slutsteg till fm-bandet.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Rifa-ungen.
Jag tycker att du skall koncentrera dig på att göra vettiga projekt istället för att göra olagliga saker som dom flesta här på forumet tycker är fel.
Per
Edit: Kan tillägga att jag hade certifikat för 27Mhz bandet under senare tid på 70 talet och framåt samt att jag också har certifikat för VHf.
xxargs

Inlägg av xxargs »

håller med - vill man sända radio så bör man ta amatörradiocert - där finns också interrant teknologi där man med digital modulation kan sända musik i hifi-klass över en smalbandig 25 kHz talkanal
icko

Inlägg av icko »

xxargs: Vad heter denna teknologi?
xxargs

Inlägg av xxargs »

DRM

http://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale

i princip kör man mpeg4-strömmar på klurigt modulerat sätt och DRM kan gå ned så lågt som 4-5 kHz bandbredd...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

xxargs: den teknologin är intressant, nu när man inte brhöver ha licens för 27Mhz. Och när det är så pass bra ljudkvalitet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

haken som vanligt är mottagarsidan tills någon stor silikonhus gör en 1-kretslösning som gör hela avkodningsjobbet förutom RF-bitarna

idag så nyttjar man ljudkortet i 10-15 kHz området från en kortvågsmottagare efter IF-filtren men före AM/FM-demodulation och låter mjukvaran avkoda signalen - men det krävs laptop/PC-för detta och svårt att göra något liten lättdriven radiomottagare för typ hörselkåpor av detta...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Man får inte sända rundradio på 27 Mhz.
(personligen sk*ter jag högaktningsfullt och med absolut högsta tänkbara nöje i om någon tex stör ut vanlig radio men om någon blockerade en comm kanal man avsåg använda just då skulle åtminstone jag bli tämligen irriterad...)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Risken för upptäkt är nog ganska minimal och 'skaderisken' liten om man sänder smalbandig DRM med måttlig effekt i området 88-108 MHz - kanske i skarven mellan två FM-kanaler.

nu kräver DRM förmodligen höglinjära slutsteg för att fungera så det begränsar sig själv uteffektmässigt för privata plånböcker sas. - det är få som orka hålla igång en 50 KW-klystron (TV-sändare) för att sända med slutsteg som är linjära även vid väldigt hög uteffekt...
Skriv svar