slutsteg till fm-bandet.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy

slutsteg till fm-bandet.

Inlägg av Electricguy »

här kommer ännu en icke-uppskattad tråd!
det är en ritning på ett slutsteg för fm-bandet. Jag skulle vilja veta hur bra det verkligen kan vara, samt hur svårt det kan vara att få att fungera? det är tänkt att användas med en köpt fm-sändare som går på snäv och bra frekvens.(testat med spektrumanalysator)
Länk:
http://www1.shellkonto.se/icom2002/slutsteg/8/index.htm
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

"Do it the hard way" bygg den och berätta.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Använd då spectrumanalysatorn och kolla hur dessa fungerar när dessa är kombinerat - du får inte ha några spurrar eller övertoner över -36 dBm utanför frekvensen du använder.

ett tips är att titta på nivåerna vid 3', 5', 7' överton osv. av frekvensen du använder, upp till i allafall 3 GHz.

bara för att insignalkällan är ren så innebär det inte att utsignalen från förstärkaren efter är ren - därför måste man kolla hela vägen till 3 och kanske tom. 6 GHz.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

okej. det blir väll till att testa då :P det är ju väldigt enkelt konstruerat så... :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du får gärna posta vilken sändare du använder, utefekt samt resultatet från spectrumanalysatorn , alltid roligt att se hur fin signal den ger ut.
Har iallafall provat ett par små köpta sändare som inte imponerat speciellt på nivån hos övertonerna. :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Någon form av lågpassfilter på utgången skulle nog inte skada tror jag.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

den här sändaren:
http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/920316_c.jpg

den är från jula och kostar 99kr
Kopierat från sidan!
FM-sändare till MP3-spelare.
Skickar ut din musik med FM-radio
Gör att du kan lyssna på din favoritmusik genom din vanliga FM-radio hemma eller i bilen. Batteri: 2 st AAA-batterier. Frekvens: 88.1, 88.3, 88.5, 88.7 Mhz. Vikt: 35 g. L71xB46xH30 mm. (Artnr: 920316)
jag har ingen möjlighet att lägga ut resultatet från analysatorn, men enligt den så ger sändaren inge som helst övertoner.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Definitivt inte. Jag byggde ett slutsteg enligt ett i stort sett identiskt schema för väldigt många år sedan och det gick att höra tredjetonen på 70cm-bandet förfärande långt. Det var en aning mera (men helt laglig) effekt än 2.5W ut på 2m och bra mottagare på 70cm, men det skall ju helst inte vara på det sättet ändå. Tack vare amatörbandens konstruktion så träffade antagligen de värsta övertonerna frekvenser där det inte gjorde så mycket, men det är givetvis inte bra.

Några LP-länkar i skärmade bås efter skulle nog ha gjort en del nytta, men utan instrument och som glad 17-årig amatör så var det inte sä lätt...

Edit: Det lär krävas bra mycket mera än 50nW för att driva en klass-C utan någon annan förspänning än drivningen. Det blir nog mera dämpsats än slutsteg...
peter555

Inlägg av peter555 »

Nu lär du inte få så mycket som ett pip ur detta steg eftersom din driveffekt är för låg.
xxargs

Inlägg av xxargs »

har för mig att det är 50 nW ERP som gäller - med dom ursla antennerna så är nog uteffekten lite högre på själva utgången - dock inte så mycket högre att det ger någon användbar effekt ut till förstärkaren.

du behöver några förstärkarsteg klass-A mellan, typ MAV11 eller någon annan MMIC - och ärligt - rätt vald sådan så du använda MMIC även som slutsteg om utnivåerna hålls rimliga runt 0 dBm eller så.. - dock se till ändå att du har en PI-filter efter för att städa upp det som kommer ut lite.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

"men utan instrument och som glad 17-årig amatör så var det inte så lätt..."
Min spektrumanalysator är från SHE!! så vettiga instrument finns allt.

sen har jag en fm-sändare på ungefär 100mW. den kanske fungerar?
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Fattar bara inte varför du prompt ska sända på FM bandet.. en radioamatörlicens kostar ju inte ens en femhundring att ta idag och provet är väldigt enkelt, och sedan har du ju en helvetes massa lagliga frekvenser att sända på...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

För att det går att ta emot fm på vanliga radioapparater. Annars har jag en tv modulator modell större. Och Jula har en fickradio som tar emot tv-bandet :P så man kanske ska satsa på det :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Varför ska du nödvändigt störa ut en massa frekvenser som används? Ta 27 MHz om du nu ska ta något som finns befintliga apparater att köpa, eller skaffa licens som sagts.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag har funderat på 27Mhz. men det är så dålig ljudkvalitet på den frekvensen.
Skriv svar