Jag har hittat två ringkärnetransformatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

För övrigt är det ganska vanligt med audiofiler som har jättestora nätdelar och upplever enorma ljudförbättringar jämfört med den tillräckliga nätdelen de hade innan :)
Isolationstransformatorer är poppis med. De ger ju sååå mycket fastare bas :lol:

Ne, jag är ingen tok-audiofil, men jag ska ändå hålla mig inom rekommendationen tänkte jag! :)

Tack för alla bra svar! :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Jag ska som jag sagt köra två trafos, men jag kom på en grej som jag vill veta mer om!

Spänningsdubblare!

Bild

Är det rent teoretiskt möjligt att använda en spänningsdubblare för att få sin +/- spänning?
Då behövs ingen dubbel sekundärlindning nämligen.

Jag vet att man bara kan dra halva strömmen, när man kör en spänningsdubblare.

Går det att bygga en förstärkare med spänningsdubblare, eller finns det några farliga nackdelar? :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det går alldeles utmärkt att köra en 380 V trafo på 230 V.

Spänningsdubblaren funkar också MEN den behöver större elektrolyter. Uppladdningen blir ju bara varannan gång (50Hz isf 100Hz). Eller som du skriver , det blir bara halva strömmen.

Men prova om det räcker.

Protte
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Okej! Tack!

Det är kul att veta hur saker fungerar! :)
Det var som jag trodde, att kondingarna laddas hälften så ofta...

Jag är fast vid mitt beslut om två trafos! I morgon ska jag klippa plåten till chassit. Jag har hittat en plåtklipparmaskin på skolan :)
Yes!!!!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Om ni undrar vad transformatorerna skulle användas till så är det en förstärkare baserad på den fina LM3886! En sk. "Gainclone"

Bild
Bild
Bild

Jag har hittills bara pysslat med chassiarbete, men det är snart klart! Då kan man börja löda, vilket är mycket roligare :)

ps. Kylningen och transformatorerna är väldigt overkill, jag vet! Men det var lite skrot som jag hade liggandes hemma så jag slapp att köpa nytt!
Aluminiumplåten är en gammal skylt som var kasserad :) Återvinning på hög nivå!
Skriv svar