligt att göra en installation laglig genom att en behörig "tittar" på den om en person som varken är behörig eller jobbar under en behörig har gjort installationen.
Sån är lagen, sen kan ju realiteten vara annorlunda i vissa fall.
Sån är lagen, sen kan ju realiteten vara annorlunda i vissa fall.
Alltså, sånt här är mycket intressant att läsa och diskutera då man ofta (speciellt när man själv renoverar och känner många som gör/gjort) hör MÅNGA olika versioner på vad man får göra och inte göra.
Det här med "jag får göra vad jag vill så länge jag har "god kännedom"", eller "jag struntar i om inte jag får göra det, för jag vet vad jag gör" m.m.
Man blir så trött...
Det här med "jag får göra vad jag vill så länge jag har "god kännedom"", eller "jag struntar i om inte jag får göra det, för jag vet vad jag gör" m.m.
Man blir så trött...
Men om jag (obehörig) gör en istallation som inte är godkänd men är rätt enl. konstens alla regler (elektriskt alltså). vad kan hända om någon upptäcker att det inte är gjort av behörig elektriker ?
Kan jag straffas ?
Om huset brinner ner pga, felaktig installatinon så är det väll en annan sak ?
Men då straffas jag antagligen genom att försäkringen inte gäller / självrisken rusar i taket ?
Kan jag straffas ?
Om huset brinner ner pga, felaktig installatinon så är det väll en annan sak ?
Men då straffas jag antagligen genom att försäkringen inte gäller / självrisken rusar i taket ?